Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Luffarn

Tre frågor om solpaneler...

Rekommendera Poster

1: Ska greja om solpanelen lite med Maxregulator och vridbart stolpfäste. Skulle vara fint att i samma veva sätta dit en större panel än den jag har, som troligen är på 40 watt. Fick jag tag i en med samma mått, 1072 ggr 327 mm, skulle jag få plats med bägge bredvid varandra på samma fäste. Men jag har inte lyckats hitta nån panel med samma mått. Någon som vet om det finns?

2: Har sett att det finns polykristalina (tror det heter så) och monokristallina solceller, monomodellen är väl dyrare, men är den bättre? Även flytande kristaller har jag läst om på en husbilssida. 80 watt är väl alltid 80 watt?

3: Slutligen har jag luskat i två timmar efter bäst priser, men ingenstans har jag hittat bättre priser än hos Hjertmans som tar 3690:- för en 54-wattare och 5390:- för en på 87 watt. Brukar Hjertmans ha julrea på de här? Kan man hitta bättre pris utrikes?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2: skillnaden ligger i hur bra de är på att omvandla solljuset till el. 80W är alltid 80W, men en panel med lägre effektivitet måste vara större ( = fånga mer ljus) för att ge lika hög effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa paneler tappar orken helt när dom skuggas delvis medans andra bara förlorar effekt. Kommer dock inte ihåg vilken som är vilken.

Har köpt Hjertmans billiga paneler till både nuvarande båt och vår förra och är mycket nöjd.

Båda gångerna har jag fått paneler med NAPS märke på dvs nordiskt framtagna paneler av godkvallitet.

(vet dock inte om det är en tillfällighet, för andra har fått paneler av andra fabrikat, dock med samma prestanda)

Har inte hittat billigare paneler.

PAnelen på bilden levererar både el och promille!

post-14277-1394235404,0275_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

Jag köpte förra veckan en 33wattare och regulator hos erlandssons brygga för 2800kr.

Hade någon form av mässpris. Kanske har dom kampanj fortfarande. Kan vara värt att kolla. Det var NAPS paneler. Hade även 54wattare och 85w tror jag.

Leffe

 

Senast ändrad av leis | 26 mars 2008 | 07:59

 

Senast ändrad av leis | 26 mars 2008 | 08:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...