Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Terrafobica

Rost på järnköl

Rekommendera Poster

I ett annat forum pågår en debatt om hur man skyddar sin järnköl mot rost.  Epoxybehandlingar diskuteras, men också anoder, något som får mig att bli lite tveksam.  Mitt senaste inlägg lyder:

 

Fast nog är jag lite fundersam över det här med anoder. När två olika metaller sänks ned i vatten uppstår en ström mellan dem (ett batteri bildas) där katoden äter upp anoden enkelt uttryckt. Att det sitter en zinkring runt propelleraxeln på mitt nuvarande motorbåtsdrev är därför självklart. Axeln och propellern i stål är ädlare än drevet i aluminium och utan en anod skulle drevet förtäras. Men mot vad skyddar en zinkanod som bultas i en järnköl? Den enda metall som finns i närheten av kölen är ju drevet och det är i aluminium som är oädlare än järn. Därför skulle i så fall drevet förses med anoder för att skyddas mot kölen istället för tvärs om. Anoder används ju mot galvanisk korrosion, inte mot vanlig korrosion. Att stoppa rostangrepp som beror på att syrerikt vatten får kontakt med järn med anoder låter märkligt i mina öron.

 

Hoppas på synpunkter här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att en zinkanod påskruvad på en järnköl gör samma sak som en zinkring på en propelleraxel eller på en aluminiumrigg. Minst ädla metallen ger sig iväg till det ädlare stålet. Troligen blir det därmed en skyddande zinkhinna på stålet gen elektrolysen. Fungerar väl som en evigt pågående förzinkning kan jag tänka.
 
Dett används på stålbåtar och bör gå bra att skydda stålkölar med.
 
Det borde jag ha tänkt på då vi hade Maxi 77. Det var ett trist jobb med rostfläckarna. 6 lager med rostskyddsfärg med torkning mellan varje lager var inte precis miljövänligt (med alla resor).  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Från wikipedia, eftersom jag inte orkar förklara själv. Men fråga gärna om du undrar något.

 

For example when zinc and iron are put together (in contact) in the presence of oxygen and water, the zinc will lose electrons and go into solution as zinc cations. Electron released from the zinc atoms flow by metallic conduction to the iron where, on the surface, dissolved oxygen is reduced, by gaining the electrons released by the zinc, to hydroxide anions. Were the zinc not present, the same reduction of oxygen to hydroxide would occur on the iron surface, however in that case the electrons for reduction would be furnished by the iron thus oxidizing the iron. Therefore, the zinc, when present,is sacrificed by being oxidized instead of the iron. The iron is safe until all of the zinc has corroded. As zinc is more costly than iron, this method of protecting iron, or steel, would not be cost effective were it not for secondary chemical reactions that form coatings on the iron surface thus shutting down the electrochemical reaction to a trickle and thus greatly prolonging the life of the zinc anode.

 

Senast ändrad av GustavB | 16 mars 2008 | 03:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill skydda kölen med zink får du galvanisera den. Att bara skruva dit en offeranod hjälper bara där anoden sitter. Det bästa är att måla med någon form av epoxyfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då frågar man sig varför det fungerar på stålbåtar. Är det annat man skyddar då?
 
Hallå stålbåtsägare! Ni borde ju veta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skulle vara så enkelt som att bara skruva dit en offeranod, varför har då bilindustrin kommit på detta utan kör med galvad plåt. Tänk vad enkelt, åk in på närmaste båttillbehörsaffär och köp en offeranod, ta en i Mg så blir det ändå bättre. Skruva fast den under bilen och alla rostproblem i framtiden är borta. Toppen.\Undecided\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, så enkelt är det inte.  De båda metallerna behöver en elektrolyt för att fungera, i det här fallet havsvatten.  Luft funkar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte säga att jag är så insatt, men, jag skulle jag tro att de flesta stålbåtar också har andra metaller i vattnet som är elektriskt förbundna mer eller mindre per definition. De är nog också utrustade med ganska väl tilltagna elanläggningar och kan behöva skydda sig mot just galvanisk korrorion pga läckströmmar med offeranoder.
 
Jag är nog också lite skeptisk till att det skulle vara så enkelt som att montera ett par offeranoder på kölen för att bli av med kemisk korrosion på en isolerad järnköl (som min egen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj fasen, är det så det fungerar. Jag trodde i min enfald att dyvåta och på vintern saltade vägbanor alstrade en tillräckligt fuktig miljö för att få liknande förhållande som i havet. Men du menar alltså att det är skillnad på blött och blött? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan behövas tätt med zink och det ska vara kontakt med stålet.
 
Kanske en zinförhydning av stålkölen. Man tar zinkplåt och formar efter kölen och skruvar fast.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />
 
Ett sätt vore att få ut nån firma som sprutar varm zink på kölen. Många sätt är bra utom de jobbiga och jobbigt var det med järnköl.
Den som har en sån kan ju prova att sätta en zinkanod och se om det verkar hjälpa. Man får då en uppfattning om hur stort område den klarar av att täcka. God elektrisk kontakt ska det va. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...