Gå till innehåll
söndag 08 februari 2026
Ringhede

Vegetarianer slipper miljöavgifter för bil och båt

Rekommendera Poster

Nja så väl är det nog inte men man har nu kommit på att en ko släpper ut lika mycket växthusgaser som en bil som kör 1000 mil.

Alltså klimathotet är betydligt mer komplext än att bara införa bestraffningar mot oss med motorbåtar.

se artikel i Aftonbladet

Kossans utsläpp lika med bilens

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2037846.ab

Men generellt så skulle man kunna erbjuda skattebefrielse för miljödelen av drivmedel till alla som är vegetarianer.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Varför ska vegetarianer slippa skatt?? Det är väl dom som fiser mer än oss som äter omväxlande kost, Nej låt dom betala 100-150kr per bal dom äter upp, (\Wink\) Urban.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var väll inte helt seriöst men ändå

Här får ni lite mer att tänka på i dagens hetsiga miljödebatt

Vulkaner släpper ut enorma mängder gaser som påverkar miljön negativt

T.ex. Etna släpper varje år ut mer än

1 milj ton svaveldioxid 

10 milj ton koldioxid

100 000 ton svavelväte

110 000 ton saltsyra 

5 000 ton fluorvätesyra

27 ton kvicksilver

10 ton kadmium

Vid vulkanutbrott mer än 10 dubblas detta

Och dett sker under hela vulkanens aktiva tid

På jorden finns ca 1 000–1 500 s) och multiplicera med vars och ens koldioxidutsläpp. På Jordens landyta finns tiotusentals sovande vulkaner som gasar av koldioxid och kan hålla på med det tills de blir inaktiva, något som tar 10–12 miljoner år.

Detta är det ingen som pratar om när man vill införa nya skatter eller i fördelning av utsläppsrätter. Sverige har väldigt få aktiva vulkaner.\Tongue

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack \Smile\ men jag lovar att det inte finns en enda mupp som förstår detta inlägg. Utan allt beror på bottenfärgen vi har på våra båtar. Vi är väl snart skyldiga för vulkanerna också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att underlätta för de som inte förstår så ville jag peka på att det finns många fler saker som påverkar miljön, inte bara de saker vi kan påverka genom att t.ex. sluta åka bil och motorbåt.

Men det visste ni säkert redan.

Ytterligare förklaring för eventuella muppar, detta handlade inte om bottenfärger utan om växthusgaser.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och för er som inte orkade med att klicka på länken som jag angav så kommer en del av innehållet här:

SVT:s Uppdrag granskning kan i kväll visa hur köttindustrin i själva verket står för mer utsläpp av växthusgaser än transportsektorn. Enligt en FN-rapport hela 18 procent av jordens årliga utsläpp.

Något för alla GI fantaster att tänka på som prioriterar protein före kolhydrater.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(Not. Jag råkade citera SV-Pirat i det här inlägget, men mupp-delen ska inte ses som en direkt klagan bara mot dig...)

När det blev ok i detta forum att kalla alla som inte håller med en för muppar? För jag misstänker att ganska många i den här kretsen skulle parkera mig i den kategorin även om en del andra som känner mig skulle bli lite förvånade. Jag har inget problem med en vettig diskussion, men det här ständiga larvet ifrån en handfull personer är minst sagt drygt. Men ok, det pågår pajaserier på båda sidor i det avseendet.

Som vanligt skulle det, utan att säga att det är fel för jag tror inte att det är helt orimligt, vara kul att se var siffrorna kommer ifrån, vilket jag har påpekat förut. Nu är ju dock vulkaner som bekant inte någonting som uppstod under 1900-talet och hänsyn till faktorer som vulkanisk aktivitet och solinstrålning har man beaktat i IPCC:s bedömning där man kommer fram till att det är mycket sannolikt (man påstår inte att det är bevisat) att den nuvarande uppvärmningen är orsakad av mänsklig aktivitet.

Angående korna vet jag inte vad som är viktigast, att äta eller få bränna hur mycket soppa jag vill under semestern. Det är kul att det är en nyhet nu, man har påpekat det i flera år men journalisterna har väl inte fattat poängen. Intressant är att notera att det även i köttfrågan är den utvecklade delen av världen som får ta på sig det största ansvaret, det är där man äter kött, de andra har inte råd. Personligen tror jag att vi kommer att få en anpassning av matvanorna ändå för att det förmodligen inte kommer att gå att producera tillräckligt mycket kött för att täcka efterfrågan när fattigare länder får bättre levnadsvillkor. F.ö. är min fru vegetarian men inte jag, men det blir lite glest mellan de helstekta oxfiléerna hemma. Får försöka dra någon vals om att det har kommit någon ny sorts qourn någon gång. Fast jag har redan fått massor av skit för att jag råkade lura i en av hennes kompisar hönsbuljong för länge sedan.

Kom igen, det är ingen som någonsin har påstått att vi löser klimatproblemen genom att som enda åtgärd bestraffa stackars motorbåtsåkare och det är ganska många seglare som kan bidra med sitt strå till stacken, de har ju faktiskt alternativ som ibland utnyttjas lite väl dåligt.

Senast ändrad av fjollberg | 14 mars 2008 | 10:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, men hur mycket växthus gaser släpper en människa ut då? Fast vi är ju redan beskattade upp över öronen eller kanske en liten pruttskatt kan införas. Nu är vi ju trots allt inte nummer ett på listan över världens mest beskattade land, utan bara tvåa. Så en skatt till måste vi komma på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...