Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
pergrute

Amerikanska båtar

Rekommendera Poster


Hej jag undrar om det är någon som har erfarenhet av amerikanska båtar Glastron eller liknande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nog rätt många av oss som har (i alla fall av liknande)...

Tänkte du ngn speciell modell från ngt speciellt år?

Vad vill Du veta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur kvaliten är . Mycket av utrustningen ser ganska klen ut , knap o liknande. Ett klassiskt kappel ser ganska högt ut går det att köra över 25 knop med ett kappel uppsatt

Går man på båtmässan så är en amerikank båt mycket billagere än en nordisk vad är skillnaden? Jag har tittar på Glastron 259,249 o Stingray

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite som skiljer amerikanska båtar och nordiska är t ex att pulpiten i fören oftast är stängd på en amerikansk båt eftersom de lägger till mot bryggan med aktern. Att ha en stängd pulpit i Sveriga där vi oftast lägger till med fören mot bryggan är därför en nackdel.

Många amerikanska båtar har ett kapell som består av väldigt många småbitar som kan tära på tålamodet när kapellet skall upp/ner. Kapellgarage tror jag inte är så jättevanligt over there.

Inne i båten är det ofta heltäckningsmatta på amerikanska båtar och det kan ge problem med mögel på sikt.

Tror dock många amerikanska båtar är väl så bra byggda som många nordiska båtar.

Det är nog inte så vanligt som här med dieslmotorer i amerikanska båtar.

Det finns amerikanska fabrikat som anses vara lite bättre kvalitet förstås. Törs mig inte på att nämna nåt märke före nåt annat.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag väl anmäld för hets mot båtgrupp \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ />
 
OBS! detta är min uppfattning, ingen annans, men ifall någon frågar, har jag min uppfattning. Det är heller inte min mening att trampa någon på tårna eller vara oförskämd. 
 
Skillnaden mellan amerikanska och nordiska båtar är att de försnämnda görs i 1000-tal/år medan nordiska görs i 10 eller i bästa fall 100-tal/år eller tom som båtmodell. Vidare är de amerikanska i allmänhet inte byggda för att hålla 30 -40 - 50 år utan under en betydligt kortare tidsrymd. De amerikanska båtarna är överlag intressant designade och därför för många väldigt intessanta och iögonfallande. Medan våra nordiska båtar i allmänhet är lite tråkigare men håller längre. Så den som bara brukar ha båten i några år är givetvis en amerikansk ett intressant val. lycka till med båtval och köp/Nitro  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sea Ray som väl ska vara den mest lysande stjärnan bland de Amerikanska båtarna och jag har bara gott att säga om båten. Snygg, bra kvalitet, driftsäker och går oerhört bra i sjön. Lycka till på båtjakten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den största skillnade mellan skandiaviska båtar och icke skandinaviska är att andra icke skandinaviska fabrikat har line tillverkning av sina båtar vilket gör att man kan hålla priserna nere.Ett exempel ä BMB i tyskland och många andra i USA till exempel, så det är inte kvaliten utan tillverknings sättet som sätter prislappen.Många USA båtar använder nordiska fabrikat av detaljer som tex.kylskåp,spishällar och toaletter.Motorena är samma som volvo penta i bensin utförande chevrolett bara en annan färg. Sen vet inte jag om färgen har någon betydelse.Vad det gäller skroven så är det ingen som slår USA båtarna i prestanda,skulle vara Ocke Mannerfelt ritade i sånna fall och det är ju bara Sea Line som har.

MVH 2855

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa en amrikanare, vilken som helst utan att behöva vara orolig. Samma regler gäller som om du köper svenskt, norskt eller amrikanskt: leta fel. En massa snack om bayliner av årsmodell 88 skall vara så fantastiskt dålig. Sköter man inte sina saker så går det sönder och det oavsett modell. Har varit inne i bayliner båtar från åren 88 - 93 som har varit tok fina och hittar man en sådan och forstätter att sköta den så kommer du ha en mycket fin båt i många år. En välskött båt är alltid ett bra köp. Jag äger en amrikanare och i den sitter bara svenska märken på sakerna dvs samma som sitter i alla de nordiska båtarna. Lycka till! //P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem vill betala flera tusen bara för att det står aquador eller nimbus på sidan

MVH 2855

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


2855

Om du var på båtmässan och tittade både på t ex en Glastron och en Nimbus så borde du själv inse att åtminstone den berömda känslan av kvalitet inte går att jämföra på långa vägar. Därmed inte sagt att kvalitet på laminat etc är sämre på jänkarna.

Självklart får man något för merpriset för en nordisk båt. sedan är det upp till var och en att bedömma om det är värt det. Allt annat blir lite i stil med min Skoda är likabra som en Audi, min Volvo är likabra som en BMW trots det lägre priset etc:). Som många gärna vill tro

 

Senast ändrad av thundergod | 09 mars 2008 | 20:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga som någon var inne på här är att dom är designade för att lägga till med aktern mot brygga, vilket gör att det nästan är omöjligt att ta sig från sittbrunnen till fördäck pga obefintliga skarndäck, visst det ger space i ruff o dyligt men det vill till att det finns en rejäl taklucka eller att vindrutan går att öppna. Annars så måste jag nog säga att en Searay runt 26 fot från slutet av 80 talet är en förbaskat snygg båt med bra planlösning.

 

Senast ändrad av Gelis | 09 mars 2008 | 20:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att förpulpiten inte är öppen på amerikanska båtar har inte att göra med hur man lägger till utan det är så att ska du som tilverkare få båten godskänd av US coastguard så ska den vara stängd.

MVH 2855

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Anses det säkrare med stängd pilpit i fören på en båt i Amerika, om ja - varför?

Vi i Sverige anser ju inte att den bör vara stängd och inte behöver den bara det heller enl våra CE regler.

Bara lite nyfiken.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 09 mars 2008 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, de Amerikanska båtarna är oftast väldigt vackra! Och så anser jag att en av fördelarna är kepellen där du har stor valfrihet med vilka sidor du vill ha täckta vid sol. regn eller blåst och kan skrädarsy din båttur gång för gång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

jag hade en Glastron som jag köpte 2005. Det var en deras minsta DC, en Glastron GS209.  Jag tyckte det var en jättetrevlig båt. Det gick riktigt bra i sjön, faktiskt bättre än min svågers Askeladen 645 Beatle. Den drog heller inte speciellt mycket soppa. Jag hade en 135 HK VP i den och med den marshade jag ca 22-26 knop och då drog den ca 0,9 med full last.  Helt OK tyckte jag. Visst, när man slussade från Mälaren ut några gånger per år blev det förstås mer förbrukning men jag tror aldrig jag drog mer än 1,3  i snitt.

 

Ok att eldragningen var lite hafsigt gjord och att det på den tiden var fast matta i den kan väl noteras som lite dåligt men man fick väldigt mycket båt för pengarna tycket jag.  Vi sov fem i båten  två vuxna och tre barn. Visst blev det trångt men det fungerade och gav oss mersmak på båtlivet. Vi sålde den i höstas för att köpa större båt då vi gärna stännar ute lite längre och då kändes den lite för liten, speciellt vid dåligt väder då alla skall sitta under kampingkapellet. Men om vi bara hade varit frun och jag hade jag gärna haft den kvar. 

 

Lycka till att hitta en båt !

 

Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som säger att dom kära EU reglerna är högre än tex. USA:s regler.

 

2855

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ägs inte uttern av ett amerikansk bolag numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en del erfarenheter av SeaRay och deras båtar anser jag vara av riktigt bra kvalitet... visst saker kan gå sönder, men enligt mig är det en fördel att båtarna massproduceras, man får snabbt ett kvitto på vad som inte funkar och kan rätta till den detaljen i produktionen. Amerikaner med sin bilindusti tradition är oslagbara på att bygga billigt och med kvalitet, undantag finns ju såklart... men jag talar främst om SeaRay... Sen kan man tyck vad man vill om designen, dom slår väl inte italienarna i design, om man skall uttrycka sig korrekt.  Men dom blir bättre och bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som förare av en Aids båt med en släng av Hiv så finner jag den rättså frisk och välhållen iaf för sin ringa ålder 12 år varav några år i Usa. Visst finns d några små saker man retar sig på men inte värre än att d går att fixa.. Har på min Bayliner skarndäck så att entra båten från fören är inga problem. Dock kommer jag att öppna pulpeten till denna sesång. Ett litet ingrepp som inte kostar mer en ca 2 meter bockade rostfria rör och några fästen lite inspiration och några timmars slit..

 

D blir vad man gör d till och har man bara lite inspiration och lite jävlar annama så kan d bli enriktig bra båt för småpengar om man jämför med nordiska typ Fjord etc där begärs d över 200 000kr för 82er etc maskinerna e slut och båten har dålig planlösning.. Och d är nått som jänkarna är bra på och har alltid varit, just planlösningen på äldre jänkare som var ljusår före sin tid.. Inte hittar man samma uppfinningrikedom på likvärdiga nordiska båtar av samma årgång.. Jag pratar givetvis om d ljuva 80 talet..

 

!!!MVH REXCO!!! Som åker Bayliner 2355 96 någott förbättrad..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

 

Det är bara så att amerikanska båtar kräver mer underhåll,tex skruvar sitter löst l,ppa o laga.lite biligare material.har själv en four winns från -02.jag 

inerna o drev är samma på nordiska o amerikanska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas det är bra båtar för jag ska hämta en Glastron GS 209 imorgon.
Thunberg68 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en ockelbo dc21-78 och en four winns 221 liberator -94 . ockelbon är en urstark och tålig båt lätt att stiga i och ur lätt att lägga till med medan liberatorn kräver lite teknik pga av dess uppbygnad men den går tystare i sjön det slår aldrig och den är minst lika gediget byggd iskrov och överbyggnad och strömmen är perfekt dragen sen har ju ockelbon en rostfri tank medan libbyn har en lättare aluminiumtank vilket är vanligare på jänkebåtarna. båda är lätta att ta ut vilket jag tycker är viktigt en del båtar har ju ingutna tankar.kan bli problem när dom blir lite till åren. det där med heltäckningsmata har jag bara positiva erfarenheter av man halka inte det absorbera smutsen och dom torkar snabbt lätta att städa bara att dammsuga dom mina bäggae båtar har inga möggelproblem (har heltäckningsmatta i bägge) har 280 drev på ockelbon och ett enormt konkopplat kingcobra drev på libbyn och bägge är superstarka och bra drev .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appråpå att väcka en gammal tråd!

Det intressanta i sammanhanget är ju att varje tråd som handlar om val av båtar ständigt ebbar ut i en propagandafestival för eller emot nordiska/amerikanska båtar. Om du hittat en båt du tycker verkar intressant ska du läsa allt om den föreslår jag. Inte fråga alla då du per automatik får svar från varenda person med åsikter vare sig dom ägt en dylig båt eller vet vad dom pratar om - inklusive mig själv! Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja så är det man ska läsa om den båten man fasnat för och hitta ett välskött ex sen är det bara att njuta ville bara dela med mig av mina erfarenheter. mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...