Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
daniel_h

Mercruiser 5,7 på Alpha One 1:81R??

Rekommendera Poster

Hej!!

Jag har ett Alpha One gen II drev med utväxling 1:81R och funderar på att sätta i en mercruiser 5,7 260hk,

vilken propeller ska jag då ha om det ens går, har nu en 21p men har förstått att man måste ha en större,

men funkar det att bara byta propp eller måste man byta nånting mer eller rent av hela drevet????

Båten är en 205 genesis -95, tror den väger nånstans runt 1100-1200kg med en V6 4,3 i.

 

Tackar på förhand /Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till viss del kan du kompensera för att du får fel utväxling genom att gå upp i stigning på propellern.. Men rätt väg att gå är att byta utväxling. Då kan du kanske behålla samma propeller.. Du behöver alltså inte byta hela drevet utan två drev i överhuset så att du får utväxling 1:50 istället för 1:81. Detta plus ett lager i överhuset som skiljer på dessa utväxlingar är allt som behöver ändras.. Dock kräver denna operation att de nya dreven och lagerförspänningen shimsas in vilket inte är nåt man gör så enkelt eftersom det kräver specialverktyg. Pris på drevsats är c:a 2425:- och lagret 290:- plus arbetet då. Alltså inte så mycket mer än det skulle kosta att byta propeller.. Har du stålpropp blir det t.o.m billigare. Kontakta gärna mej om du vill veta mer eller ha hjälp med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tackar för svaret.

Nu har jag kollat upp motorn som jag ev vill köpa lite grundligare och det visar sig vara en 351:a från ford och det har suttit monterat tillsammans med omc drev, hur funkar det med mitt drev som är ett alpha one??

Annars låter det ju som en bättre ide att dreva om mitt drev som du skriver micke_se vad skulle det kosta cirkus om du gör fixar det åt mig???

Tänkte jag skulle åka och kolla/provstarta den snart, kabelhärva saknas, passar min som sitter i???Jag har en mercruiser 4,3l -94 den andra är en mercruiser 5,7l -89.

 

 

mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan använda drevet och sätta på rätt propp,en rostfri 4 -bladig tex OFX4 då skulle du kunna köra med ditt drev,OFX:en har så mycket grepp att du kan fortsätta med ditt drev.

Det skiljer ca 60-70 hk på motorerna beroende på modell(förgasar storlek) och om du nu kör med en 3-bladig 21 p skulle du kunna använda en OFX4 15,25x23.

 

Den finns upp till 28p

post-6840-1394235351,0664_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draco har rätt att man kan gå upp i stigning på propellern, men det finns ju trots allt en anledning till att fabrikanten har olika utväxling på drevet till respektive motorstorlek.

Kablaget är jag i stort sett hundra på att det passar men försök för säkerhets skull kolla det...Frågan var uppe på forumet Boatlife för inte så länge sen vill jag minnas. Att motorn suttit ihop med ett OMC drev bör inte vara något problem eftersom OMC drev har likadan drivaxel som Mercruiser så den biten passar, men försök att kolla upp även det så det inte skiljer på nåt i bakkanten på motorn i motorfästena t.ex. Inte roligt att märka att det inte passar när man står och ska lyfta i den.  Jag skickar dej ett mail om det du frågar om vad gäller utväxlingsbyte eftersom jag inte kan ta det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...