Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

daniel_h

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om daniel_h

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. daniel_h

    Missljud

    Hej någon som har nåt tips på mitt problem, puttrade ut med båten idag (första turen för säsongen) ca 20 min för att sedan dra på upp i plan då uppkommer något ”lagerljud” som aldrig hörts förut drar av direkt men det är kvar, nu är det där hela tiden oavsett tomgång sakta framåt eller helt frikopplat och gas, det är en mercruiser 4,3 mpi och ett alpha one gen II drev. Kan väl nämna att drevet varit bortplockat och lackat under vintern, oljan är bytt och att det hörs mest när motorkåpan är ordentligt stängd.
  2. Jo vi har oxå funderat att det borde vara bak som den är aningen hög men vet inte vad vi ska göra åt det kork brickorna och fjädern är på plats har provat att skruva fast det och även släppt lite på dom bakre bultarna, främre fästena (fötterna) är nya men av samma modell som dom gamla. Men ska man dra åt dom bakre fästena riktigt hårt innan man börjar att höja och sänka på fötterna ?? ingen risk att dra för hårt så fjädrarna drar ihop sig??? nån som ev har en bra bild på hur bakre fästet på motorn ser ut, på den nya motorn sitter en liten distans undertill som jag ej vet om det satt på den gamla motorn
  3. Hej jag håller på att montera en ny mercruiser 4,3mpi i min båt och har lite problem att tolka in den med drevet som är ett alpha one gen II, det funkar inte att bara höja motorn med hjälp av fötterna för då gå inte tolken i men så fort vi vickar extremt lite på motorn i framkant med hjälp av en kofot så glider tolken in fint, har provat alla möjliga höjder på motorn och att lossa en aning på bultarna som håller fast mellan motorn på skölden. Är det nån som har nån ide om vad vi gjort fel och ev hur man ska gå tillväga på rätt sätt Vi har lyckats tolka in en mercrusier 4,3lx -94 för nåt år sen i samma båt, men stötte aldrig på dom är problemen då... Tackar på förhand
  4. hej hej det va ett tag sen jag fixade båten men jag har varit dålig på att skriva det här, men problemet var röret som gick ner i tanken som va helt igentäppt ca 2-3cm från botten rengjorde det sen gick båten som ett spjut igen :-)
  5. kolla i min men det satt bara ett litet runt filte rlite längre in och det såg bra ut, böt soppa pump men den går fortfarande inte bra ev lite bättre med den nadra pumpen men det kan ju vara en tillfällighet. tacksam för tips mvh Daniel
  6. hej tack för tipset jag har en 4 ports förgasare men det finns säkert ett sånt filter på den oxå, ska gå ut och kolla direkt mvh Daniel
  7. Hej hej nu är det nästan sommar och båten har åkt i sjön, inte helt problemfritt dock, förra året så gick den helt utan problem ända tills vi tog upp den, det enda som är gjort efter det är att vi körde runt glykolblandning innan vinterförvaring. Nu är det så att den går bra en stund innan en dör eller går ner i varv, kör man i 20-25knop och varvar ca 3000rpm så går den bra ganska länge ca 10 min, drar man på fullt så dör den efter bara några sekunder, det är precis som om man drar av på gasen och så går den lite ojämt, drar man av på gasen så kan man efter en liten stund köra på igen. Verkar som om den inte får nog med bensin har därför bytt vattenavskiljar filtret och tankat i ny bensin, nån som har nån ide om vad det kan vara????? Jag har en mercruiser 4,3 v6 från -94 Tackar på förhand Daniel
  8. Hej hej jag problem med ett bankande missljud bakifrån motorn när drevet är monterat utan drev är det tyst, har precis haft bort och bytt stödlager och alla bälgarna. Stödlagret gick sönder när vi var ute och åkte och vid demontering så såg vi att det gått sönder rejält, inre ringen hade gått av,troligtvis för att motorn satt på tok för högt i aktern och det således blev en hel del påfrestningar på det. Nu har vi ett bankande ljud bakifrån motorn när vi monterat drevet, bort med det igen och kollade så att motorn satt rätt (med en tolk)det gjorde den provade att köra utan drev och då var ljudet borta..... Är det nån som har något förslag????????????? Har fått tips om att kolla motorkopplingen och ska göra det idag efter jobbet sent ikväll, men alla tips är välkomna, ska på båt semester nästa vecka är det tänkt. mvh Daniel
  9. Hur får man tag i en sån där tolk? så man vet hur motorn ska sitta, ska stoppa i en ny (bättre beg.) motor i våran båt. Sen undrar jag varför man måste ha drevet demonterat vid urplockning av motorn vi plocka ur den med drevet monterat, blir det krångligt nu när vi ska i med motorn igen eller har vi gjort något fel??? mvh Daniel Börjar bli dags för sjösättning
  10. Hej tackar för svaret. Nu har jag kollat upp motorn som jag ev vill köpa lite grundligare och det visar sig vara en 351:a från ford och det har suttit monterat tillsammans med omc drev, hur funkar det med mitt drev som är ett alpha one?? Annars låter det ju som en bättre ide att dreva om mitt drev som du skriver micke_se vad skulle det kosta cirkus om du gör fixar det åt mig??? Tänkte jag skulle åka och kolla/provstarta den snart, kabelhärva saknas, passar min som sitter i???Jag har en mercruiser 4,3l -94 den andra är en mercruiser 5,7l -89. mvh Daniel
  11. Hej!! Jag har ett Alpha One gen II drev med utväxling 1:81R och funderar på att sätta i en mercruiser 5,7 260hk, vilken propeller ska jag då ha om det ens går, har nu en 21p men har förstått att man måste ha en större, men funkar det att bara byta propp eller måste man byta nånting mer eller rent av hela drevet???? Båten är en 205 genesis -95, tror den väger nånstans runt 1100-1200kg med en V6 4,3 i. Tackar på förhand /Daniel
  12. Hej tack för svaren så långt, nu har jag några fler frågor!! Den astro motorn som jag ev har är en -92a, mercruiser motorn är en -94a och i mercruisern är det små rullar som lyfter stötstängerna osv, rullkam alltså, kan man ta reda på om det är hydralisk eller rullkam i astro motorn utan att plocka isär hela, isåfall hur?? Marinkonverteringen är det grejer som bara sitter utanpå??Isåfall skulle det bara vara kammen som skulle behöva byta plats inuti motorn och ev kolvarna då om jag fattat det rätt?? Vad exakt är marinkonverteringen??Limpor, kän, oljekylare, grejen som axeln sitter fast i på svänghjulet(ryckutjämnaren??). Har försökt läst en del om detta men inte hittat nåt som är riktigt 100%igt, men eftersom jag har en komplett mercruiser motor så borde det väl funka att byta utan allt för stora bekymmer(hoppas jag:-) ) mvh Daniel Senast ändrad av daniel_h | 19 januari 2008 | 01:35
  13. Hej hej Jag har ett problem som jag tänkte att nån här har lösningen på, det är nämligen så att jag har en mercruiser 4,3 v6 som jag har lite problem med, den har skurit i ett vevstakslager och tänkte om jag har en likadan motor men som suttit i en bil, tex en cheva astro, och tänkte ta det blocket med vevaxeln och så, vad behöver flyttas över om det ens är möjligt. Den motor som satt i båten är helt komplett men har dålig kompression på 2 cylindrar och så måste man slipa vevaxeln då det blivit skador på den när lagret skar. Har läst lite här om hur man marinkonverterar en bil motor men har inte fått några direkta svar, hoppas nu att det finns nån som sitter inne med dessa svar. Misstänker att själva blocket är från en bil då det sitter en motorvärmare på. Tackar på förhand
  14. Jag måste instämma med er andra på denna tråd, jag väntar på en båt från marinauto import i vingåker aka. Tord feldt och det har bara varit strul sen dagen efter kontraktet skrevs, i stort sett helt omöjlig att få tag på och så oseriös så det knakar, 5 veckor skulle det ta nu har det gått drygt 4 månader!!!! Har oxå hört en hel del negativt av hans kompisar på plats i vingåker. Kan bara varna andra för att ingå några som helst affärsuppgörelser med denna man. Lycka till alla andra som har med honom att göra själv ska jag ha min handpening tillbax (bara jag får tag på honom). Hej hej :-)
  15. Jag måste instämma med er andra på denna tråd, jag väntar på en båt från marinauto import i vingåker aka. Tord feldt och det har bara varit strul sen dagen efter kontraktet skrevs, i stort sett helt omöjlig att få tag på och så oseriös så det knakar, 5 veckor skulle det ta nu har det gått drygt 4 månader!!!! Har oxå hört en hel del negativt av hans kompisar på plats i vingåker. Kan bara varna andra för att ingå några som helst affärsuppgörelser med denna man. Lycka till alla andra som har med honom att göra själv ska jag ha min handpening tillbax (bara jag får tag på honom). Hej hej :-)
×
×
  • Skapa nytt...