Gå till innehåll
måndag 04 augusti 2025
Terrafobica

Importera båt, men inte från staterna.

Rekommendera Poster

Jag har snurrat runt på internet en hel del de senaste dagarna.  Det känns som om det snart är dags att byta ut båten mot en större och framför allt nyare, varför inte en helt ny kanske.  Några båtar jag fastnat för är Bayliner Cruiser 275 respektive 285 och Maxum 2700 SE.  Nyfiken som jag är så kollade jag upp vad de kostade här hemma och i andra Europeiska länder och fick en smärre chock.  Jag använde Forex valutaomvandlare och valde samma båt med samma utrustning och samma motoralternativ.

Maxum 2700SE i Sverige 795000:- Danmark 746165:-  Polen 565037:-

Bayliner 275 i Sverige  826100:-  Danmark 741054:-  Polen  573606:-

Bayliner 285  Sverige  919900:-  Danmark  843286:-  Polen  650608:-

En Bayliner 275 är alltså 252494 kronor billigare i Polen, och Polen är ett EU-land så båten är CE-märkt.  Ingen Svensk moms behöver man betala eftersom moms betalas i det land man handlar i inom EU.  252494 pix?  Det är ju en hel skattad årslön för en annan.  Nu har jag skrinlagt planerna på båtköp här hemma och reser till Polen Istället.  Summan som blir över kan jag tanka den båten för i hela dess livslängd.  Dessutom blir det ett äventyr att köra hem den från Polen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va noga med att kolla upp garantier och vad som händer ifall båten havererar på något vis. jag har själv köpt båt i Finland och hade en del garantiärenden och när man inte kan stå öga mot öga med säljaren utan bara ta allt via mejl & telefon är det inte alltid helt lätt. Jag kunde ju ta det hela på svenska men du får ta det på engelska (alt. halvtaskig polska?) men med tanke på prisskillnaden kanske det är värt besväret ..... tänk på detta i alla fall .... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast med en prisskillnad på närmare en tredjedel så känns det som om jag vågar en del.  Undrar om inte det finns garantier i de andra länderna också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte helt uppdaterad på momsreglerna och om de ändrats men jag tror om du köper en ny båt i annat EU-land och tar den direkt till Sverige. måste man betala mellan liggande moms.Tex 6 proc för nyköp i Tyskland. Jag tror man måste vänta med att ta hem båten i 6mån för att slippa denna moms skillnad. Känner inte till moms satsen för Polen dock. Kolla innan du gåt vidare, hett tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för den där sista informationen.  Efter lite letande så hittade jag motsvarande information i Sverige också  http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/fordon.4.18e1b10334ebe8bc80001159.html  

Men skattesatserna på moms skiljer sig inte så mycket mellan Sverige (25%) och Polen

(22%)  så vinsten av att köpa båten i ett annat Europeiskt land är ju gigantisk ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Planerna skrider långsamt frammåt.  En arbetskamrat med rötterna i Polen hjälper mig med tolkning och det funkar fint.  Jag har bestämt mig för en Maxum 2700 SE.  I grundutförande med en Mercruiser 5,0 Kostar den 795000:- i Sverige och 565000:- i Polen.  alltså 230000:- mindre!?  Sedan vill jag ha en Mercruiser 4,2 L diesel istället för bensinaren.  Ankarspel monterat i aktern.  Klimatanläggning (värmare/ac)  och öppen pulpit.  Nu är jag uppe i 727000:-  Fortfarande 68000:- billigare än billigaste varianten här hemma.   Transporten från företaget till Gdansk skulle de bjuda på.  Transporten med färja till nynäshamn går på 3000:-   Båten säljs till mig på export och den Polska momsen på 22% dras av.  I sverige betalar jag in 25% moms inom 35 dagar.  Merkostnad för Svensk moms blir 21810:- Fortfarande 43190:- kvar.  Den Polska auktoriserade Mercruiserverkstaden gör en leveransservice innan leverans till mig och då får jag motor och drev garantiregistrerade i Sverige med full garanti.  Mycket intressant det här och fortsättning följer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt jobbat Svajaren !
Följer med intrresse tråden.
Frågar mig varför det är sådan prisskillnad inom EUs länder.

Lycka till.
/B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polen är ett fattigt land och medelinkomsten 2003 var 5200:- har jag läst mig till. 
Köpkraften är med andra ord lägre i Polen, alltså lägre priser och marginaler. Jämför priserna på byggmaterial, där är det ännu större skillnad. Pratade med en gubbe på mässan som hade köpt gipsskivor från Polen, samma tillverkare men priset var en tredjedel.  Står inför en lägenhetsrenovering och det mesta kommer att köpas i polen.  Det är dessutom bara fordon som momsas i det land där det ska användas, allt annat momsas i det land där det köps.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vitvaror kök mm är billigare där, ta o titta på IKEAS bara, och jämför med en valutaomvandlare så är det väl i snitt 30 % billigare att handla på IKEA i polen än i Sverige, fast det är exakt samma grejor, till o med artikelnumren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst, även jag vet att det är så med priser och löneläge osv.

Men vad jag tänkte på är att i den bästa av världar borde vi tjäna lika mycket och samma prisbild inom EU.

Som sagt i den bästa av världar.

/B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu varit och tittat på en ny Maxum 2600 SE.  Samma som 2700 SE, annat namn bara.  795 papp som sagt.  Sedan tillkommer 165000 för dieselvarianten.  Ankarspel och värmare för ytterligare 50.  Det blir 1010000 kr.  Då har jag inte räknat med targabåge, extra kylskåp i sittbrunnen och öppen pulpit.  Vi närmar oss 300000 kronors skillnad för samma båt, obegripligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkligen interesant och bra gjort.

Är du säker på att priset som du fått ifrån Polen är inklusive den Polska momsen. I vissa länder som t.ex. USA så är alltid priset angivet exclusive moms. Hoppas jag har fel, med det kanske kan vara en god ide och kolla.

Håll oss uppdaterade hur det går.

Lycka till,

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ups, där sa du nåt.  Näe, det har jag faktiskt inte kollat.  Gör det imorgon.  Usch, inte jaga upp mig så där \Wink\  Nåväl, om så skulle vara fallet, så är det ju fortfarande över 100000 kronors skillnad, inte kattskit det heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt ..... det var inte meningen.

Igen .... hoppas jag har fel.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm...

...intressant tråd, hur är det på begagnatmarknaden tro. Priser och utbud, någon som vet? Kanske någon känner till något forum på nätet..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara bra ide men om du köper en begagnad båt >6mån älder model kanske blir ännu billigare el ? .....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Begagnat går att hitta på http://www.boatshop24.com/web/se/start/m/index.htm 

Ett annat sätt är att köpa via båtmässor. Chefen köpte en Bavaria 40 som legat i sjön på en flytande båtmässa i Tyskland. Den räknades som beg trots att den var ny, om den föll under 6-månadersregeln vet jag inte men han slapp momsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt intressant tråd, du får fortsätta berätta hur det går.

Vad beträffar Bavaria 40:an så har jag hört fler som gjort samma sak. Man skall dock komma ihåg att om man köper nya grejer kommer graranterat en del saker behöva trimmas in och en del saker kanske inte fungerar. Då kommer alla nackdelar med att spara de där 100.000:- få bekänna färg. Även om märket säljs i sverige och det är högst beprövade saker så skalla allt detta fungera ihop och det kräver att man är uppmärksamm som köpare i början.

Men roligt att läsa om nya ideèr som sätter press på marknaden \Laughing\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...