Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Sailfish

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    46
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Sailfish

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det var luft i systemet som kom in via pickupen i tanken. Lagat enkelt. Motorn var svår som fn att lufta ur.
  2. Hej Jag undrar villka regler/möjligheter som finns att få mjukvara samt kabel för att plugga in en ovan nämnd maskin. Verkstadshandbok skulle jag oxå vilja ha. Jag förstår att frågan inte är poppis bland aukt varv e.t.c. Men jag kör många timmar per säsong och har allt för många gånger blivit utan service i tid samt avläsning av underliggande koder. Mercruiser har inte en chans i världen att ta emot alla båtar so har probs i sverige under vecka 28-34. inte penta eller någon annar av de kännda märkena i sthlms regionen. Har åkt motorbåt i över 10år nu och kör en hel del varje säsong. V.28-33 skulle jag vilja göra min 100 tim service i vanlig ording men det är samma melodi varje år....Nästa vecka eller om två veckor kanske inte passar och det är ingen Rocket sience att serve en normal 100 timmars. Så finns det överhuvudtaget möjlighet att serva själv? Senast ändrad av Sailfish | 25 juli 2009 | 02:52
  3. Hej Jag havsöring lämnar ingen oberörd, riktigt rolig sportfisk. Fisken som sprätter vid ytan kan vara tobys, det är en av öringens favoriter. på kanalgratis.se kan du se gratis havsöringsserie Jakten på Salmo trutta Jag fiskar med ME draget och endast på våren och hösten. På sommaren står fisken djupare och kommer sedan in på grundare vatten under höst och vår. Då står den runt bergsskrevor och stenskydd i närheten av djupare vatten. Så om du fått HÖ nu på sommaren så är det slump fisk, mycket svårt att ta dem denna tid på året.
  4. Låter inte roligt Har haft liknande problem. Tog mer än ett år att hitta 2 olika läckor. Hade båten inlämnad för sökning utan resultat. Om du kan så upp med båten på land. Töm fv tanken. Torka tort överallt. Kör motorn med kylmuff klättra runt maskin och kolla alla skarvar. Om inget läcker fyll fv tanken. Vänta och kontrollera, koppla ej tryck. Om inget händer slå på vattenpumpen och låt stå med tryck. Lyssna efter pys ljud. Här hittade jag en av mina läckor. Om det inte läcker sjösätt. Vänta och titta. Om du inte ser något, anta att det är utanpåliggande beslag / utlopp som vid tryck/färd pressar in vatten då de ofta sitter på Sidan mot vattenströmen. upprepa proceduren till du hittar felet. Jag hittade ett nytt läckage idag, litet men tillräckligt för att lämna lite slask i kölsvinet.
  5. Jag har en 33:a 2007:a med Mecruiser cummins 4,2 ES Har köpt den ny från fabrik och kört en hel del. Hela båtens planering vad gäller skrov, placering av pumpar, tankar elektronik och vice versa är genomtänkt. Ett par småsaker som är uppdaterad från 06:an mot 07:an och säkert en del saker ändrat till 08:an (men de känner jag inte till). Skrovet är stenhårt och jag klarade (öppet hav) oxelösund förra året i över 22 sekund. Båten klarar innomskärsmarch upp till 16 sekund 23kn på ostsidan, säkert lite mindre på västsidan där det är högre sjö. Båten förbrukar ca: 48 L/t vid 23kn med halv tank och två personer uppfält kapell. Det motsvarar 1,8 l/t vid march och 2L/dist i snitt. Kolla att dräneringsbeslagen vid targabågen inte börjat rosta, samma med dem som sitter på luftintagen, de fick fel på några av 07:ans leveranser, vet inte hur det var 06. Båten går tyst igenom vågorna och inga grejer sitter löst eller skallrar som jag var rädd för när jag köpte. Båten känns robust och välbyggd. Min förarstol är skön att sitta i men ringen som man låser den med är en platskonstruktion och den kan glida ner efter ett tag i hög sjö. enda sättet att lösa det är att borra rakt igenom stolspelaren och skruva den fast, jag har inte gjort det men har tröttnat på att skruva om den efter några timmar i hög sjö. Åtgärdar i vinter. Placeringen av fotogendunken sitter skit illa på min kärra, man får vika sig dubbel för att byta, jag väger 95 kg och är 171cm lång, det går men det är precis. Den rymmer typ 10L och räcker i typ tre år när den väl är påfylld. Bara att fråga om du klurar på något, välkommen i klubben :-) Ostsidan eller Västsidan?
  6. Hej hopp Har fått felmeddelandet check engiene i rutan på en Mercruiser/Cummins qsd 4.2, båten varvar ej över 3.000 rpm Efter närmare kontroll hittade jag att delar i det extra vattenfiltret som inte tillhör motorn rullade runt. Plockade isär och det hade inte gått sönder utan skruvat ur sig.hittade även lite lite mögel som snurrade runt i filtret. lagat nu... Check engiene slockande först men båten varvar ej över 3.000 rpm och sedan tändes check engiene lampan. Provade att koppla förbi vattenfiltret men samma problem. Om det nu var fel på vattenfiltret och motorn forttfarnde står i felsäkert läge, kan man utan att plugga in båten hos mek nollställa den? typ som man gör med bilar, tar bort batterikablen? Jag ska ju såklart snarast ta den till en auktorisrad mek, men det tar ett tag. Senast ändrad av Sailfish | 02 juli 2009 | 20:02
  7. Smygreklam lär det väl knappast vara, tycker det är schysst att företagen äntligen börjar fatta att hänger man inte med här så hänger man snart inte med alls. Tråden har tjänat sitt syfte, även om det tog ett år innan det hände något. Jag vill ha balla ljus under min båt och jag har skrivit här för att få synpunkter och tankar kring detta. Jag behöver inte hotta upp min bår för att jag inte hade råd med en hetare. Sjukt kul att ni likställer det med en biltema lampa under en bil som kostar lika mycket som lamporna till båten. Känslan är den samma såklart tut tut. Det stämmer att de flesta tycker att det är strunt, ni får helt enkelt blunda :-) Varför är frågan, för att jag kan. Du som inte ser hur man i hela friden kan rusta en båt med ljus för 20 30 papp utan större anledning har förmodligen inte 20 30 papp att lägga. Till Er som har det och vill ha skojiga ljus till Er båt önskas lycka till. Kör försiktigt i sommar!
  8. Grymmt, trodde bara det fanns representerat i Norge. Jag är intreseerad och hör av mig. Vill få detta monterat på en 33:a DC 3 m bred i rumpan! Åldern medför bara att leksakerna blir större mina damer och herrar :-)
  9. Det var det jag misstänkte, mycket intressant. undra på att det inte kostar så mycket att skicka grejer.
  10. Okej, hur många styr thrustrar har Ni och vad driver dem? Heter det så förresten båtens bogproppar typ?
  11. Just det där är en intressant uträkning. Undrar villken båt som är mest effektiv per kilo? Alltså av de vanligaste skeppen i världen. Kanske GreenCargo`s senaste skuta :-)
  12. Om du vill veta vad min båt drar lika mycket som jag vill veta vad en finlandsfärja drar så finns det två sätt. 1. Starta en tråd med rubriken, vad drar Sailfish båt? 2. Eller läs om det i min beskrivning om båten.
  13. Precis den informationen jag ville ha, tack ska du ha. Jisses vad brännsle, fast kanske inte om man räknar per ton de litrarna transporterar...Vad väger ni?
×
×
  • Skapa nytt...