christopheri 9 Postad 24 Januari , 2008 Hej, jag har en Sea Ray 215 Ec -00 med en 5l v8 på 215 Hk. Jag tänkte kolla om det är ngn som har stål propeller på sin Sea Ray 215, vad har ni för stigning mm?MvhChris Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 5 Maj , 2009 Försöker skaka igång tråden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 5 Maj , 2009 Hej! Jag har en Sea Ray 215 EC dock med en 5,7l motor. Jag köpte mig en Mirage stålprop jag har för mig att det var 19 stigning men jag skall kolla detta närmare då jag är vid båten nästa gång, det var ialla fall samma stigning som på orginal alu prop. Jag kan meddela att det blev en ganska stor skillnad på acc. samt att det gick att trimma ut mer lägre varv vid marchfart. Dock så tycker jag att den släpper ganska lätt vid tvära girar det gjorde aluproppen också dock har jag inga andra båtar att jämföra med så det kanske är normalt. Nu går dock inte motorn som den ska för tillfället (felsökning pågår), jag har dock för mig att den varvade ca. 4800 rpm på topp när motorn gick som den skulle. Enl. tryckloggen gjorde den då ca. 49 mph (=ca. 42 knop ej mätt med gps så det är nog lite glädje siffror i verkligheten kanske 38 knop). Jag har för mig att jag toppade ca. 45mph med aluproppen. Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser