Gå till innehåll
fredag 16 maj 2025
aoe1

Allegro 27

Rekommendera Poster

har hört att sittbrunnen på allegro 27:an ska vara väldigt obekväm, har någon nå erfarenheter om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Allegro 27 en förfärlig massa år.

Sittbrunnen är liten, men så illa var det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jasså, hörde att den skulle va obekväm på längre seglatser, vad hade du annars för upplevelser av allegro 27? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag träffade en som Västindienseglat en 27a. En nackdel sa han var att det enda ställe man kunde sträcka ut sig raklång på var nere i kojerna, inte varken i sittbrunnen eller på rufftaket som har en knäck. Kanterna på sittbrunnen är ganska raka som på köksstolar. Med lite dynor kanske det inte är nåt problem. Annars är den nog en sjujävla båt på både världshaven och i grunda vikar. Svårt att hitta mer båt än de för samma pengar.

Och och titta och provsitt en Allegro 27.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segling tror jag det var, hade en bra artikel om en Allegro 27 och dess ägare. Det var en lite äldre snubbe som var lite rund i rondören så att säga. Han ville aldrig nånsin byta båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns det nå alternativ till 27:an, kanske L-28:an, vet ni något om denna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst flera ggr att Laurinarna är rejält lovgiriga, att det inte går att trimma bort. Om det stämmer vet jag inte, antagligen är det nog mkt dåliga segel och felskotning som ligger bakom såna kommentarer. Jag tror man kan sikta in sig på lite olika modeller, får man tag på ett fint ex med fina segel spelar det nog mindre roll om vilken av kostrarna det är.

Åker man och tittar på olika båtar säger magkänslan väldigt mycket. Och bra segel det är nog det allra viktigaste. Min Vagabond hade bra taskiga segel, och jag var helt nybörjare. Det var en hopplös kombination, jag slet som en galärslav med rodret, med storen alldeles för mycket inskotad. Sen köpte jag ny genua och planade ut storen hos segelmakaren, nu kan jag styra den med lillfingret. De äldre kostermodellerna är nog inte lika välbalanserade, men inte långt ifrån.

Det viktigaste med både båtar och elgitarrer är att man tycker de är vackra, så är det för mig, form och funktion. Jag vill ha en båt som är den bästa i hårt väder hellre än en snabbare lätt båt som nästan välter i vindbyarna. Mitt val styrdes också av att jag bor på Hälsingekusten med öppet hav utanför. Var bor du? 

Senast ändrad av Luffarn | 19 januari 2008 | 23:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller till i norra roslagen, vad är vagabond för en båt och vilken prisklass är det på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som andra skrivit, är sittbrunnen ganska liten, det gör inte mig något eftersom jag är en bit under medelängd.

Raka sarger  som fixas till med några dynor.

Annars är det en båt att segla med när det piper i..

Hyfsad plats i ruff o bra stuvutrymmen.

De flesta är heminredda så det kan variera i kvaliten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns flera små långkölare som du kan titta på. Jag har seglat både Laurin 26 & Marieholm 261. Båda är lugna och sköna till havs och jag kände mig trygg ombord. Båda var även lovgiriga men det berodde nog på mina utseglade segel och på att jag är slö när det kommer till trimning.

L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sittbrunnen på min Storfidra är ok att sitta i. Dock är den något kort för en normallång person (dvs 192 cm)

Min förra båt, en L32:a hade en mycket bekväm sittbrunn med höga och rätt vinklade sargar och relativt långa sittbrunsbänkar, men det är ju också en större båt, ungefär som Luffarns/Håkans Vagabond 31.

Om man går på Luffarns princip så skulle jag välja en L32:a med kort ruff även om den är en aning lovgirig. Det går säkert att gära mycket med peke och trim. 

här kan du läsa en hel del om de olika båtmodellerna http://www.sailguide.com/fakta.asp 

När det gäller elgitarrer skulle det, efter samma princip, definitivt inte bli nångon ful planka (även om min  elbas är av den modellen). Nej mitt gitarrval är utan tvekan en Levin De Lux, akustisk orkestergitarr, även om mitt ex är ganska tungspelad.

tommy

Senast ändrad av toaen | 26 januari 2008 | 10:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vagabonden är den sista av alla kosterkonstruktionerna Harry Becker tog nog det bästa från alla kostrar och vässade lite till. Man kan trimma så den blir helt neutral, man kan styra den tunga båten med lillfingret i hård vind. Jag monterade förra våren ett löstagbart inre förstag och selftackerskena där jag hissar en x-fock. Blåser det lite så blir båten helt underbar att segla på kryss, allt sköter sig själv, det är bara att lägga om rorkulten i krysslagen. I hård vind med rullgenua som är inrullad till hälften får man inte samma drag i båten, det gäller väl de flesta båtar. Och man sitter väldigt skönt i sittbrunnen, fast den är ju inte stor. Är man många där och ska segla aktivt och veva på vinscharna blir det trångt. Det är gjort för att fungera vid ensamsegling. Fast vi brukar kunna bo två vuxna och tre vuxna barn i den nån vecka, jag tycker den är härlig att bo i. Akterkojen går även under sittbrunnen, på de flesta andra kostrar är det bara en stickkoj bakåt. I den här kan man ligga två även om det är lite trånt under sittbrunnen. Mindre barn kan säkert ligga tre stycken där, på tvären. Vagabonden har en mkt kraftig och hög rigg, segelytan med stor och genua är 66,5 kvadrat, det är väldigt mycket jämfört med andra kostrar, så den går trots tyngden ganska bra i lättvind.

Vagabonder säljs ganska sällan, det finns bara ca 70 stycken. De jag sett säljas på sistonen har gått för typ 550.000 kr. Så prislappen sticker i väg ganska rejält från det man får en fin Allegro 27 för.

Här står mer:

http://www.dromresan.com/bat/vagabond31.shtml

Senast ändrad av Luffarn | 03 februari 2008 | 18:52

post-6890-1394235335,8149_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...