Gå till innehåll
måndag 04 augusti 2025
edvin333

låta seglen hänga ute ?

Rekommendera Poster

Har valt att låta båten ligga kvar i vattnet i år. Så jag funderar på om jag borde ta ned och hem seglen. vad skulle kunna hända om jag låter dom sitta kvar... jag har ju strumpa till rullen och bomkapell... nån som har synpunkter ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är stor risk att du kommer att få mögliga segel, fulla med svarta prickar=jordslag. Inte trevligt, även om det inte egentligen förstör seglen, men ska du någon gång sälja båten... vem vill köpa en båt med mögliga segel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hängde upp seglen i en wire som är spänd mellan två träd.
Spolade av dem med vatten och sedan fick de torka.
Efter det rullade jag upp dem på en1 dm diam tjockt papprulle.
Så har jag gjort varje höst.
Nu är det nog försent, frysgrader, så om jag var du skulle jag bara rulla dem, börja med toppändan i en stor rulle med en diam på kanske 3 dm. lägg sedan inget annat uppepå så de inte kläms ihop 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju tvingats att låta seglen sitta kvar beslagna över vintern under rätt många vintrar. Jag försöker ju segla då och då tills isen lagt sig. Men ibland är det så blött ute att när det väl är dags att ta ner seglen att de inte går att vika torrt. Då är det bättre att låta dem sitta kvar.

Mögel som Peter K oroar sig för har jag aldrig haft problem med. De ligger nog för luftigt under sina kapell.

Överhuvudtaget finns det en märklig rädsla för mögel i vinterupplagda båtar. Men jag kanske har haft tur, under 16 säsonger i sjön utan att tömma båten ett dugg har jag aldrig fått mögelangrepp vare sig på segel eller inventarier.

Däremot blir seglen skitiga. Det rinner sotsvart regnvatten längs masten som letar sig in under kapellen och gör att området kring mastliket blir litet smutsigt. Samma sak på rullgenuan. Där blir akterliket skitigt, men det mesta hamnar på UV-skyddet. Jag vet inte om denna slags smuts går att tvätta bort, mina segel är litet för stora för att det skall vara rimligt att försöka. Och i ärlighetens namn är det inte så värst farligt - på några år gamla, välanvända segel som mina gör en vinters lort ingen större skillnad.

En idé jag fick just nu men som är för sent att tillämpa för mig är att ta packtejp och tejpa fast en lina runt masten, så att tejpen hänger som en kjol över linan. Då får du en droppkant som gör att regnvatten som rinner längs masten inte rinner in under kapellet utan droppar ner på kapellets utsida. Det borde göra en del skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att jag är orolig för mögel är att det är på hösten som det brukar dyka upp på mina segel om det dyker upp. Och eftersom våra vintrar mer och mer liknar höstar... men jag kan ha fel naturligtvis då jag aldrig har haft båten i en vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju självklart att det sliter mer på ett segel som tillbringar sina dagar ute utsatt för väder och vind än ett segel som ligger ine i sin säck. Sen återstår bara en avägning mellan bekvämlighet och ekonomi. Tycker du att det är ok att förkorta livet på seglen ett år eller så

för att slipa omaket att ta ner och vika. Då är det ok. Jag är gameldags som väljer att vika seglena och lägga i säck efter varje segling och som tror att båten måste upp varje höst. Men du behöver ju inte göra som jag och jag är inte säker på att det jag gör är nödvändigt.

En plast båt klarar sig aldeles utmärkt i sjön året runt. Och så jävla dyra är inte seglena så att man behöver vårda dom som jag gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart - hurdå?

Det skulle vara intressant att få förklarat hur ett segel som är skyddat av ett kapell och vikt på en bom eller rullat runt en förstagsprofil slits mer och får ett eller flera års förkortad livslängd än ett som ligger vikt i en säck?

Det som sliter på segel är fladder, påkänningar seglet inte är sytt för och slutligen och allra mest - UV-strålning. Beslagna segel under kapell utsätts inte för några av dessa faktorer. Det blir bara skitigt. Och möjligen mögligt i vissa fall då. Men ingetdera förkortar livslängden.

Till Peter K kan jag säga, under de 16 år min båt legat i sjön har jag aldrig tagit ner seglen före mitten av december. Så förutom många vintrer har seglen genomlidit alla dessa höstar. Utan mögel på seglen. Men förra hösten/vintern, som var extremt blöt, det regnade ju i princip oavbrutet från november - mitten av januari, fick jag grönalger på kapellens ovansidor (och på massor av ställen på däck). Så nog verkar problemen vara individuella. Kan bero på kapellens utformning och duk? Eller var man ligger.

Senast ändrad av Eilean | 20 december 2007 | 19:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju så att ett paket med segel och kapel som tillbringar vintern ute rör på sig när vinterstormarna tjuter så fladrar kappelet och förstaget gungar detta sliter på segel och sömmar. Seglet nöts mot sig själv inte en eller två gånger utan tusetals gänger. Till skilnad mot om seglet ligger stilla tort och varmt i sin säck. Detta sliter en hel del och när seglet till sist går sönde så är det på de stälen som vikningwen eller rullningen har gett mest friktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag svarar med ett ord.

Felbeslaget!

Självklart skall seglen ligga still på bom/runt profil. Oavsett årstid.

Att sedan kapellen rör sig lite/fladdrar sliter knappast på seglet, bara på själva kapellet.

Dessutom skriver du torrt och varmt precis som om det hade någon betydelse.

Dina argument låter litet som dem som dök upp när en del modiga själar började förvara sina båtar i sjön året runt.

Bårar skall stå på land vintertid. De håller längre då. Punkt.

Segel skall ligga i sin säck på vintern. Det håller längre då. Punkt.

Ett lustigt sammanträffande. Jag lämnade in en genua för byte av UV-skydd förra veckan. Och jag kan citera min segelmakare: 

Han reagerade på att det var så smutsigt.

Och jag berättade att det dels långseglats med seglet men att dessutom suttit uppe åtskilliga vintrar och mest blivit skitigt då.

Hans kommentar var - ja, står man bara ut med smutsen så gör det ju inget för seglet!

Och han borde väl veta!?

Nejdu. nu är du ute och far är jag helt säker på!

Senast ändrad av Eilean | 20 december 2007 | 20:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Mitt inlägg är nog snarare en fråga till sign, Eilean

eftersom hans (hennes?) uppfattning om

segelbåtsägane och handhavande i mångt och

mycket sammanfaller med min egen uppfattning.

Frågeställningen om ligga i sjön året om och segel

uppe året om är för mig intressant eftersom jag

har tänkt att göra så. Våra båtar kostar ju en hel

del pengar i både inköp och underhåll så varför inte

använda dom så länge som möjligt på säsongen

Här har vi nog den största anledningen till olika

meningar om just detta; säsongen. För oss här nere

i skåne är det i princip segelväder året om, visst

det är inte badbrallor och solbad som gäller nu. Det

har varit många fina seglingsdagar under höstenhär

nere i söder men de flesta båtarna låg på land då. 

Jo, Eilean, jag måste bara fråga: Tillbringar du/ni

en hel del tid i båten även utan att segla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan inte få seglet att ligga helt still varken på rulle eller under kapel. Och din segelmakare han utalande handlar nog om att kunden har alltid rätt.

Men som jag skrev i början det är ditt val själv tar jag upp båten på hösten och av seglen efter användandet det är mitt val. Det ända som stör mig är de genuer som går isönder på vintrarna stormar varje år. Jag har inte lust att betala det på min försäkringspremie.

Om du haft ditt segel i säcken in omhus hade du inte behövt byta uv skydd. Jag har ett jollesegel som legat på nim vind i 30 år det är i samma skick som når jag la upp det.

Du låter båten vara i vatnet med seglen på av bekvämlighet och är bered att betale priset det är ok. MEn försök inte förvara det gennom att påstå att det inte sliter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många självsäkra svar har du!

Beslagna segel KAN inte ligga still... Konstigt att mina gör det då!

Segelmakare säger det kunden vill höra... En sådan segelmakare hade jag bytt ut för länge sedan!

Och du vet till och med anledningen till att jag byter UV-skydd! Inte dåligt - du har ju till och med rätt! Ett UV-skydd på en genua som inte används och bara ligger i sin säck bryts faktiskt inte ner. Precis som ditt 30-åriga jollesegel. Men istället har jag har syndat och använt seglet. Jag skall överväga dessa dumheter fortsättningsvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jodå, vi (jag och min fru) bryggseglar en hel del vintertid. Båten (hon heter f.ö. Eilean) ligger väldigt fint ute på Djurgåren i Sthlm och det är relativt ofta vi tillbringar en helg ombord även när hon är infrusen. Eftersom vi aldrig tömmer henne på några som helst inventarier och har en ordentlig värmepanna är det inga problem bortsett fån en del kondens naturligvis. Rekordet för övernattning var för några år sedan med -17 ute och uppåt 1/2-metern med is. Med runt 18 inomhus blev det en del kondens på luckor och fönster kan jag lova! Vi brukar kombinera god mat och goda böcker med litet pyssel, alltid är det något jobb som behöver göras på en 30 år gammal båt!

Annars brukar vi segla så länge det är isfritt. Inte so ofta som på sommaren då vi är ute var och varannan helg, men några riktiga vinterseglingar blir det varje år. Därför väntar vi med att ta ner seglen tills isen lagt sig för gott. Men många vintrar är så blöta att vi aldrig får möjlighet att vika seglen torrt på bryggan. Och då får de sitta uppe, men med slacka uthal och fall  och utan lattförspänning (vi har fullattestor och mesan). Att detta på något sätt skulle påverka livslängden tror jag som sagt inte en sekund på, detta är ju ändå min 17-e säsong på detta sätt.

Bodde jag i Skåne/Sydsverige utan is vore det ingen tvekan, min båt skulle garanterat vara seglingsklar 12 månader om året. Trots nackdelen med era betydligt mer oskyddade vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men snälla nu blir du allt för agresiv. Vad jag menar är precis som du är att segel som ligger på vinden håller bätre än segel som sitter på båten.  Sen är det upp till var och en att avgöra om man vill ta den kostnaden . Min gisning att du bytte uv skydd för att det gamla var dåligt var inte så sbvår det är rätt sälsynt att byta uv skydd om det gamla är helt ok.

Och du en båt som ligger på land hela tiden mår bätre än en som ligger i vattnet hela tiden.

Det är väl heller inte så svårt.

Senast ändrad av nirilli | 21 december 2007 | 14:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för svaret Eilean det är ungefär så jag har

uppfattat dig i dina inlägg. Jag komenterar inte

andras uppfattning om hur dom använder sin båt,

det är deras egen ensak. För egen del kommer 

vi att använda den just så som ni gör. Vår båt, en

Westerly 36 Conway, är byggd för att användas.

Och precis som du skriver, den ska ligga klar att

ge sig ut när andan och vädret faller på. Jag räknar

som så, ju mer man använder båten ju lägre

timpris blir det på den. Om jag bara skulle ha den

som en möbel vore ett flaskskepp både billigare

och enklare. Värdeminskning och andrahandsvärde

sk--er jag i det får bli dödsboets problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det som säger att en båt som står på land (ännu värre om den ligger) mår bättre än en som ligger i sjön?

I sjön hänger ju kölen. På land vilar ju skrovet på kölen. En liten yta om det är en båt med fenköl (finns det verkligen sådana \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />). Dessutom stöttas skrovet av oftast fyra stöttor med relativt liten anläggningsyta. Ovanpå båten är det ofta en pressening som rycker ock fläcker (sista ordet kanske är dialekt - eller?) och ibland skaver mot bordläggningen. Några blåser helt eller delvis av och gör mer skada än nytta. Såg nere i hamnen att presseningen redan blåst av på en större båt och hängde som strimlor runt den.

Nu är jag definitivt inte nån pedant; Brukar i regel ta upp båten gärna med masten på om det går. Det är ju mindre passning om den står på land än om den ligger i sjön och så mycket segling brukar det inte bli efter september månad. Och upp måste den ju för att skörda  ev musselodlin mm.

I år har jag faktiskt båtarna kvar i sjön av olika anledningar och åtminstone min storfidra får nog ligga i hela vintern. Seglen sitter på, så det är bara att kasta loss och segla.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger pass på denna debatt. Vi kommer inte längre.

Företen så vill jag´ inte vara Örlogskapten det är en titel som jag förknippar med krig.

Senast ändrad av nirilli | 22 december 2007 | 09:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är litet nyfike på er Conway, har hon fen- eller dubbelköl?

Och som kommentar till Nirilli:

Det är litet tunt när man häver ur sig en massa påståendeni stil med; så här ÄR det och sedan säger pass när motargumenten eller kraven på faktaunderlag kommer.

God Jul på er!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst du vann. seglen mår bättre att utsätas för vinterstormar på båten än att ligga hemma tort och varmt . Vad mer kan du begära.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det är fenköl, du får gärna öppna en lite privatare

diskution om våra båtar genom att mejla mig via

sjöboden. Om du vill ha det offentligt så öppna

en ny tråd.

Nirilli: Ingen vinner när man framför synpunkter.

Din uppfattning ska respekteras lika mycket som

våra, troligen är det nog så att majoriteten av

båtägarna resonerar som du. Vad frågeställaren

ville ha var ju just synpunkter, och då skadar det

kanske inte med lite olika sådana. Forumet hade

inte alls varit lika roligt om alla tyckt lika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Eilean.
Mycket intressant det där med att ha båten kvar  i isen.
Citat:
Rekordet för övernattning var för några år sedan med -17 ute och uppåt 1/2-metern med is. Med runt 18 inomhus blev det en del kondens på luckor och fönster kan jag lova!
Slut citat 
Det går så mycket myter oh snack och olika åsikter om det här.
Å nu ändrar jag inriktning på tråden när jag frågar mera om just detta eftersom ni har erfarenhet av det.
Jag öppnar en ny tråd, hoppas du/ni vill svara där.
Hälsnigar
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...