Jump to content
Friday 21 June 2024
Scrat

Största tillåtna motor, Yamarin 490

Recommended Posts

Någon som vet hur stor motor man får montera på en Yamarin 490 Big Ride?

... eller som vet var man kan hitta datablad på denna båt (jag är inte så high på finska)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Max på min från -99 är 70 hk.

Tror inte den palllar med vikten på en 4-taktare i den storleken dock eftersom min med 50hk 4-takt (116 kg?) med dubbla tankar och två vuxna på aktersoffan blir lite baktungt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Körfakta med Yamaha 50 och 70 hk tvåtakt .

 

Yamarin 490

 

Klicka sedan på texten som slutar med Yamarin-490.jpg mitt på sidan med gul bakgrund, jag lovar det är inget fuffens trots att sidan är rysk..

 

 

Senast ändrad av jarb | 08 november 2007 | 21:58

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min båt är av årsmodell -98!

Är rekommenderad motorstorlek det samma som största tillåtna (tänkte på länken till den ryska sidan)?

Share this post


Link to post
Share on other sites


Kollade just i gamla papper och från -91 är högsta tillåtna motorstyrka 70 hk.

Testresultat med Yamaha 70 hk är:

2 pers

5500 rpm 36,2 knop 0,77 l/NM

5000 rpm 32,4 knop 0,70 l/NM

4500 rpm 28,6 knop 0,62 l/NM

 

Årsmodell i test 1991.

 

Yamaha F50

2 pers

5800 rpm 30,0 0,56

5300 rpm 27,5 0,54

4800 rpm 24,3 0,50

 

Årsmodell i test 2000

 

Lite kuriosa bara från gamla papper \Wink\

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags att väcka liv i en gammal tråd på nytt!

Är det någon som har erfarenhet av större (70-90hk) 4-taktare på Yamarin 490 eller liknande båt? Enligt databladet och info ovan är rekommenderad motorstyrk 40-70hk... på Atlantica får man försäkra denna båttyp med upp till 90hk-motor!?

Hur skulle det påverka båten om jag hängde på en 70hk motor på ca 165kg... skulle vikt ( ca60kg) och effektökningen ( 20hk) ta ut varandra? Eller en 90hk motor med en vikt på 190kg ( ca 70kg) och en effekökning på 40hk?

Tacksam om någon med erfarenet/vetskap om min frågeställning kunde hjälpa och att jag ev. få en piggare båt eller bespara min ekonomi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte vad du tittat på för motorer? men Suzuki 70 hk fyrtakt väger 170 kg och en Yamaha 100 hk fyrtakt väger 168kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har kört båten med Yamaha 70 hästars 2-takt på ca 100 kg och det är en alert och välbalanserad kombination. Något modernt alternativ med den vikten finns ju inte och jag antar att du inte vill acceptera nackdelarna en sån motor innebär i form av rök, buller och törst.. Så vad är syftet med effekthöjningen? Det som troligen uppstår är att båten får sämre balans med så mycket extra vikt över akterspegeln. Det leder till högre planingströskel dvs fören höjer sig mer än nu när du ska ur gropen innan båten kliver upp. Det kommer att bli svårare att hålla båten planande i låga farter och du riskerar att båten blir känslig för galoppering (porpoising). Båten får alltså troligen sämre sjöegenskaper än nu över en stor del av fartregistret. Nackdelarna kommer märkas mindre ju fortare du kör så är syftet bara ökad toppfart så kan det kanske gå att leva med nackdelarna. Om det du vill åt är bättre drag för vattensport eller bättre lasttålighet är nog en propeller med mindre stigning det vettigaste att använda vid de fallen. Det tar inte många minuter att byta propp och reservpropp bör alla båtar ha.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

maelarpirat: Jag har idag en Suzuki DF50, vilken jag är nöjd med funktionsmässigt. Tyvärr upplever jag att den är lite för klen för min båt. Med tre personer i båten, är det nästan ett måste att någon av passagerarna får agera trimmanskap. Så jag har väl kikat mest på Suzuki, men även sneglat på Honda, Yamaha och Evinrude E-tec.

jarb: Tack för ett upplysande svar! Som du antog, så är det 4-taktsmotor som gäller. Jag använder båten främst till fiske, med många starter och även längre transporter. Jag tycker att den är trög att få upp i planing, sedan är topfarten för låg (ca 27kn) för att jag skulle vilja sänka den ytterligare, med en annan propeller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver nog inte bara större motor utan även större båt. 490 jag körde var som spekulant för köp. Det blev inte den utan jag valde att hoppa upp till en Yamarin 5400 istället. Den där halvmetern gör mer än man tror för båtens sjöegenskaper, bärighet och lasttålighet och inte minst för uppträdandet med en större/tyngre motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ska försöka väcka liv i denna tråden.

Vad blev det för motor till din yamarin? jag funderar på en evinrude 90hp till min 490 big ride

jag har en yamaha 75hp i dag men jag vill byta upp mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Klart du ska ha större motor!  Testa med den extra vikten hur båten beter sig innan du köper större. Sålänge båten bär vikten och klarar av vridmomentet/effekten  så kan man aldrig ha för mycket kraft! ;) Skönt att ha när båten är lastad..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en 90hk Mariner fyrtakt på min 490. Motorn väger ca 170kg och är i tyngsta laget. Precis att ”självlänshålen” är över vattenytan :)

 

Men det är inte fel med lite kräm. Vi brukar åka tre vuxna och tre barn inkl en dags packning och då är inte 20 knop ett problem om man säger så. Planar ju på någon sekund. Är man själv i båten hänger man ju med det mesta.

 

Däremot blir det lite svårmanövrerat vid låga farter tex vid tilläggning etc. Inte så att det inte går, men en lättare motor upplevs nog smidigare då. Känns som att all tyngd bak gör den svårmanövrerad då.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...