Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

andreaso

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om andreaso

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

403 profilvisningar
  1. Har en Yamarin 490 med en fyrtakts 90hk Mariner på 170kg. Behöver serva och fixa med motorn i vinter och har fått för mig att den skall av. Har byggt ett motorställ och förberett men har nu två dumma frågor: 1. De övre bultarna i infästningen kommer jag åt men de nedre som går igenom skrovet kan jag inte komma åt. Är dom ”fasta” så att man bara behöver lossa på muttern? 2. Vad är bästa punkten att lyfta i? Jag har taljor i taket ovanför motorn så jag kan lyfta den rakt upp, men vad skall jag lyfta i?
  2. Jag har en 90hk Mariner fyrtakt på min 490. Motorn väger ca 170kg och är i tyngsta laget. Precis att ”självlänshålen” är över vattenytan :) Men det är inte fel med lite kräm. Vi brukar åka tre vuxna och tre barn inkl en dags packning och då är inte 20 knop ett problem om man säger så. Planar ju på någon sekund. Är man själv i båten hänger man ju med det mesta. Däremot blir det lite svårmanövrerat vid låga farter tex vid tilläggning etc. Inte så att det inte går, men en lättare motor upplevs nog smidigare då. Känns som att all tyngd bak gör den svårmanövrerad då.
  3. Hej hej, På gång att köpa båt med utombordare. Motorn är från 2007 och är en Selva 80hk 2-t med direktinsprutning. Ägaren ringde just och berättade att motorn hackar och går ojämnt vid provkörning efter sjösättning. Den verkar missa på en cylinder ibland. Dock varvar den ur och går jämt vid maxfart. På grund av motorstrul är priset nedsatt med 19000kr. Någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa om vad det kan vara och vad en åtgärd skulle kunna kosta? Man borde väl få ordning på den här rackaren för 19000kr!!
  4. Hej, Vad väger/vägde din tunga båt? Jag skall precis köpa en Uttern 5102 (450kg) med en Selva 2t 80hk och vill ju inte att det skall gå trögt
  5. Tack för tipset! Ska definitivt kolla oljan!
  6. Tack för svaret! 80 000kr mer vill jag ju inte betala. Båt och motor går för 49 000kr. Ingen aning om det är ett bra pris. Liknande båtar med 50hk 4-t brukar ligga runt 75 000kr. Jag tror dock att 50hk är i klenaste laget, så om en 2-t 75hk från -86 fortfarande levererar väljer jag den alla dagar.
  7. Hej, Sneglar på en Flipper 535 Sunfish med en Yamaha 75hk 2-taktare från -86. Tror båten passar oss perfekt och 75hk verkar lagom. Är dock lite orolig för åldern på motorn. Spontant tänker jag att en äldre 2-taktare är enkel i konstruktionen och alltid går att laga. Men det är typ det enda positiva jag kan komma på. Någon som har lite tips om vad man bör kolla på dessa motorer? Hur ser driftkostnader (service och delar) ut jämfört med modernare 4-t motorer? Kan man räkna med att det finns något pulver kvar i en så gammal motor? Kommer den att väsnas så att svärmor vägrar åka med? Jag förstår att mycket beror på hur många timmar, hur hårt motorn körts och hur den servats. Men jag gissar att den använts normalt och servats väl. Båt och motor ser iaf välvårdade ut på bild. /Andreas
×
×
  • Skapa nytt...