Yammi 0 Postad 8 Oktober , 2007 Är det någon plankist som har kläm på, eller erfarenhet av, hur Yamahas försäkring fungerar? Vad jag kan förstå är det Atlantica som ligger i botten på försäkringen. Jag har pratat med Atlantica, men de hänvisar mig till Yamaha-handlarna. Enligt handlaren måste jag förvara min utombordare (F150 -08) där (för den ogenanta summan av 3000 SEK per vinter!) för att kunna teckna denna försäkring, vilket jag ej finner stöd i i de korta villkor som anges på webben. Jag har hellre min motor förvarad i mitt garage. En annan sak gällande garanti och försäkring. Jag har läst att Yamaha erbjuder 5 års garanti på fabriksnya motorer. Någon som vet om det är oavsett vilken handlare motorn är inhandlad hos, eller är det bara för motorer inhandlade genom Yamaha-center? Någon som har utnyttjat sin Yamaha försäkring och har erfarenhet av hur kundvänliga de är om oturen är framme? Tilläggas kan att jag ej har handlat av någon Yamaha-Center handlare. Om det är så att man får 5 års garanti om man tecknar en vanlig båtförsäkring hos Yamaha så verkar det ju mycket förmånligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malarnara 0 Postad 8 Oktober , 2007 Jag köpte min Yamaha snurra på Yamaha center i år och fick 5 års garanti MEN DEN GÄLLER ENDAST om du lämnar in motorn varje höst hos Yamaha center för service. Dvs det kan bli en del pengar på 5 år. Någon kanske vet vad de tar för en service. Har dock grymt dålig erfarenhet av deras sk. motorservice. Har alltid servat min motor själv. Vid köp av ny båt tänkte jag kosta på mig en rejält stor service hos Yamaha center. I dealen ingick att de skulle montera och testköra den (trimma in den) på den nya båten. Vart något snopen när jag upptäckte att den bara gick på 2 cylindrar då jag skulle köra hem den. Meckkillen på Yamaha center som vi vände tillbaka till misstänkte att den skurit. Toppen togs av och någon/några av kolvarna visade sig repade. Det blev en ny motor och en dyr historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Oktober , 2007 Hej, Det första där att du måste förvara motorn hos Yamaha-handlaren för 3000 kr per vinter verkar ju väldigt konstigt. I praktiken innebär det ju att du måste ha båten där också antar jag, och vad kostar det? Har sett hårresande priser per kvadratmeter förvaringsyta hos några Yamaha handlare. Har själv Atlantica och max premierabatter och inga krav att förvara motorn hos en Yamaha handlare. Men jag tecknade försäkringen direkt med Atlantica, inte med Yamaha handlaren. Skulle knappast tro att det blir billigare om jag skulle haft Yamaha försäkring om jag skulle bli tvungen att punga ut med 3 tusen till per säsong med förvaringen av motorn hos Yamaha handlaren också. Yamaha har 2 års fabriksgaranti. Sen är det möjlighet att teckna 3 års utökad försäkring som i praktiken är snarlik en förlängd garanti. Har sådan utökad garanti på min Yamaha F115, visserligen är motorn inköpt hos en Yamahacenter handlare men de hade inte 5 års garantin de har idag då 2003 när jag köpte motorn. Men som sagt det är i grunden en försäkring så jag kan inte se att man inte kan teckna en sådan på 3 år extra. Detta är vanligt förekommande utomlands t ex i USA. Kan hända bara Yamahacenter kunde/kan erbjuda sånt men jag skulle bli förvånad om inte andra Yamaha handlera har nåt motsvarande att erbjuda. Men du kanske skall höra med Yamaha Scandinavia hur det är med den möjligheten, de borde ju veta oavsett om återförsäljaren är Yamahacenter eller ej. /Bo Senast ändrad av bossee | 08 oktober 2007 | 21:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Oktober , 2007 5 års garanti MEN DEN GÄLLER ENDAST om du lämnar in motorn varje höst hos Yamaha center för service Några såna villkor står det tack och lov inte i min utökade garanti. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 8 Oktober , 2007 Endast motorn skulle behöva förvaras hos handlaren. Den ska alltså tas av och på varje vår. 3000 SEK ville de ha för besväret samt lagring. Går det alltså att istället köpa till sig 3 års extra garanti? Någon som vet vad det kostar? Finns ju mycket elektronik som kan strula så det vore skönt med lite extra trygghet. Har dessutom typ 80 mil till min handlar ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 8 Oktober , 2007 ...lämnar in motorn varje höst hos Yamaha center för service Det måste väl inte betyda att man måste fortsatt förvara den på Yamaha Center (över vintern) efter att servicen är gjord? Lämna in, serva, och hämta hem den... Jämfört bilar och märkes-service. Eller...? Någon som har penetrerat villkoren? Senast ändrad av ulfa | 08 oktober 2007 | 22:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Oktober , 2007 Jag betalade 3400 kr inkl moms för 3 års utökad garanti, det var 2003. På en ny Yamaha F115. /Bo Senast ändrad av bossee | 08 oktober 2007 | 22:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Oktober , 2007 ulfa, Man skall serva den hos Yamahacenter men inget krav på att förvara den hos Yamahacenter efter utförd service. Det är bara om man har den där Yamaha försäkringen, båtförsäkringen, i samarbete med Atlantica man tydligen måste förvara motorn hos handlaren över vintern. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 8 Oktober , 2007 Aha - OK //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 8 Oktober , 2007 När jag talade med flera olika Yamahacenter-butiker och även Svenska Yamaha så löd beskedet det att man dessutom ska serva motorn i just den Yamahacenter-butiken som man köpte den i. Enligt uppgifterna så går det alltså inte att ha köpt motorn i t.ex. Nynäshamn, serva den i t.ex. Haninge och sedan behålla 5 års garanti. OM man gör på detta sättet så är det alltså enbart Yamaha`s egna garanti på 2 år som gäller. Men en sak är säkert: De 3 extra åren som Yamahacenter lägger till är riktigt luddiga och inte minst väldigt luriga! Exempelvis så ser serviceschemat annorlunda ut än hos Yamaha själva! I varje fall när jag kollade upp detta för högst två månader sedan. Hos Yamahacenter är servicen betydligt mer omfattande (i varje fall på pappret) och betydligt dyrare än Yamaha`s egna årliga service. Och om man tänker efter så är det ju inte så konstigt att Yamahacenter är mycket dyrare: Om Yamahacenter ska bjussa så vackert på hela 3 år extra så måste de ju få in kostnaden för detta på något sätt. De gör det ju inte för att vara snälla utan för att tjäna pengar. Det får de genom att ge tuffa vilkor för kunden som får betala dyrt i den årliga servicekostnaden men även med tuffa vilkor för övrigt. Uppriktigt sagt så tror jag inte på Yamahacenters extra 3 år. Eller är i varje fall skeptisk. Jag tror att vilkoren är så pass tuffa att det i verkligheten är väldigt svårt att få ut någonting i prakiken om man väl råkar illa ut. Det är dessutom vad jag har hört från vissa handlare. De sätter ribban så pass högt att det är väldigt svårt att uppfylla alla krav till punkt och pricka. Det blir ju sällan några större fel på en Yamaha-motor inom en 5 års-period om man servar de normalt och hanterar den normalt. Personligen tror jag att de extra 3 åren är rätt dyra och om jag ska betala den extra summan så vill jag i så fall ha så gott som samma vilkor som från Yamaha själva. Varför det ska skilja så mycket i pris är svårt att överyga mig i alla fall! Något tuffare krav går väl att leva med, men det måste vara rimliga krav. Är rätt tveksamt om det är så rimligt egentligen. Jag säger väl...just för att det är så luddigt allting. Ingen verkar veta exakt vad som gäller och bara det luktar lite illa! Om man vill ha de extra 3 åren så bör man nog läsa det riktigt finstilta både en och två gånger innan man betalar de extra pengarna som det faktiskt innebär. Om det finns något finstilt överhuvudtaget, för det verkar olika uppgifter om vad som gäller beroende på vem man talar med inom den egna Yamahacenter-kedjan! Ja, tom inom en och samma butik har det varit olika uppgifter då jag har frågat! Hm.....undrar vad det är som gäller....egentligen. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 9 Oktober , 2007 2 3=5 När jag ifjol talade med Yamahas huvudkontor i Stockholm så sa det att förlängda garantin gäller om man håller sig till aukt. Yamaha Serviceverkstad. På deras webplats finns vilka som är riktiga Yamahaverkstäder och jag kollade extra noga i mina hemtrakter för att få veta om nån förändring skett i vilka som är auktoriserade. Sen vet jag att många är skeptiska till de dyra servicekostnader som blir de åren och där måste ju var och en få avgöra om man tycker det är värt det. Jag skulle satsa en extraslant på en ny motor för 100000 eller mer. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 9 Oktober , 2007 Det svar som jag fick från Yamahas huvudkontor och några olika Yamahacenter-butiker var att den förlängda garantin gällde enbart om man köpte OCH servade motorn i en och samma Yamahacenter-butik. Det räckte alltså inte att serva hos en auktoriserad Yamaha-verkstad som vilken som helst utan man var alltså tvungen att serva den i en Yamahacenter-verkstad och det måste vara just den verksktad/butik där man köpte motorn. Så löd svaren från flera håll när jag frågade ganska nyligen, och det här visar ju bara hur luddiga och olika beskeden verkar vara från de själva. Lite märkligt tycker jag och framför allt klantigt från deras sida eftersom regler som är otydliga och/eller svåra att förstå är sällan några bra regler. Det hade inte varit helt fel att de själva skulle sätta sig på skolbänken en stund där de går igenom exakt vad som gäller så att all Yamaha-personal i hela landet kan dra åt samma håll när de lämnar besked om hur vilkoren ser ut. Folk betalar rätt mycket extra för någonting som de egentligen inte vet vad de betalar för och så ska det naturligtvis inte vara! Sedan vet man inte heller hur försäkringen faller ut i verkligheten om olyckan trots allt är framme eftersom det är svårt att få ett grepp om hur pass mycket tuffare vilkoren och kraven är för de extra 3 åren. De extra 3 åren ställer högre krav än vad Yamaha själva ställer. Frågan är alltså vad det egentligen innebär i praktiken för den enskilda försäkringstagaren. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 9 Oktober , 2007 Gisses, detta verkar vara en riktig soppa. Har pratat med Yamaha sverige, de har ingenting med den 5 åriga garantin att göra utan den sköts solo av Yamaha center. Yamaha-center verkar inte vilja eller inte kunna svara på vad som gäller. Har i alla fall inte fått några vettiga svar ur dem. Verkar vara väldigt tvetydigt om vad som gäller och jag vågar inte tänka på hur det skulle låta i en situation då jag står med havererad snurra ... Har tidigare dåliga erfarenheter av Yamaha Center - ej personligen men genom vänner - som verkar vara ena fenor på motorcyklar men medelmåttor på båtar. Yamaha Center i K-stad levererade till exempel en 64DC som man fick fiska upp från Vänerns botten morgonen efter sjösättning (ägaren fick dock en ny direkt och den havererade båten såldes för någon månad sedan). Sikaflex var tydligen onödigt ... Vad gäller deras försäkring så måste man faktiskt förvara utombordaren där för att få tecka Yamaha försäkringen. Korkat men sant. För min del lutar det åt Atlantica försäkring, men jag ~1 vecka på mig att fundera. Nästa fredag ska hon hämtas och sedan transporteras 80 mil hem till vinterförvaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser