Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Sundancer290

Nya projekt på era Searays???

Rekommendera Poster

Tjena! är det någon som har lite nya kul projekt på G. Själv skall jag renovera hela motorutrymmet byta varmvatten beredare, byta motor/drev (till diesel), Micro och bygga om landströms systemet till 220 volt.Jag har idag en omvandlare som jag tänkte flytta fram och montera vid AC för jag tror inte jag kan bygga om Ac till 220v. Eller har nån någon annan erfarenhet? Är det nån som har ett bra tips på vilken färg jag skall använda i motorrummet??? Känner nån till någon juste micro att montera dit istället för den gamla???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jodå, nog har man höst/vinterprojekt framför sig. smiley-smile.gif\

 

Klä om all invändig klädsel inkl golv.

Dra landström

Ny vask,kran diskbänk

Montera lcd skärm

 

Vet du bra sidor från usa där man kan beställa grejer från? Är ute efter nya mugghållare, nytt gasreglage(Quicksilver 3000), nytt hamnkapell, nyare snyggare instrument mm mm.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.....och även om du nu hittar en skärm med integrerad DVD och box så ska du tänka på att du då måste lämna in hela apparaten även om bara en av dessa tre delar går sönder. Ur just den synvinkeln är det bättre att i så fall ha alla delerna helt fristående från varandra. Men det finns ju nackdelar med det också förståss.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant så sant!!! Men jag tänkte att det blir mycket lättare att ha endast en grej i båten. jag har nu använt 3st enheter och är rätt trött på alla sladdar.tänkte att jag för en gångs skull kunde göra det lite lätt för mig.Det blir ju lite lättare om man vill tömma båten för vintern,det blir ju lite mindre att montera loss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så länge det inte blir fel på någon del så är det ju ett klart bekvämt sätt med minimal kabeldragning mm.

 

Men om det hade varit min egen båt så hade jag sett till att helst montera in anläggningen med en sk. flytande upphängning. Om det inte är för dyrt eller för omständigt. I varje fall så skulle jag definitivt sett till att hela anläggningen åtminståne är väldigt avvibrerad i sin installation och då håller den mycket bättre och längre eftersom elektroniken då inte alls utsätts för samma hårda (och snabba) stötar som den gör annars om man inte har ett flytande eller annat något sånär avvibrerande monteringssystem.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett flytande system innebär att apparaten är till 100 % avvibrerad. Låt oss säga att du vill ha apparaten infälld i exempelvis garderobens ena vägg. Om apparaten då har en flytande installation så innebär det att den då inte har någon som helst direktkontakt med väggen, men på ett sådant sätt att den är 100 % avvibrerad om väggen utsätts för hårda slag...t.ex. vid kraftig sjögång. Då är det apparatens flytande montering som tar upp alla stötarna istället för att apparaten gör det helt eller delvis. Detta kräver t.ex. gummilister av ett speciellt slag men jag vet inte om det finns till just detta eller var man i så fall får tag i det. Till motorer så finns det och till mycket annat, men det kanske är svårt att hitta till den här typ av apparater. Vet inte hur det är med det, men den hår principen är den allra bästa om den nu bara är möjlig.

 

Ett annat enklare men antagligen en fullt tillräckligt bra alternativ är en vanlig avvibrering. Detta gör du själv ganska enkelt med hjälp av sviktande gummilister. Observera att gummilisterna ska vara lite sviktande och inte helt stumma! På det här sättet får du nog inte bort precis alla vibrationer (som man får med ett helt flytande system) men det blir betydligt bättre än om du inte avvibrerar den alls. Troligen tillräckligt bra.

 

Försök att hitta gummilister som inte är allt för stumma och se då till att precis alla delar av apparaten går helt fri från direktkontakt mot det stumma underlag som du ska ha den monterad mot. Om du t.ex. vill montera skärmen på en vridbar skärmhållare som i sin tur ska monteras fast på t.ex. en garderobsvägg så sätter du alltså gummilisten mellan skärmen och hållaren och sedan monterar du en gummilist mellan hållaren och garderobsväggen. Rätt sorts gummilist och rätt monterat är hela hemligheten så det är inte svårt eller märkvärdigt alls. Dessutom är det både enkelt och billigt gjort samtidigt som det ger ett bra skydd.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okidoki..satstr nog på den flytande modellen.Borde ju finnas ett liknande sytem för husbil/husvagn. Eller va tror ni

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde nämna det att det är med just flytande upphängningstekniken man tar till för att avgränsa fortplantning av ljud. Flytande golv och väggar kanske du har hört talas om? Det här är alltså exakt samma princip.

 

 

Det jag också glömde nämna är att du får en vibrerande fortplantning från motorn också, så det är inte enbart stötar från kraftig sjögång som du bör skydda apparaten mot. Vibrationerna från motorn kan fortplanta sig rätt bra i en båt! Gummilister gör stor nytta för den här sortens vibrationer som ju pågår mer eller mindre hela tiden då motorn är igång. Inte särskillt bra för en LCD-skärm.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Låter dyrt! Men det är ju klart,när det gäller båten är det ju no limit som gäller.Jag får väl dra in på barnens julklappar i år eller kanske ännubättre ge dom båttvn som julklapp.Har ni nåt bra tips om färg till motorummet då?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog fortsätta att köpa julklappar till barnen precis som tidigare år. Gummilisterna kostar nog mindre än 100 kr skulle jag tro!

 

Det du ska göra är bara att välja en halvmjuk gummilist som sviktar lite när du trycker på den och på det sättet tar upp stötarna. Alltså inte en helt massiv gummilist som ju är hård. Och ju tjockare den här listen är desto effektivare avvibrering får du. Jag skulle bli mycket förvånad om du behöver betala mer än 100 kr för en bra list....och även om den nu mot förmodan skulle kosta 150 kr så.....

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bärbar dator måste ju vara bättre än en portabel DVD-spelare?

Kan ju koppla större skärmar till den om man vill. Köpa TV-kort etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajjemen...i höst/vinter/vår skall det snickras.

 

Båten är för mig ny för säsongen och jag har en hel del idéer på vad jag skall jobba med till nästa sommar. Till att börja med skall jag göra en ny soffa i sittbrunnen, byta galon på dynorna vid förarplatsen, klä om dynor och ev. väggar invändigt. Måla om pentry och toalett i ruffen mm. Jag har många idéer och jag får se vad jag hinner med. Kommer säkert behöva rådfråga expertisen här på forumet under projektens gång också =)

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen. : )

 

Och grattis till ett bra båtval.

 

Har du en 6:a eller 8:a i din?

 

David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

davahl skrev:

 

Välkommen. : )

 

Och grattis till ett bra båtval.

 

Har du en 6:a eller 8:a i din?

 

David

 

 

Man tackar...än så länge är jag helnöjd med båten.

Det sitter en 4,3 liters V6:a i min båt...

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ja.

 

Nu är det stora planer för mig.

 

Jag rev ut köket igår och kommer sätta in ett helt nytt. KOmmer även bygga om hela toaletten i sommar.

Helt ny matta kommer läggas. ALla dynor kläs om.

 

Ska bli mycket spännande att se var detta slutar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja, Då var våren kommen till skåne. Renoveringen är i full gång och sjösättningen är bokad till den 19 April. Mattan läggs imorgon, Men lite bilder på arbetet kommer redan nu. = )

post-23063-1394235407,4006_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal och äcklig matta

 

Senast ändrad av davahl | 06 april 2008 | 22:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch vad vidrig klädsel... Snart är det andra bullar...

 

Senast ändrad av davahl | 06 april 2008 | 22:12

post-23063-1394235407,4971_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puuuuhhhhhh... Myckt jobb som väntar. Bäst att ladda upp

post-23063-1394235407,5847_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en del att göra till din sjösättning märker jag =) Men det lär bli ett bra resultat och det skall bli mycket intressant att följa. Jag hoppas du håller tråden uppdaterad med bilder och erfarenheter.

 

Själv är jag också i fixartagen och min sjösättning är planerad till slutet på maj.

-LED-belsysning i sittbrunnen är klar. Bilder finns i mitt fotoalbum i min sjöbod.

(Jag reserverar mig för den smutsiga/halvt ihopplockade båten =))

-Ny u-soffa i bak är under uppbyggnad, konstruktionen är klar. (Bilder kommer).

-Nya bord i sittbrunnen samt i ruffen (Bilder kommer).

-Ny klädsel på dynorna i ruffen (Bilder kommer).

-Ny panel till instrumentpanelen i aluminium. Resultat av första delen finns i fotoalbumet.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller själv på o bygga om ac.n till 220, kan nog hjälpa där om det fortfarande e aktuellt. blir byte av kompressor samt köldmedia i stora drag, sen spelar det givetvis in med lite smådetaljer såsom vilken styrning du har osv...   har du beteckning, ser nr. osv... bara kyla eller kyla och värme?

ingeting e ju gratis men jag håller på o jobbar på o ta fram lite billiga konv. kit. till am. båt ac.n

 

//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...