Micke9000 16 Postad 16 September , 2007 Hej, Har sätt i flera inlägg att man ska ha full gas när man utför kompprov. Vad skiljer det sig emot om man skulle ha gasen i neutralläget? Blir det lägre komp vid mindre gas? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 16 September , 2007 För att det ska kunna bli något kompressionstryck i cylindern måste det ju först och främst finnas luft i cylindern. På tomgång stryper förgasaren/spjället luftflödet in i motorn, så cylindern kanske bara är halvfull med luft och därmed får man lägre tryck på mätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 17 September , 2007 Det viktigaste är att alla stift är ur när du testar och att du kör runt motorn flera varv, då får du en koll på om alla cylidrar har samma tryck vilket är det viktigaste. Om du misstänker att motorn är slut bör du kolla i specen eller med en verkstad om kompressionen skall kollas med öppna spjäll eller inte. Visst det blir lite lägre tryck om spjällen är stängda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 17 September , 2007 hm jag har nog aldrig haft full gas tror jag när jag har gjort kompprov. då det är skillnaden mellan cylindrarna som är viktigast när jag vill kompprova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 17 September , 2007 Okej, Jag kompprovade senast med stängt spjäll. Hade då runt 10,5 - 11Kg per cylinder. Mercruiser 305, 5,0L V8 Kanske borde testa öppet spjäll med då?. Mvh Micke Senast ändrad av Micke9000 | 17 september 2007 | 16:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 17 September , 2007 beror på om du endast är ute efter cylinderballansen så spelar det ingen roll om spjället är öppet eller stängt, men om du vill ha reda på kompressionstycket så måste du ha vidöppna spjäll, sedan så är det ingen nackdel att ha spjällena öppna vid kompessionsprov/cylinderbalanstest, då får du båda svaren på samma test, också kan vi nog kalla det för norm att ha full gas vid komptest, blir ju lite enklare om alla gör lika dant, när det ska till och bedömma ev. cylinderläckage....mjaså du hade 7,5bar utan gas...mjoe borde nog ge 11 med öppna spjäll vilket borde vara ok, såvida du inte har tändningen åt h-lvete så du skruvat in tomgångskruven mkt, så spjällen står ganska mkt öppna på tomgång u se what I mean :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 17 September , 2007 Cylinderbalansen skulle nog inte stämma på en motor som har fler förgasare eller åtminstone separata förgasarhalsar till olika delar av motorn. Dubbla fuggar är ofta inte perfekt synkroniserade, och inte ens två halsar i samma förgasare är exakt likadana... Det är givetvis oftast inget problem, men genom att bara gasa eliminerar man den felkällan helt så slipper man klia sig i skallen den dagen det inte stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser