Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Svenke

Strömförsörjningsproblem till dator.

Rekommendera Poster


Jag har en bärbar dator som drar 20v 8amp som max.

Till den har jag en inverter som ger 300w.

Det som händer är att när jag ligger still ingen motor igång ingen laddning endast från solcellen så funkar allt helt ok. När jag startar motorn och laddning börjar så stannar invertern, ingen laddning till datorn. Men stänger jag av datorn så att bara batteriet laddas då funkar det. Har kollat datorn , den drar mellan 75-140watt. Invertern går mellan 10,5v -15v och ger 300watt. Jag får aldrig mer än 14,4v i batterierna. Kollat med 2 instrument. Alltså vid lägre spänning går det men vid högre inte , har belastat invertern med 14,8v helt ok enl återförsäljaren av den. Haft från 4 -16kvadratskablar Detta är konstigt, vad gör jag hjälp.........?????

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag startar motorn och laddning börjar så stannar invertern, ingen laddning till datorn.

 

Stannar invertern verkligen när laddningen börjar, eller när du startar motorn ?

 

Om du slår av och på invertern EFTER att motorn startat (laddningen igång) fungerar det då med datorn igång ?

 

Du har inget/inga förbrukningsbatteri(er) utan bara ett start/förbrukning antar jag ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 batteri bankar som laddas via skiljediod.

När motorn har startats så börjar generatorn ladda och efter en stund när spänningen höjts så stannar invertern. Går inte att starta om den då, det gör den förresten själv. Har inte provat att starta invertern och datorn efter det att motorn startats, tror inte att det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte alls om jag är ute och cyklar nu men det verkar som om invertern har något sorts överspännings-skydd trots allt och att du mot invertern får en högre spänning när du får snurr på laddningen. Kan du testa att mäta ingående spänning mot invertern och se hur den är när den lägger av?

 

Men som sagt, jag kanke är helt ute och cyklar   14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska åka ner till båten och rigga upp allt med ett par multimetrar och sen notera vad som händer.

Hur som hellst så ska de ju gå. En parentes är att en annan bekant i båtklubben har ett liknande problem. Så nåt skumt är det.

Men mäta är att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, att mäta är att vetasmiley-smile.gif\

 

själv skulle jag gjort tvärt om:

 

ta hem invertern och datorn, drivit den (invertern) från ett variabelt nätaggregat (simulerar generatorn:s variabla utspänning)..

men inser att inte alla har typ ett http://www.elfa.se/pdf/69/06985121.pdf i hemmet så kan bli aningen svårt då smiley-surprised.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej om jag missförstår er med denna Inverter.
jag har en bärbar dator till min navigerin och ström till denna har jag löst med en pryl som Clas Ohlsson säljer, min dator skall h 18 V och denna pryl kan man ställa i olika olttal och detta fungerar knon bra för laddning och drift.
Clas Ohlsson: batterielliminator för laptop 15-24V. Nr: 38-1979 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redigering: Jag skrev nedan innan jag läste en gång till ordentligare.

Så din inverter överlever själva starten av motorn. men stänger av sig en stund (någon minuter?) senare när laddningen av batterierna har ökat spänningen till uppåt 14.4V??  Verkar helskumt. Invertern ska tåla normala spänningsområden för ett blybatterisystem dvs 10.5 till 15 V utan problem.

 

Kan du starta motorn och sedan starta Inverter och dator? Eller vill den inte gå alls när motorn och laddningen är igång?

 

Jag tror att det händer precis vid motorstart och beror på spänningsdippen när man vrider på nyckeln.

 

Nu är jag en såndär nervös person som undviker att ha saker inkopplat när man startar motorer. Startmotorn är nästan en kortslutning precis vid inkopplingen, då går batterispänningen i botten för att sedan öka upp när motorn börjar snurra.

Alltihop händer inom 1-2 sekunder. Tror inte du hinner se spänningsändringarna på en multimeter. Måste nästan ha ett minnesoscilloskop för det.

 

Först en koll av hur kopplingen ser ut för din del. Du har:

1) en Inverter på batteriet i båten, 300W som ger 220 V?

2) ett nätaggregat till datorn som gör om 220V till 20V max 8A?

Rätt?

 

I så fall: Låter som att din Inverter nr 1 stänger av på första spänningsdippen och sedan inte klarar att starta mot din dators nätaggregat nr 2. Det kan vara så att den helt enkelt är konstruerad så.

 

 

Hur gör du i vanliga fall?

a) startar du inverter 1 först och kopplar in datorn sedan? (Det är väl oftast så man gör.)

Eller

B) har du datorn igång först gående på batteri, kopplar in Inverter 1 först till datorn och sedan till 12V?

Det du gör när du startar är ju fall B). Och din inverter klarar nog inte startströmmen som datorns nätaggregat behöver då.

 

Min 220V-inverter in båten gör inte så, den klarar att ha datorn igång vid motorstart. Men den är å andra sidan en klump på 1200W.

 

Om jag har gissat rätt så får du antingen pynta upp för en större inverter som klarar det här (dyrt), eller leva med problemet (billigast).

 

Men 300W räcker ju till 20*8=140 W dator? Jo när allting är igång ja. Det är inte säkert att din 300W inverter klarar första strömrycket som blir när du kopplar in din dators nätaggregat när datorn är igång.

 

Senast ändrad av Anders_St | 27 augusti 2007 | 12:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näh, inte alla som har elektroniklabb hemma näh.

 

Har du någon kommentar till mina teorier i inlägget ovan? Rör jag till det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo helt klart vore det bra att kunna ta hem prylarna , men ett nätaggregat är nog dyrt, för bara detta tillfälle.

38-1979 batterieliminator hittar jag inte hos Clas Ohlsson men är inte den nätansluten? Sen måste den kunna ge 8amp ca.160-200watt. Nåt som man kan sätta till 12volt som ger 20v 8 amp vore nog bra, men har inte hittat nåt sånt.

svenke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Helt rätt tänkt Anders men jag har 2 batteribankar ett för start (85ah) och service till motorn och ett till förbrukning (225ah). Jag har inte upplevt strömdippar på förbrukningssidan. Invertern är kopplad till förbrukarna.

Svenke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tycker att du skall köpa en batterieliminator istället för att använda en inverter.

Som det är nu så, först gör du om spänningen från batteriet, sedan gör du, förmodar jag, om spänningen igen i och med adaptern till datorn.

Många förluster blir det...

 

//C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på ett sätt att komma runt det, genom att använda ett 24 voltsbatteri eller två 12 volt seriekopplat, men det blir kanske för dyrt, men å andra sidan , det finns ju små blybatterier typ motorcykeldito, och sen lägga in en spänningsstabilisator som drar ner till behövliga 19Volt.

Men med 8Amp så räcker inte dom länge, och det blir svårt att ladda, så det funkar nog inte så bra... Men TANKEN var god, hihi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också tänkt på en batterieliminator men ej hittat någon på 20v8amp. Kanske finns nån stans?

Clas ohlson har 2st på 20v6amp,38-1979 och 38-1383, alltså 120watt och datorn behöver minst 150watt. Synd att man har för bradator, en sämre drar mindre ström.:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du rör inte till det, jag tycker du förklarade det bra smiley-smile.gif\

 

Ok, som jag fattat det hela:

 

Vi har en inverter ansluten på förbrukningsbatteribanken, vilken är mer än tillräckligt stor för ändamålet.

 

Denna förbrukningsbank är diodisolerad från startbatteriet, så nån spänningsdipp kan per definition inte hända vid start, om diodisolatorn fungerar som den ska.

 

Invertern stänger av sig en stund efter att laddningen startat, när spänningen stigit (okänt vid vilken spänningsnivå det sker).

 

Invertern stänger INTE av sig om belastningen är låg (datorn avstängd).

 

Spänningen på förbrukningsbatterierna överstiger aldrig 14.4 volt.

 

Det går inte att starta invertern när laddningen av förbrukningsbanken pågår (när spänningen stigit över [okänt vilken spänning].

 

Om ovanstående är korrekt så är invertern enligt min analys hlt enkelt *trasig* och håller inte måttet smiley-surprised.gif\

 

Mitt råd:

Om du inte kan få säljaren att helt enkelt byta ut den du har mot en ny/annan, så köp en ny inverter att testa med.

 

Exempelvis Biltema 31-621 http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/31/31-621.PDF )

 

Varför Biltema undrar vän av ordning kanske ?

 

Jo, därför att oavsett resultatet av testet kan du lämna tillbaks den och få pengarna åter om du så vill (därför älskar jag dom, trots att en del av det dom säljer är undermåligt så har jag aldrig blivit strandsatt med skräpet, även om det ibland behövts påtryckning..)  12.gif\

 

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 27 augusti 2007 | 20:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har skickat in invertern till Lejontrading och enl. dom så har dom belastat den till 14,8 volt och säger att det inte är något fel på den, allt ska vara ok. Men...........:-(

Det där med Biltema är en bra ide, tänk om det skulle funka då är det inte kul för Ltc, Lejontrading haha.....

Förresten hur fixar man ett påslag av invertern från instrumentpanelen om jag nu får igång eländet? Förlänga kablarna till på och av knappen?

Svenke

 

 

 

Senast ändrad av Svenke | 27 augusti 2007 | 21:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vilken LTC inverter är det frågan om?

 

Art.nr:331 eller Art.nr:325 eller nån annan?

 

Övrigt: stämmer sammanfattningen av problemet jag gjorde eller har jag missat nåt ?

 

P.S.

Du skriver har belastat invertern med 14,8v...

 

Inspänningen till invertern kan aldrig vara en belastning!

 

Jaja jag vet, petimätervarning 2.gif\


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din beskrivning stämmer helt.  Invertern är Te-12-300. Det var Lejontrading som skrev följande på serviceföljesedeln: Belastad upp till 14,8 volt utan den stänger av sig inget fel kan konstateras test ok

Man borde kunna lita på dom men jag har ingen erfarenhet.

Svenke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag håller med Anders, har hela tiden haft i bakhuvudet att invertern är kass men marknaden är ju översvämmad med dylika produkter. Köpte för ett par år sen en laddare hos Hjertmans en gul fransk rackare. Vi la till på Bullandö och medans jag väntade på min kompis att lägga till så pluggade jag in kabeln till landströmmen. Efter en stund så frågade min fru som var i båten  vad lagar dom för mat på resturangen det lucktar bränt. Men det kommer ju från vår båt???????? Jag gick ner och det lucktade bränd backelit. Lyfte på durken och kollade laddaren, oj oj vad det rök om den, röck ur sladden på direkten, provade och stoppade i den igen då kom det ca 1dm långa eldslågor ur den....blä nya laddaren...tänk om jag lämnat båten gått upp på resturangen och tagit en pilsner då hade nog hela Bullandö brunnit ner. Nu var Anita på Hjertmans i Västerås en ängel och hjälpte mig trots att garantin hade gått ut. Nu sitter det en Waeco-laddare där. Det är väl så att kvaliten hänger ihop med priset. Man ska kanske köpa en Waeco med riktig sinusvåg m.m. istället.

Svenke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit nere vid båten och mätt.

På plintarna från förbrukarbanken hade jag 14,63 volt.

Anslöt invertern mätte på kabelskruvarna, 14,41volt.

Röd lampa på invertern den ger inge ström alls. Precis som förut.

Kopplade invertern direkt på ett batteri 14,22 volt på invertverns kabelskruvar, fortfarande ingen ström.

Kopplade invertern till bilens batteri 12,43 volt.

Haha grön lampa invertern ger ström .170volt.

Att det blir 170 volt beror på att man inte kan mäta en modifierad sinuskurva med en vanlig multimeter.

Summa sumarum alltså en kass inverter, bara skräp.

Vad trött man blir. Hur kan Lejontrading belasta med 14,8 volt och säga att det funkar, DET GÖR DET JU INTE. Blir ett samtal dit.

Svenke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På plintarna från förbrukarbanken hade jag 14,63 volt.

 

14.63 volt..lite högt kanske (altså som laddspänning, antar att du mätte med motorn igång och aktiv laddning) ?

 

Hmmm..finns det en överlagrad AC-spänning som invertern ser som *överspänning* men inte multimetern (en kortsluten likriktardiod i generatorn kanske ?) = ren spekulation utan faktaunderlag från min sida men ).

 

Kopplade invertern till bilens batteri 12,43 volt.

Om du startar bilen så borde spänningen bli i samma härad som i båten under motorgång (14.1..2..3..4..nånting)..funkar den då ?

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 29 augusti 2007 | 19:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo skulle kunna mäta med bilen igång men hur som helst så SKA den ge ström vid 14,63volt och det gör den inte. Det är precis som när jag var på sjön 12,7 - 13.3 volt när vi var på t.ex Koskär, allt funkar när vi startade och åkte men allteftersom spänningen höjdes så la invertern av efter en stund. Jaq hade inte motorn igång alls när jag mätte, tänkte att jag börjar där.

Har en 50watts solpanel kopplad till batterierna via maxpower regulator med följande spec. Det förklarar den höga spänningen. Det är ju 17 grader ute och 5 på nätterna och i vattnet ännu kallare och batterierna står i botten av båten så dom är ju ganska svala. Svalare är lika med högre spänning. Skulle vara kul att prova en annan inverter.
Teknisk information om laddningsregulator MaxPower

 
Nominell systemspänning

 12V

 
Maximal inström( kortslutningsström)

 7A

 
Maximal kontinuerlig utström

 10A

 
Storlek (h x b x d)

 145 x 110 x 50 mm

 
Skyddsklass

 IP20

 
Hålladdningsspänning @ 25°C

 14,2V

 
Förhöjd laddning 1h @ 25°C

 15,0V

 
Maximal laddningsnivå @-25°C

 15,6V

 
Maximal inspänning

(solpanelens tomgångsspänning)

 45V

 
Maximal solpanelseffekt

 120W

 
Drifttemperatur område

 -25°C ... 40°C

 
Vikt

 0,7 kg

 
Egenförbrukning

 6 mA

 
Temperaturkompensering

 24mV/°C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lejontrading hade 20amph när dom testade och jag har 225amph, enl.dom är det det som skiljer????

En annan variant som jag fick höra är instrumentstörningar,lägg 2 magneter på var sida om kabeln???????????????

Svenke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jonä inte skall invertern bry sig om hur många ah:s batteribank den är kopplad till. och skulle den göra det så skulle den bara bli gladare ju större bank den är kopplad till. vad magneter runt kabeln skall göra för nytta har jag svårt att se, normalt använder man kondensatorer för att filtrera bort störningar på likström, men som ditt sista test med endast solpanelen inkopplad så borde du ha haft ren likström. tyvärr är nog den invertern kajko :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inverten mår bara bättre av hög batterkapacitet så det argumentet håller inte.

 

Men Spänningen på förbrukningsbatterierna överstiger aldrig 14.4 volt. stämmer väl inte riktigt (inte för att det spelar någon roll, men basfakta ska vara korrekta) 13.gif\

 

Det kan kanske ligga nåt i instrumentstörningar.

 

Om du inte redan gjort det, så är det lätt att eliminera som felkälla, anslut invertern direkt på batteripolerna med så korta kablar som möjligt (inte på nån kopplingspanel långt från batterierna).

 

En fet batteribank är ju som en enorm kondensator och filterar bort alla sådana eventuella störningar.

 

P.S.

Jag har själv solceller med en MaxPower så jag fattar.14.gif\

 

Min MaxPower står dock inställd på läge för slutna batterier (ingen utjämningsladdning @ 15 Volt) så jag har lägre toppspänning.

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 30 augusti 2007 | 22:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag skrev Jag får aldrig mer än 14,4v i batterierna. Det blir bara toppspänningar när jag ligger en längre tid vid bryggan. Annars blir det inte högre än 14,4 v.

Men nu är det mycket petitetsvarningar. Invertern ska gå mellan 10,5 -15v, det gör den inte, och mycket batterier måste den ju klara om man ska kunna anväända den en längre stund.Erlandssons bryga säger att dom säljer massor men inga problem, vad är så unikt i min båt?????? har faktiskt en kompis i klubben med liknande problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


vad är så unikt i min båt?????? har faktiskt en kompis i klubben med liknande problem.



Det kan ju vara så att det finns en systematiskt fel på en serie av inverters. Har ni exakt samma typ av burk?

 

Inverters generellt har inte sådana här problem. Seriösa tillverkare vet hur 12V blybatterisystem bär sig åt och designar sina burkar så de klarar det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej han har en annan typ, en till cigguttaget, och det kan ju helt enkelt vara så att den är för liten, och för veka kablar till cigguttaget. Men den funkade från Västerås till Fifång, men inte sen???

Och att min krånglar kan ju vara så att den helt enkelt är undermålig. Fast på Erlandssons brygga har man inge problem med dom här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat diekt på polerna på ett batteri i förbrukarbanken, 14,22 volt. ingen laddning från generatorn, funkar inte då heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...