Jump to content
Sunday 25 September 2022
Sign in to follow this  
Aphrodite_25

Parallellkoppling av batterier

Recommended Posts

För att öka kapaciteten i batteribanken kan man enkelt parallellkoopla två batterier. Men det jag undrar över är hur bra det fungerar om bägge batterierna inte är samma skicka. Blir dom endast laddade till den nivå som det sämsta batteriet har ?

Batteriets vilospänning är linjärt med dessa laddning. Det borde betyda att det sämre batteriet då endast kan nå en lägre spänning.

Och då batterierna är helt parallellkopplade, så måste spänningen på bägge batterierna vara exakt lika.

Dvs det går ej att ladda de bästa batteriet maximalt.

 

Är det så ?  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din teori låter i princip riktig det nya batteriet kommer inte att kunna få högre effekt (aH) än det dåliga

satsa på två nya batterier så vet du vad du kan förvänta dig av din batteribank.

mycket bra info finns på www skyllermarks.se

 

Senast ändrad av Jimsan | 18 augusti 2007 | 10:33

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej.

Ett *slitet* batteri har inte lägre spänning när det är laddat, det har bara lägre kapacitet.

 

När ett batteri åldras blir det alltså mindre, kapaciteten (Ah) sjunker.

 

Typ en hink som krymper i diameter men inte i höjd, vattennivån (Volten) är lika hög, men vattenmängden/kapaciteten (Amperetimmarna) är mindre.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant inlägg från Gunnar. Har själv funderat på om det är så men har inte gjort några vetenskapliga mätningar med laddning av batterier i skick.

Men när jag laddade ett batteri åt en god vän i veckan, så nådde det ca 12,7 volts efter laddningen, men syravikten i celler låg på bara på ca 1,24. Så det styrker Gunnars inlägg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, det förhåller sig tvärtom. Det är det bästa batteriet som regerar! Det har högst spänning, har lättast att ta emot laddning, och det är spänningen som laddningsregulatorn känner av, och när det nya batteriet är fullt så har det gamla bara blivit halvfullt, men det vet ju inte laddningsregulatorn, alltså stryps laddningen då och det gamla förblir låg nivå på. Ett sätt att komma runt detta är att separatladda ibland, så att även det gamla, -som har svårt att ta emot laddning, oxo blir fulladdat. Det håller ett tag, men eftersom det gamla har svårt att ta emot laddning p.g.a. sulfatering så kommer det att bli skillnad igen på laddningsnivån på batterierna.

Vill man ha full kapacitet på bägge så får man köpa två likadana, som har samma grundkapacitet och av samma fabrikat, först då blir det bäst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Här får ni en tredje variant som svar:

 

ett bra och ett halkass, det bra styr laddningen och vill ha  laddning tills det är fulladdadt och skulle du sen slå av så styr det halkassa hur mycket det blir kvar och hur lång tid allt enl utjämningsprincipen dvs det halv kassa kommer att se till att kaciteten sjunker, och ju sämre ju snabbare laddar de ur de andra cellerna till nivån för den kassaste cellen. skulle en cell vara så dålig att den rödmakerar på syremätaren då kommer du förlora laddningen fort i vila på alla celler och att sätta ett sådant batteri ihop med ett bra är hel fel.  därför kollar man alltid syrevikten på baterier som ska sättas samman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska man ha parallellkopplade batterier måste de vara lika bra alt lika dåliga. Av egen erfarenhet fins bara ett sätt dvs köp nya batterier. Satsa på brabatterier.

 

Efter lite utredande kring min egen elsituation i båten byttes samtliga batterier till AGM batterier samtidigt som jag gick över vad som drog mest ström. Den största boven var kylskåpet som också byttes ut. Laddaren var en gammal inte bra så den byttes också ut.

 

Kolla länken www.mastervolt.se där inns mycket nyttig läsning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Självklart är det ideala att ha likadana batterier, i samma skick (helst nya och av samma fabrikat och identisk kapacitet).

 

Just nu har jag själv just det, men tidigare var det det precis motsatta, olika fabrikat, olika kapacitet, och olika kondition (snål och dum kanske, men man lär sig en hel del om hur dom rackarna funkar) smiley-smile.gif\

 

Jag ser mer denna diskussion som en teoretisk övning med ett scenario som man själv har upplevt/genomlidit alltför många gånger, men man/jag tror sig numera ha en åtminstonde en liten hum om vad som händer.

 

Inget man rekommenderar eller vill ha själv (batterier för *normalanvändaren* är ju numera så billiga om man köper rätt så problemet finns egentligen inte) smiley-yell.gif\

 

AGM tycker jag inte är prisvärda  = alldeles för dyra för 2-3 veckor/säsongs-seglaren.i vart fall om man köper dom i sverige.

 

Irrelevant blandad info följer nedan, ber i förväg om ursäkt för pladdret2.gif\

 

Själv ligger jag i sjön 365/24/7 men har både solceller och vindgenerator (har aldrig någonsin nyttjat landström) & batteriövervakningsdator så jag VET ladd-status.

 

Som max i sommar (v28-32 på västkusten) har vindgeneratorn laddat med 24A i kuling 16..i snitt 7-8 AH/timme.

 

Under hela 5-veckorsintervallet skulle jag tro att energiunderskottet med kylskåp 24 timmar och vattenpump för värmare 12 timmar/dygn plus belysning  nån timme/kväll i framför-allt akterkabinen/sovrummet (1,8 A)är i storleksordningen 25 AH/dygn, återställs efter mindre än en timmes motorgång/dygn eller 5-6 timmar med solsken via solpanelerna eller två timmar med ~10 m/s via vindgeneratorn.

 

Efter 5 dygn i sträck naturhamn (Sydkoster) i bra väder (ingen vind att tala om, men gråa skyar altså ingen sol heller har mina Biltema-batterier, 300 AH bank varit som lägst 82 %!

 

Om man ska leva efter 50-80-bulk-regeln så finns det ingen anledning att ens tänka på att ladda i det läget smiley-cool.gif\

 

Pris för batterierna 807 kronor sammanlagt, 3 * 100 Ah 269 kronor styck på utförsäljning i våras.

 

Batterierna: http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/80/80-420.pdf

 

 

Vindgenerator slår solceller med hästlängder vad gäller laddförmåga, och sett i backspegeln och historiskt, var det soligt och vinden lugn eller var det molnigt/nederbörd men blåste minst 5 m/s dagligen under semestern ?

 

Återigen, ber om ursäkt för det osammanhängande pladdret..hoppas dock att något i ovan sagda kan bli ett frö till fortsatt diskussion i ämnet batterier/laddning/bla.bla.8.gif\

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående vindgenerator kontra solceller:

När du lägger till i favoritviken på semestern, lägger du dig i lä eller där det blåser mest..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinden bekymrar mig normalt föga, jag lägger mig där vågorna inte stör nattsömnen.

 

Relativt låga kobbar med god vind bekymrar mig inte så länge det ger mig inga vågor men gott om vind.

 

Jag har generatorn längst bak i båten (9,5 meter lång) på en 4 meters stång.

Så den ligger oftast 9 meter mer i vind än fören.

 

Det har hänt vid ett flertal tillfällen att jag slackar på linorna för att komma ut i vinden med generatorn (den sitter 4 meter över skarndäck så det blåser knappt ett dugg där jag finns trots att generatorn jobbar på).

 

Ska kanske för ordningens skull tilläggas att min båt INTE är en segelbåt i sitt nuvarande skick.

Det är en (,med all utrustning) c.a 9-tons stålbåt med långköl, sticker c.a 1,5 meter, förberedd för mast och segel men i dagsläget en ren motorbåt.

 

Snittar väl 5,5-6 knop på motor i ekonomifart, 1,2-1,7 liter/distans, 9985 kronor för diesel under semestern men har varit *hemma på land* bara 3 dagar på 5 veckor.

 

Nordkoster som längst norr, Skagen sydligast, tjörn/orust etc runt 5 eller 6 gånger..troligen närmare 900 NM i sommar och säsongen är långt ifrån slut.

 

Hösten är bäst, oftast bra väder, mareld i vattnet, naturhamnarna fria..kan inte bli mycket bättre2.gif\

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 20 augusti 2007 | 22:33

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...