Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
Malarnara

Kan man ljudisolera utombordarmotor?!

Rekommendera Poster

Hej, har en helt ny Yamaha 115 hk tvåtaktare och tycker att ljudet vid gång är något över smärtgränsen. Finns några exempel där man användt dämpplattor el liknande inuti själva motorkåpan på en utombordare. Kan inte se några problem så länge de inte är för tjocka och så länge man inte blockerar något luftintag.

 

Jag är inte ute efter att det ska bli jättetyst utan bara en förbättring.

 

Tacksam för tips och ideér.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mattor innanför min motorkåpa.. men annars har jag sett en del som har satt kåpor på akterspegeln som skärmar av hela motorn (framåt och åt sidorna). Då försvinner nog det mesta ljudet kan jag tänka mig. Snyggt eller inte beror nog på vad man har för båt och hur man gjort kåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det blir nog svårt att få bort det ljudet.

Sen behöver den få in luft oxå, annars blir det inte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en kåpa hade nog varit ett bättre alternativ.

Men det kanske inte passar till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Märkte du någon skillnad då när du satt dit isoleringen ljudmässigt?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du säger: -Kan inte se några problem så länge de inte är för tjocka och så länge man inte blockerar något luftintag. Inte jag heller. Visst kan du isolera lite. Jag skulle ha gjort så här:

 

På kåpans innersida skulle jag ha klistrat på en självhäftande matta som är av blygummi. Den är oftast svart och behöver inte vara så tjock, men 2-3 mm vore bra. Ovanpå detta skulle jag ha köpt en tät ljudisoleringsmatta som är av samma sort som under motorhuven på en del bilar. Den bör då vara så tjock som bygghöjden tillåter. På vissa ställen är det mer/bättre bygghöjd än på andra ställen och där du får plats med mer så är det bara en fördel (ur ljudsynpunkt) om du har lite tjockare isolering. Se till att isolera så nära kåpans nedre kant också. 

 

Om du bara ser till att alla rörliga delar förblir rörliga och att det inte finns någon risk med överhettning så är det bara att sätta igång att isolera.

 

Blygummimattan är avsedd för låga frekvenser som ligger runt 500 hz och nedåt. Dessa frekvenser hörs mer när du kör i tomgång och i trollingfart eller strax däröver. (Om inte det är ett problem så kan du skippa den här mattan helt.) Den täta bilisoleringen är avsedd mer för mellanregister och diskantfrekvenser och det är främst just i det här frekvensområdet som man oftast vill få ner volymen på. Det handlar som oftast om frekvenser kring ett omfång på runt 3000-7000 hz som som upplevs som värst, men den dämpar även frekvenser i höga diskanten som ända upp till 20.000 hz.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr ingen referens där... mattorna satt där när jag köpte motorn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan förresen citera mig själv som jag skrev för bara några minuter sedan i en annan tråd om ljusisolering på inombordare:

 

-Tänk också på att bara en liten volymsänkning i decibel räknat ger väldigt stor effekt för örat. 10 db minskning är ungefär en halvering i upplevd volym! Om man då kan dämpa bort t.ex. 5 db inom det mest störande frekvensområdet som oftast ligger runt 3000-7000 hz på de flesta motorer i planingsfart så har man alltså gjort oerhört mycket med den upplevda ljudvolymen! Tom en sänkning med 2,5 db är mycket. Vet man bara vilket material man ska använda och det ska monteras och exakt var så går det att minska ljudvolymen i en båt väldigt drastiskt. I synnerhet på inombordare. Är själv oerhört förvånad hur illa de flesta båttillverkare har hanterat detta vid nyinstallationen från fabrik. Det är oftast en urusel isolering eller ingen alls även på dagens nya båtar har jag sett. Men det är som sagt lätt att göra själv.

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Mycket bra. Nu är det bara att sätta igång. Ska försöka återkomma med en kort statusrapport om utfallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går nog säkert mycket bra och det vore väldigt intressant att höra dina åsikter efter det att du har gjort ditt första kör-test! Lycka till!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska säga det som jag dessvärre glömde nämna tidigare....att det är bra om du lämnar lite utrymme i bygghöjd med isoleringen så att luften verkligen kan cirkulera runt inne under motorkåpan! Satsta lite extra på de ställen där det verkligen finns plats istället. Isolera, men gör det med sunt förnuft om jag säger så...

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha...du har satt en huva på utsidan? Ja, grundregeln säger att den bästa effekten för att isolera ljud är att sätta in åtgärden så nära ljudkällan som möjligt, men den där konstruktionen måste väl fungera alldeles utomrdentligt bra gissar jag?

 

Har du möjligtvis gjort någon db-mätning före och efter, eller kan du i ord försöka förklara hur du tycker att det blev? Mycket fiffigt tycker jag.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag isolerade en äldre Johnsson 20hk och den blev oerhört tyst, jag trodde inte det var samma motor mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att göra en huv utanpå motorn fungerar nog lika bra om inte bättre då man kan ha hur mycket isolering som man vill.. men skönhetsfaktorn får nog ta lite stryk. 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller också med om att en huv utanpå motorn är väldigt effektivt men om man ser till hur ljud fungerar så är det som jag sa tidigare att man helst (i första hand) ska isolera så nära ljudkällan som möjligt. Problemet i dessa fall när det handlar om just båtmotorer är att den minimerade bygghöjden inte tillåter att isolera så effektivt som man egentligen skulle önska. Det bästa i en sådan situation är att både isolera och att ljuddämpa vilket är två helt olika saker.

I en båtmotor så är det ganska svårt att isolera, men att dämpa är det inte svårt alls.

 

Att isolera ska man göra invändigt och under kåpan, men bygghöjden gör att det mest blir frågan om en dämpning här också. Eftersom det fortfarande kommer att läcka ut ljud genom kåpan så kan man då dämpa den volymen genom att göra en huv utanpå kåpan. En kombination av både in och utvändig dämpning vore alltså idealet om man vill få maximal effekt. Det går på det viset att säkerligen få ner ljudvolymen med 10 db....dvs. en halvering av den hörbara och upplevda ljudvolymen.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, rent teoretiskt så skulle man göra inte bara en större motorkåpa, utan en ganska betydligt större motorkåpa. Då får man, utöver ljuddämpningen, plats att göra avskärmade luftfickor i kåpan med dubbla dämpningar som då resulterar i att kåpan blir isolerad och inte enbart dämpad. Effekten blir då avsevärt bättre. I praktiken så kan man säga att det skulle då bli som dubbla kåpor (minst) med isoleringsmaterial och luftfickor mellan dessa kåpor. Gissningsvis skulle man på det sättet kunna få ner volymen så pass att man inte hörde motorns tomgång överhuvudtaget (från just kåpan) och att volymen i maxfart på en båt som gör säg 40 knop skulle motsvara samma volym som när man kör kanske i halv fart. Skillnaden skulle kunna vara enorm mot vad det är idag. Rent teoretiskt alltså.

 

Synd bara att en sådan konstruktion byggger så mycket, att det skulle bli så väldigt mycket mycket dyrare och det skulle se klumpigt och oproptionsenligt ut. Men rent teoretiskt så är det ju så här alla utombordare borde byggas. Egentillverkad huva är ju på några vis kanonbra, för då är man i varje fall en hyfsat bra bit på väg i effektivitet och man styr själv hur stor effekten ska vara plus när man vill använda den. Billigt, funktionellt och bra men kanske inte alltid lika snyggt som en köpt kåpa. Med för och nackdelar som även det innebär....

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn  

 

Senast ändrad av Roddarn | 14 augusti 2007 | 16:57

 

Senast ändrad av Roddarn | 14 augusti 2007 | 17:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Förutom att det isolerade så blev den lite mer kramgo när man ska tilta upp och blir heller inte varm så man bränner sig i solen vi har här på höglandet, sen är den även mjukare att sitta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj...en sån där motor vill jag också ha! 2.gif\ Eller...äh...jag vet inte vad jag vill ha längre...blir ju alldeles snurrig!7.gif\

 

 

 

 

Hälsninar:

Roddarn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he.....ja...risken finns väl att det kanske inte tar så hemskt många minuter innan man säger: -Vilken fruga....jag har ingen! 2.gif\

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag isolerade på insidan med en flamsäker så kallad hästfilt, mjukt filtliknande material som var ca:10mm tjock. Jag la på två varv, det fanns bra med plats. En fråga här: Är isoleringsmattan som är täckt med aluminiumfolie lika bra att dämpa som en utan aluminium? Jag tycker att ljudet bara borde studsa omkring jämfört med en mjuk filt som kan absorbera ljud. Rätta mej om jag har fel. hästfilten var då jäkligt effektiv. 

 

Senast ändrad av Hans1 | 14 augusti 2007 | 23:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då....du har delvis rätt i det här med aluminiumfolien. Kolla på bilden som jag infogade i mitt första svar. Om du tar en av dessa tjocklekar och gör ett sk. A/B-test...alltså jämför absorbtions-effekten mellan två av dessa mattor med samma tjocklek och där den ena mattan har aluminiumfolien kvar medan folien är borttagen på den andra mattan så kommer du på db-mätaren att se en viss försämring på den mattan där folien sitter kvar. Denna försämring är alltså möjligen mätbar, men knappast hörbar. I vissa fall kan den vara hörbar, men knappast i en sådan här situation i en båt. Anledningen till att man inte kommer att höra skillnaden är dels för att aluminiumfolien är mycket tunn och släpper också igenom nästan allt ljud plus att det i en båt finns så mycket andra ljud runtomkring som örat hör och blir störd av. T.ex. vindljud och ljudet från vattnet på både vattenytan och mot skrovet mm.

 

Att välja en matta som är täckt med aluminiumfolie är att föredra om man vill ha den under en motorkåpa eller i en motorbrunn för inombordare då den skyddar mot olja mm. plus att den är lätt att torka av. Det hela är alltså en liten avvägningsfråga, men folien ger så mycket skydd mot smuts i kombination att ljudeffekten knappt går förlorad alls så att valet blir ganska lätt. Om man ändå inte vill ha folien så går ju den att ta bort.

 

När det gäller dämpningseffekt för ljuddämpning och/eller isolering så är det så att effekten bestäms av flera faktorer: materialets tjocklek, vikt och densitet. Till detta tillkommer även hur man monterar materialet. Allra mest effektivt (för oss vanliga dödliga) om man vill dämpa och/eller isolera en båtmotor är en tät och tung matta med en så grov tjocklek som möjligt. Den här sortens matta är effektivast för frekvenser runt 1500-3000 hz upp till framför allt 7000-8000 hz och det är där som motorerna oftast brukar hamna i frekvensomfånget. I första hand kanske jag ska säga. För motorljudet går ända ner till 20 hz och ända upp till över 20.000 hz!

(Mattan som jag har föreslagit tar säkert frekvenser även upp till 20.000 och däröver, men den har ett frekvensområde där den är som mest effektivast och det är nog ungefär som ovan nämnda frekvenser. Jag har dock inga tekniska specar på mattan.) För de riktigt låga frekvenserna är det bly som är det allra effektivaste materialet. Rent bly talar jag om nu! Men det vore ju orimligt, otympligt och tungt att hantera så mycket rent bly, och därför finns det istället blygummimattor att köpa.

 

Kontenan är att en kombination av blygummimattor och den sortens isoleringsmatta som jag föreslog i mitt första inlägg är den kombination som täcker upp det största frekvensområdet, men som samtidigt är relevant att göra i ren arbetsinsats och rent ekonomiskt. Om man vill dra det hela till sin yttersta spets så kan man ju göra oerhört effektiva konstruktioner för att få ner bullret ännu mer, men det står då inte längre i relation till hur mycket jobb det blir och hur mycket det kostar i kronor och ören.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tack, det här kallar jag svar. Nu vet jag till nästa motorisolering 20.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he...det är nog jag som ska tacka dig istället för din härliga feedback! Jag bockar och bugar! 21.gif\

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Formflex är bland det effektivaste du kan hitta, sätter man in huvudet i min motorhuva så har man svårt att höra sin röst.

 

titta på all från hushållsmaskiner stora lastare, lyxbilar mm alla har formflex.  detta material gjordes av gotthards älmhult men tillverkningen såldes till tyskarna.  Har isolerat ett otal motorkåpor genom åren på bilar, tex  min egna jeep är tystare än en 740  ett lager en tums formflex i motorkåpan.

 

Min motor är rätt tyst från början och mesta ljudet är transimisionsljud som följer med aluminiumskrovet, den som tagit mest av ljudet och tvåtaktslukten är en tygbit samma täta material som jag gjorde gardiner av och som vid färd spänns upp i halva dörr öppningen bak, tystast hade klart varit att stänga bakluckorna men då blir båten rena sardinburken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...