Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
anilson

ventilproblem påAQ170C

Rekommendera Poster

Hej

Jag har problem med en ventil som fastnat (pga att det kommit ner skit från en fjäder) måste jag ta bort toppen? och räcker det med att skruva upp de 14 skruvarna eller måste jag ta bort mer prylar på motorn?

post-6899-1394235180,9344_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
skit från fjäder??  krökt ventil som fastnat i styrningen låter väl mer troligt bara lossa och se efter. kolla även om stötstången är rak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som om skiten ligger i stötsångsgången, får man upp den om man lossar toppen? 

Och ventilen sitter fast. 

Nästa fråga blir var man får tag i sådana små reservdelar, typ ventiler, fjädrar mm?

 - anders

 

Senast ändrad av anilson | 10 augusti 2007 | 18:15

 

Senast ändrad av anilson | 10 augusti 2007 | 18:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du skriver att en ventil kärvar,detta kan möjligen bero på att motorn är körd med dålig olja eller att den inte är bytt regelbundet,om så är fallet måste du troligen renovera motorn och rensa oljekanalerna.om det är en avgasventil som kärvar kan det dero på att motorn gått för fet (fått för mycket bränsle) men detta är kanske mindre troligt. Om du ser att det är en del gegga inanför ventilkåpan så är det troligen dålig olja det beror på och då kan du kanske rädda den med några täta oljebyten och rengöra vevhusventilationen men det säkraste är naturligtvis att renovera.

Lycka till!!!

 

Sven-D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Inget skit i ventilhuskåpan, mer än delarna från ventilfjädern. När jag försöker dra upp stötstången så kärvar den, vilket då känns som om lite löst metallskrot åkt ner i kanalen.

Plus att dågot är i cylindern då den slagit sönder två tännstift.

Förhoppningen är att det inte blir allt för svårt att få av toppen och att det finns en chans att renovera toppen.

Var får man tag i nya ventiler?

 - anders

post-6899-1394235181,1277_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Om bilden är på din motor så är det inte oljeproblem. Du nämner ventilfjädern, är den av, så kan det hända att ventilen slagit mot kolven och då finns det risk för skador på kolv och ventil. Det går att sätta tryckluft från en kompressor via ett modifierat tändstift med kolven i topp (i tändläge lås svänghlulet) då går det att byta ventilfjädern utan att ta av cylinderlocket, och samtidigt få koll på om ventilen håller tätt, och troligen har du krökt stötstången,ta bort ventilklaviaturen (vipparmarna) och dra upp stötstången så ser du om den är krökt,om det är så bör du lyfta av cyl.locket för att kolla ev.skador. det kan även hända att vevstaken blivit krökt (det går att mäta höjden på kolven).Reservdelar finns att få tag på både nya och begagnade på skroten eller hos Volvos återförsäljare.

Lycka till!!

Mvh.Sven-D.9.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilfjädern var bara sopor kvar av, och förmodligen så ligger rester kvar i cylindern och möjligen i kammaren för stötsången. Får hoppas att det inte är mer skadat än så.
Tack  - anders 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ventilfjädern var bara sopor kvar av, och förmodligen så ligger rester kvar i cylindern

 

Då är det verkligen illa när fjädrarna åkt in i cylindern, mycket ovanligt fel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det verkligen illa när fjädrarna åkt in i cylindern, mycket ovanligt fel.
Något måste ligga i cylindern eftersom jag har avverkat två tändstift innan jag skruvade bort ventilkåpan, tänkte ge mig på topplocket imorgon för att hur mycket skador det är på cylinder och på toppen.
 - anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilfjädern kan inte komma in i cylindern, däremot så kan ventilen gått i bitar och det är dom resterna du har i cylindern. Skulle tro att du har skador på kolvtoppen och även ventilsäte. Tycker även det ser ut som stötstången är krökt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker det ser ut som om ventilen är på väg upp genom toppen? Spindeln på den felande ventilen ser ju ut att vara flera millimeter högre än dom andra.

 

Att ventilfjädern skulle ligga i cylindern är väl otänkbart, hur skulle den ha kommit dit? Är det något där, är det nog lite kolv och ventilsallad.

 

Att stötstången kärvar beror med all sannolikhet på att den är rejält krökt.

 

Vilket varvtal hade du på motorn när den rasde?

 

 

Ska bli intressant att få se bilder på kolv och ventil.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha då fattar jag, då har jag nog bitar av ventilen i cylindern, och möjligen bitar av fjädern i stötsångskanalen.

Ventilen sitter fast och det känns som om den är hela vägen upp men jag vet inte.

Jag gick på 3900 rpm och 17 knop, host oc sen dog den.

Tur att det var årets lugnaste morgon på Nämdöfjärden, den låg som en spegel :-)

 

Efter lite mer meckande så verkar det vara så att ventilen är skrotad, den går att få ner men går oxå att få upp för långt.

Stötsången är lite krökt, typ mindre än 5mm, men det satt på snedden.

 

Jag lägger upp nya bilder i kväll om jag får av toppen.

 - an

 

Senast ändrad av anilson | 11 augusti 2007 | 08:00

 

Senast ändrad av anilson | 11 augusti 2007 | 15:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är frågan hur jag får av toppen? Se bilden, har tagit bort förgasare och försökt släppa allt men jag får inte bort den, måste avgasröret och insuget moteras bort eller räcker det med att släppa det vid avgaskröken? 

 

Och hur tappar jag ur kylvattnet?

 - anders

 

 

Senast ändrad av anilson | 11 augusti 2007 | 17:40

post-6899-1394235181,6286_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Du kan ju prova att lossa bultarna som håller toppen. Skulle den ändå sitta fast så slå på starten så hoppar den loss om du har stiften i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar sitta tapphål till kylarvattnet på motorblocket och undersidan av limpan.

Jag har inte skruvat med just den motorn du har.

Men jag skulle rekomendera att plocka bort insug/avgas innan du lyfter toppen. då det är mycket enklare att hantera då.

 

Toppen brukar sitta fast även efter man lossat alla bultarna man brukar få knacka till den med gummihammare eller dyligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tipps du hadde där med att låta kommpen ta loss toppen själlv brukar jag uslas med gummiklubba mm det går det med. Men en B30 topp den väger nog en del den !

 

Tipps till mekaren

Om kolvtoppen ser ok ut vilket jag tvivlar på samt cylinderlopp är repfritt och motorn är i övrigt fräch och inte tar nån olja just så då skulle det räcka med topplock renovering och ta ur kam och ner med oljetråg och få ur allt skräp. Men det är nog lika bra och lyfta ur hela pjäsen endå kanske det blir ju nästan bara blocket kvar med dess innandömme. Du bör köpa volvo pentas reparationshandbok för B30 fins hos drevia. Hoppas du har någonstans och vara o meka nu då !

MVH Stråle

 

Resservdelar hittar du på tex

http://www.kgtrimning.com

eller hos www.drevia.se

 

Senast ändrad av strole | 11 augusti 2007 | 20:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ställde jag till de eller motorn var ju utsliten så det var ju inte så konstigt. Kammaxel slut och 3ans kolv hadde knäckt kolvring och usel komp på 3an som följd !

Detta hände våren 05.

Ny beg B20 motor blev det i alla fall från 76 .

 

 

Senast ändrad av strole | 11 augusti 2007 | 20:55

post-9015-1394235181,762_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joråseruatt, nu är topp och allt loss och av.

Förhoppningen att det bara var ventil och säte som hade gått grusades regält. Kolven är väl minst sagt demolera och cylindern har fått sig en reva så nu blir det till att kolla med Värmdö Maskinservice om det går att borr upp den till ett rimligt pris eller om jag får leta reda på en ny motor.

 

Toppen däremot såg väldig fräsch ut, styrningen till ena ventilen som var trasig och inget kvar av den andra ventilen, bara axeln.

 

Är det någon ide att borra upp den?

 

 - anders

post-6899-1394235182,5129_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var haveri det som heter duga och jag tror det beror på att knastrett som håller i ventilfjädertallriken släppt ja så blir det så här sällsynt fel men det kan ske. Där ligger man i lä med en knäckt kolvring !

När jag ser på billden så har du en bilmotor vatten pump är det en bil motor eller är det en äkta marin vp 170 ?

Du kan ju försöka få tag i en fin b30 på nån skrot och ta blocket ur eller om den är finare ta hela klabbet och konvertera till marin.

100 meter från var jag sitter nu har en granne en äkta VP 170 stående Block och topp du kanske ska köpa den fast det är kanske långt till Mora där jag bor vet ej vad du befinner dig .

Jag vet inget pris på motorn jag kan höra om du vill.

Ska du borra så byt inte vev lagren om du inte åxo ska slipa vevaxeln det blir bara sämmre annars. Om du borrar så räkna med mycket frächa cylindrar sedan !

 

MVH / Stråle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur ser den ut i bottendelen då du har hål i kolven, rester av kolv ventiler har med stor sannorlighet dansat runt i dom nedre regionerna.

 

Borning och övrig renovering hos firma är inte ekonomiskt försvarbart.

 

Skulle nog försöka få tag i en annan maskin på skroten och byta slitdelarna på den för att sedan flytta över marindelarna kam/lyftare osv.

 

Den såg inte speciellt rostig ut i vattenkanalerna,är den färskvattenkyld?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jorå den är färskvattenkyld och det finns inga rosttendenser någonstans i motorn, lite små fläckar på utsidan.
Om jag fattat rätt på div webbsiter så kostar det inte allt för mycket att borra om den, sen blir det väl nya kolvar och nya ventiler men det borde enligt mina beräkningar inte bli mer än 10 och då har jag en nyrenoverad motor.
En begad kostar väl ungefär lika mycket?
 - anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ja det var ingen trevlig syn,ett regält hål i kolven.Med dom skadorna har även troligen vevstaken blivit krökt,troligen har vevaxeln klarat sig. Jag föreslår att du lyfter ur motorn och mäter upp vevaxel och vevstake kollar pris på borrning och kolvar,likaså kolla så inte kammaxel och ventiltryckarna (ventillyftarna) är skadade syna loppet för den ventiltryckare där den krökta stötstången satt.Därefter är det kanske dax att ta beslut om renovering eller motorbyte,renoverar du så vet du vad du har! Lycka till! 9.gif\

Mvh.Sven-D.

 

Ps.vevlagren bör du byta med tanke på skadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...