Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

svull

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om svull

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej igen! Ja det var ingen trevlig syn,ett regält hål i kolven.Med dom skadorna har även troligen vevstaken blivit krökt,troligen har vevaxeln klarat sig. Jag föreslår att du lyfter ur motorn och mäter upp vevaxel och vevstake kollar pris på borrning och kolvar,likaså kolla så inte kammaxel och ventiltryckarna (ventillyftarna) är skadade syna loppet för den ventiltryckare där den krökta stötstången satt.Därefter är det kanske dax att ta beslut om renovering eller motorbyte,renoverar du så vet du vad du har! Lycka till! Mvh.Sven-D. Ps.vevlagren bör du byta med tanke på skadan.
  2. Hej igen! Om bilden är på din motor så är det inte oljeproblem. Du nämner ventilfjädern, är den av, så kan det hända att ventilen slagit mot kolven och då finns det risk för skador på kolv och ventil. Det går att sätta tryckluft från en kompressor via ett modifierat tändstift med kolven i topp (i tändläge lås svänghlulet) då går det att byta ventilfjädern utan att ta av cylinderlocket, och samtidigt få koll på om ventilen håller tätt, och troligen har du krökt stötstången,ta bort ventilklaviaturen (vipparmarna) och dra upp stötstången så ser du om den är krökt,om det är så bör du lyfta av cyl.locket för att kolla ev.skador. det kan även hända att vevstaken blivit krökt (det går att mäta höjden på kolven).Reservdelar finns att få tag på både nya och begagnade på skroten eller hos Volvos återförsäljare. Lycka till!! Mvh.Sven-D.
  3. Hej! Du skriver att en ventil kärvar,detta kan möjligen bero på att motorn är körd med dålig olja eller att den inte är bytt regelbundet,om så är fallet måste du troligen renovera motorn och rensa oljekanalerna.om det är en avgasventil som kärvar kan det dero på att motorn gått för fet (fått för mycket bränsle) men detta är kanske mindre troligt. Om du ser att det är en del gegga inanför ventilkåpan så är det troligen dålig olja det beror på och då kan du kanske rädda den med några täta oljebyten och rengöra vevhusventilationen men det säkraste är naturligtvis att renovera. Lycka till!!! Sven-D.
  4. Hej igen! Nu var det många år sedan jag mekade B30 men på B20 sitter den mitt på motorblockets vänstra sida (tändstiftsidan) det är en oval burk med en slang som troligen går till insuget,den skruvar du bort och rengör delarna i lacknafta,kolla även att anslutningen mot insuget är öppet (den kan koxaigen. Mvh.Sven-D.
  5. Hej alla glada! har nyligen blivit ägare till en Crescent 53 cabin,där elmotorn till drevlyften saknades,vet någon var man kan få tag på en sådan gärna begagnad,finns det något från bilsidan som går att använda efter lite modifiering, jag är tacksam för alla tipps. Mvh.Sven-D.
  6. Hej Henrik! Troligen sitter din vevhusventilation igen,det läker alltid lite kompretion förbi kolvringarna, som måste ventileras ut från vevhuset via vevhusventilationen.Den måste rengöras med jämna mellanrum. Mvh.Sven-D.
  7. svull

    Crescent 53 cabin

    Hej Daniel! Jag befinner mej i samma läge som dej,köpte min för några dagar sedan! Jag är också intresserad av inredningsdetaljer,min båt är utrustad med en VP 130/270,tyvär är min inredning inget att visa upp eftersom den är ganska sliten och i stort behov av upprustning som jag tänker starta upp med snarast,har du några tipps så hör av dej!För övrigt är modellen supersnygg!
×
×
  • Skapa nytt...