Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Ringhede

Vilken tillverkare bygger bäst båtar?

Rekommendera Poster

En fråga man ofta ställer sig när man läser inlägg här på forumet är:

Vilken tillverkare bygger bäst båtar?

 

Och då även i förhållande till pris.

 

Givetvis är det enkelt att komma med förslag som Nimbus eller för seglare med en Hallberg Rassy  (om de nu verkligen är så bra) men då är priset ganska högt. Men jag tänker på prisvärdhet.

 

Alltså vem kan bygga bra båtar som fungerar bra i sjön, erbjuder bra komfort och bra kvalitet. Samt sedan med ett pris som ligger i förhållande till vad man får.

Givetvis värderas hur man tar hand om eventuella problem efter köp.

 

Då kan båtar med lägre pris hamna högt på listan.

 

Vissa fabrikat får ofta massa skit t.ex. Bayliner, men de kanske ger hög värde då pris ligger lågt och relativt mycket båt för pengarna.

osv.

 

 

Själv skulle jag placera Uttern ganska högt på listan men de har ändå en del problem som gör att de inte hamnar bland de högre.

 

 

Finns en enorm erfarenhet här på forumet så kom med förslag och kommentarer.

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske en lite hopplös fråga eftersom svaret är så beroende på vem som ska ha båten. Det finns inte ett rätt svar utan flera.

 

Man får vad man betalar för är ju ofta en sanning. En del vill ha det bästa och kan dunka pengarna i bordet. Andra har inte samma krav på finish och finesser, behöver pengar till annat och nöjer sig med en kompromiss för att komma ut på sjön överhuvudtaget.

 

Om man vänder på frågan kanske det blir enklare; vilken tillverkare ska man INTE köpa ifrån? Där ett båtköp kan bli ett rejält botten-napp. Ursäkta vitsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om du specificerar typ av båt så får du kanske bättre råd. Generellt ät det billigt att köpa en begagnad känd kvalitetsbåt. Bra monterade detaljer i rostfritt sitter kvar efter 20 år vilket inte dåligt monterade plast saker gör har jag fått erfara.

 

Min ganska nyköpta 18 år gamla Nimbus 26DC skramlar inget på och allt funkar. Den kostade 2/3 av en ny DC i mellanskiktet som jag hade innan. Den var svårsåld och därmed dyr, många sunkiga detaljer och allmänt snabbt åldrande. 

 

På min Ryds 405 från 94 har alla handtag gått sönder pga. dåligt åldrande plast. 

 

Vad gäller Uttern har jag läst att deras 5.5 m skrov visat sig ha tendens att snedskära i kraftig medsjö och ett flera båtar har vattenfyllts. Kanske inte så bra... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Rosslagen. 15 - 20 år gamla båtar är ofta väldigt mycket båt för pengarna. Se Albinbåtarna och alla gamla Nimbus ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Köpte själv en westfjord 26 förra sommaren och har tagit en hel del turer och är mycket nöjd med kvaliten fast det är en 25år gammal båt, tillverkas fortfarande till ett pris strax under 900.000:-, tveksamt pris kanske men mycket kvalitet. visst har det varit en och annan kabel och durkar som jag har bytt, men jag behövde bara punga ut med 1/3 av nypriset för en båt med nya dynor, ny ankarolina nyrenoverad dieselmotor o.s.v.

Men då pratar vi snipa, 6-7 knop....

Jämför med vänners Amerikanska båtar, där är det inte lika mycket kvalitet, med ändock mycket båt för pengarna, och lättsålda när man vill byta.

Har också bekanta som har bl.a utternbåtar, mycket bra kvalitet.

Plånbok och behov avgör väl till slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med om att bäst båt för pengarna får du av den som har skött om sin båt i ett antal år.

 

dock inte kanske alltid dom stora märkerna som levererar mest för pengarna utan välskötta båtar från små serier är enl mig bästa köp i form av båt för pengarna.

 

Vid ev försäljning är den dock inte lika lättsåld som en etb märke är utan du får helt enkelt jobba mer men tråden handlade ju inte om lättsåldhet utan var du får mest för pengarna.

 

ett ex ur livet är jag har alltid sneglat på nibus 32 ballista men min ekonomi skriker rätt ut när jag börjar fundera åt det hållet.

 

God vän har en och jag dregglar och suktar varje år. Vi letade och letade för att hitta något liknade men i mer moderat prisklass dvs 400 500 som max.

 

Alla skrattade åt mig och sade att du hittar alldrig något liknade nibusen

 för dom kaffepengarna. Vi gav upp och köpte en 26 fots dc som vi var nöjda med.

 

Då hände det som alla sade var omöjligt. jag sprang som en händelse på en lasall med samma layout som nibusen och fullutrustad för mina kaffepengar.

 

Den är svenskbyggd i borås och har allt jag behöver och mäter sig med min väns nimbus på alla sätt(utom åldern).

 

Haken är ju att den dagen jag skall sälja så vet ingen vad en lasall är och redan nu när jag säger att jag har en sådan så säger alla aha amerikansk va?(nej men dom vill ge den ett kvalitetsklingande namn skrattar jag då)

 

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...