Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
gost

Premiärturen gick åt H-vete!!

Rekommendera Poster

Efter MASSA jobb med båten tex durkbyte delvis nya längsgående balkar, lackad överbyggnad, impellerbyte, motorrumsfläkt, bottenmålning, nya kapell, nya back to back stolar, nya stolar bak inköpta men ej monterade mm mm har säkert lagt 200 timmar sen i Mars SKET det sig rejält idag på premiärturen

 

Följande problem fanns

1. Styrservooljan verkar kommma ut i avgaserna då det tar slut i behållaren samt blir massa olja i vattnet - troligen trasig oljekylare (eller vad det heter).

 

2. Ojämt knackande - provade att ta bort remmen till styrservo/generator men det kvarstod, gick saktare än varvtalet samt oregelbundet kändes det som, samt att det svartrök. Min tanke går genast till en tidigare värmenypt motor, då impellen jag bytte endast hade 2,5 blad kvar och inte gav nån kylning.

 

Hjälp vad göra? - slut på pengar, lust & ork.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch !!  Lider  med dig...

 

Ta en whiskey, eller två.. låt skiten stå någon dag och rätt som det är så kommer dagen då det bara är att ta nya tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja din oljekylare till servon är nog kass. Fick vår bytt på marina lite akut, gick lös på ca: 7000:- Men man kan nog fixa det själv för en bråkdel...

 

Vad gäller knackningen. Vad är det för drev och motor? Bytte du stödlager när du hade av drevet? Kan det vara ngn, av knutarna?... Låter ju som att det är ngt, efter motorn... Ändrar ljudet sej vid ratt utslag? Kollat växelvajrarnas justering?...

 

Ja det kan vara mycket, beskriv det bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips, släng ut frågan på boatlife och lämpligt forum där. Det finns en hel del kunnigt folk där som är mycket hjälpsamma. Värt ett försök i alla fall.

 

Rekommenderar som föregående sa att glömma båten i några dar för att sen ta nya nappatag med den.

 

Kompressionsprov på cylindrarna kan vara bra att ta och se om nån cylinder avviker ovanligt mycket jämfört med övriga.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang oljekylaren så känns detta just nu som det lilla problemet, går säkert som du säger lätt att fixa själv, (dvs be nån svetsare svetsa en ny)

 

Det är en Mercruiser 4cyl 3.7 liter med Alpha One från 88. Jag köpte båten i Mars, startade då bara på land på tomgång, så låter det inget, men vid lite varv, (varvräknare funkar inte men kanske vid 1500 ) så låter det nästan som spikningar. Stödlagret ska förra ägaren ha bytt. Jag har ju bara delat drevet på hälften, provade att använda en förlängare som stetoskop men hörde inte mkt.

 

Blir nog till att göra kompprov nån dag. Rev av ventilkåpan en snabbis, inget vatten i alla fall, men en bricka - dvs den mitt i vippan verkar rejält rostig, ser nästan ut om om den rostat bort, kan detta vara problem viket kanske medför en dålig vippning?

 

Senast ändrad av gost | 03 juli 2007 | 23:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har haft samma problem med min 4,3l mercruiser. Mina vipparmar vibrerade loss helt och det medför givetvis att ventilerna inte öppnar och stänger som dom ska. Jag antar att du, likt jag, har hydrauliska lyftare och dom är förvisso inte jättekänsliga men tillräckligt för att ställa till problem. Försök att justera in alla lyftare igen och se om det inte går bättre!

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Justera hydraliska lyftare?, hur gör man det?,det är ju bara en mutter som håller i Vippan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju verkstäder som reparera kylare, åtminstone här i Göteborg. Kan vara värd att fråga vad det kostar. Kylare svetsas inte utan lödas vill jag minna/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Känner att jag börjar bli less, jag vill nog antingen sälja hela klabbet för 60´  med 30 trailer, alternativt lämna bort den och hämta den när motorn e klar. Nån intresserad båtmek i Sthlmstrakten?

 

Det som är kvar att göra på båten är att bygga nåt för stolarna bak, göra 3 dynor fram i bowen samt lite småfix som tex, länspump, varvräknare, samt att lacka skrovet, inte så mkt skador, men det e ju brunt.....

 

Bilder kommer att finnas i min sjöbod.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, annons utsatt, men ska göra kompprov under eftermiddagen, kanske bara är en ventil som rostat fast,men vill nån köpa ekipaget så säljer jag nog med delade känslor.

http://www.blocket.se/vi/12532172.htm?ca=9_s

 

Men helst vill jag ju ha denna båt fungerande, då jag lagt så mkt tid/energi på den, återkommer under kvällen med kompprovs resultatet

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde kompprov, de sista 3 kurvorna är den bakersta cylindern. Se inte så lovande ut, nån som vet vad kompet ska ligga på?

 

post-24608-1394235129,8746_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På diverse Merc-forum sägs det att allt över 140 PSI (9,65 BAR) är normalt.

 

Nån ( http://www.marineengine.com/discus/messages/12486/33006.shtml )hade mätt sin 3.7:a och hade 145-148 PSI (alltså runt 10 BAR -0,2 BAR).

 

P.S

Annonsen säger att Båten är 19,5 x 2,3m..attans lång båt, 19 meter 4.gif\

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 04 juli 2007 | 18:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag lite för lite komp då..om nu mätaren/mätningen va ok, ang längden så vill väl alla ha längre än man har..*blink* - skämt åsido, va tvungen att korta ner annonsen, den va för lång, max 2000tecken, så fot fick stryka på foten, blev lite konstigt bara.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det ska ligga på minst 10 men upp mot 13, det viktiga är att kurvorna håller jämnt och det gör dem verkligen inte.
 
Att begära 60000 för den båten är oförskämt. Mekaniskt är ALLT skrot.
 
Bilar håller länge det gör inte båtar. En sjövattenkyld motor kan vid 5 års ålder vara i hyffsat skick, vid 10 års ålder är det bara sopor, helt upprostat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tror dessvärre också att 65000:- är aningen mycket för båten om motorn inte fungerar. Är lite A och O på en båt. Känns som om du i nuläget måste gå ner rätt så mycket för att bli av med en båt som trots allt inte går att åka med på ett säkert sätt.

 

 

 

Oavsett om du ska sälja eller ha kvar den så är ju det klart bästa att hitta någon som kan se över och renovera motorn. Bör ju finnas gott om lite mer avancerade hobbymekare som fixar det utan jätteproblem, gäller bara att hitta dem...

En fullgod motorrenovering måste inte kosta skjortan!

 

Gällande oljekylet så ska nog även det gå att komma undan med skapligt billigt.

 

Tycker du kan ha annonsen ute och se om någon nappar. Annars glöm båten ett tag, gör något roligt och håll uktik/hör runt efter någon som kan vara villig att ta åt sig arbetet.

 

 

Senast ändrad av BMoon | 04 juli 2007 | 21:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ni har rätt, det e nog lite högt med tankte på att motorn inte är helt ok, men jag tänkte att antingen är det nån händig person, som kanske har en sån motor liggande, eller nån som vill skruva lite som kan vara eventuella köpare.

 

Alternativt nån som vill lämna in ekipaget och för ca 100´ ha en toltalt nyrenoverad båt, 35-40´ borde väl räcka för arbetet på firma?

 

Lämnade in en Ford 351C 2V för ett par år sen, det gick på 34´ har jag för mig, men då med moderat trim.

 

Jag kommer nog att inom närmsta veckan koppla förbi oljekylaren för att provköra utan kylning på styrningen för att verifiera att den fungerar samt att det då inte läcker ut olja i avgaserna. Förhoppningsvis har jag vid detta tillfälle nån Mercruiser expert tillgänglig. Nån här som är intresserad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag testade min nyrenoverade B20 130Hk i veckan och där låg samtliga cylindrar exakt på 14!

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska imorgon eller nån annan dag prova att göra om kompprovet med att först hälla i en skvätt olja i varje cylinder, om jag får ett högre resultat så är troligen ringarna dåliga - annars borde det vara toppen? - kommentarer?

Kan ju även vara så att skalan på kompmätaren inte är riktigt korrekt, det som oroar mig mest är cyl 4, där värdet var lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Bilden du hade här ovan på kompprovet, var det för cyl 1-6 eller flera prov för samma cyl ?

 

Om det var för cyl 1-6 så ser det ju ut som att de 3 sista intilliggande cylindrarna ligger lägre i komp, vilket vad jag läst mig till skall tyda på kass topplockspackning.

 

Om det är enstaka cyl som har låga värden kan det vara kolvringarna som du skriver som då skall ge bättre värden med lite olja i cyl vid nytt prov.

Om det då ej blir bättre är det troligen ventilerna som ej tätar av någon anledning / topplockspackningen som är gången.

 

Enligt rephandboken skall min OMC 4a ha ett bv.komp på ca 130 psi, men 20 psi under är ok, huvudsaken är att det inte skiljer mer än 20% mellan högsta och lägsta värde av alla cyl.

 

Hydrauliska ventiler ställer du in genom att ställa motorn i tändläge för de olika cylindrarna (ej alla 6, be om det. instruktion här för din motor eller skaffa rephandbok) och därefter lossa muttern rejält för vipparmen tills stötstången lätt går att vrida på för de ventiler som skall justeras i det läget (enligt instruktionen), därefter dra åt muttern tills du hittar läget då den ej kan vridas för hand och sedan dra åt 3/4 varv till (på OMC iaf, tror de e lika).

Du förställer då ventillyftarens fjäder så att lyftaren står i rätt läge under stötstången om jag fattat det rätt.?

 

Jäkla trist för dig med allt strul efter så mkt renovering :(

Men som sagt, lite paus så man får rensa skallen kan vara ganska bra...

 

Senast ändrad av Dykarn | 05 juli 2007 | 02:31

 

Senast ändrad av Dykarn | 05 juli 2007 | 02:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu känns det som om man ser ljuset i tunneln har idag gjort om kompprovet, saknade en packning i kompmätaren, fick ca 11,10.9,samt 8 i resultat sett framifrån, hällde i en skvätt olja i den sista, då blev resultaten 9, jag tar cyl värdena på cyl 2,3,4 (10,9,8) med en nypa salt, då det va svårt att hålla ner kompmätaren ordentligt, pga att det va svårt att komma åt, känns som man har halvbra komp i alla fall.

 

Fick tag i 3 nya tändstift, då hade legatpå hyllan ett tag då de va märkta 24,75, säkert 10 år (eller när försvann 25 öringen?), fick de för 24kr styck.

 

Provtryckte servokylaren och den va läck, inte undra på att det svartrök, så denna hydralolja blandades med varma avgaser. Så jag kopplade förbi denna, får provköra utan kylning på styrningen.

 

Blir nog en ny provtur de närmsta dagarna hoppas jag då kan lokalisera skramlet, ville inte köra så mkt pga detta - visste ju då inte vad det berodde på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det går att hitta en utbytesmotor till en rimlig summa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att du har ngt, större fel på själva motorn. Kolla drivningen. Kolla hur ljudet beter sej vid rattutslag samt tilltning om det ändrar karraktär....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provkörde idag igen, nu läcker ingen olja ut samt att det inte svartryker (har kopplat ur kylningen på servot).

 

Dessvärre knackar den dom en disekdoris vid belastning, ju mer belastning/varv desto med knack, detta uppkommer båda vid friläge samt drivning framåt & bakåt. Hade en bekant här som trodde det va kolvbultsknack, eller möjligen nåt lagerproblem. Detta är ju inte omöjligt, eftersom motorn troligen gått varm tidigare då impellerna va halv.

 

Nån som vet vad det kostar ett totalrenovera en MerCruiser 3.7l? om man lämnar in motorn?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag iofs inte gjort, men det e väl inte så mkt jag kan göra?

Är bara en bult i mitten- eller?

 

Justerar väl vippningen med längden på stötsröngerna samt hydraliska lyftare?

post-24608-1394235138,187_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vad rek ventilspel på bränsle samt avgas sidan skall vara sen är det bara att mäta upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det löser sig för dej, hadde själv också en svart försäsong men motorn gick och jag körde inga långturer, renoverade upp en spis jag hadde liggande från ett av mina förra projekt och har precis lagt i den...

 

Dock återstår vissa justeringar...

 

 

Som föregående visa män/kvinnor sagt, ta de lungt ett par...lösningar finns på alla problem, men det är inta alltid den första lösningen som är den bästa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låser denna tråd pga att nu återstår motorbyte/renovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...