Jonas478 27 Postad 28 Juni , 2007 Hej KillerBoo, Jag håller med dig om att tråden glidit in på olika stickspår (det är ju ganska vanligt på Bryggsnack, många verkar tycka att det är kul ;-) Men Robmobs senaste egna inlägg (citat ovan) andas att han är på väg att ge upp. Därför gav jag ming in i debatten, eftersom jag hittat info som talade för att hans förbrukning ligger 25-50% över det optimala för en Ockelbo DC 21. Och det verkar trist om Robmob ger upp. Men visst har du rätt att han borde prata med ett proffs på hans båttyp. Fast proffs kan ju ha ett egenintresse --- kanske är det totalt sett billigare att tanka mer bensin än att renovera motorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 28 Juni , 2007 Janne: Jo.. det var ju lite det jag menade med att försöka jämföra med ekipage med -om inte samma så åtminstone- liknande förutsättningar. Att fastställa ATT förbrukningen verkligen är oacceptabelt hög, SEDAN leta orsaker. Givetvis sätter man inte sågen i båten utan att veta att det hjälper, tanken var mer att jämföra med en ung lika gammal motor OCH båt... Allas tankar irrar iväg till felsökning, men är det konstaterat att soppaförbrukningen är såpass mycket för hög för att det berättigar en stor sinnesundersökning? RobMob: Det skulle troligen underlätta om du informerar oss om skicket på maskineriet. Att motorn startar och går fint behöver ju inte innebära att den är helt frisk. Har själv en gaaaaaammal B18-spis i min Runnö 19. Startar alltid lätt även i 10 minusgrader (jo, jag åker båt då med) och går som en klocka. Den är nog dock inte helt fräsch..... kan inte tänka mig att den renoverats mer än på utsidan s.a.s. sedan den var ny och saknar därmed lite ork o varvvillighet. Drar i mitt tycke alldeles f mkt soppa, men ganska normalt enligt tidigare frågeställningar här på forumet EDIT: Glömde även: RobMob, vid vilken fart/vilket varvtal har du mätt förbrukningen? Ekonomifart? Fullt spett? Strax över plan? Min spis ville ha 4-5 l/tim vid absolut tomgång (trollar mkt) Fick dock ner den radikalt (nu c:a 3.5 l/tim) genom att byta luftfilter samt öppna upp ett nytt andningshål till motorrummet. Det var nämligen riktigt trångt o dålig lufttillförsel. Kombinerat med ett luftfilter som säkerligen inte bytts sedan Stalins dagar så fick motorn svårt att andas. Senast ändrad av KillerBoo | 28 juni 2007 | 12:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 28 Juni , 2007 RobMob: Titta in på www.ockelboklubben.com och fråga på deras forum. Där borde du kunna få svar från många med samma ekipage som du. Tycker som Jonas i tidigare inlägg: Synd om du ger upp, båtlivet är härligt och att ge upp det för att det saknas kulor är inte roligt. Särskilt inte om det är så att problemet är möjligt att lösa utan större investeringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robmob 0 Postad 28 Juni , 2007 Tack för alla synpunkter och värdefulla vinklingar. Men som nån sa så var frågan från början bara om det var rimlig förbrukning samt om det fanns några enkla knep för att kunna optimera motorn att dra så lite som möjligt. Jag tycker att jag fått både enkla och mer avancerade förklaringar dessutom är det kul med dessa forum där man verkligen kan få mer information än det man först fågade om. Tack Robmob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robmob 0 Postad 28 Juni , 2007 Hej Igen ! Missade en tråd angående vilken fart och varvtal jag mätt förbrukningen. Jag har kört i ca 25-28 knop och haft ca 3600 rpm det känns som att båten och motorn trivs bäst där. Båten gör ca 43 knop på max varv ca 4800rpm men då börjar den kräng lite. Men på spegelblankt vatten går den som en dröm i maxfart. Vad det gäller skicket på motorn så känns det som att den är välskött läcker inte vad man kan se ryker inte oroväckande går jämnt och fint och inga missljud. /Robmob Senast ändrad av Robmob | 28 juni 2007 | 13:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 28 Juni , 2007 Intressant. Med de imponerande sifforna skulle man säkert kunna gå upp ett steg i stigning, kanske missa någon knop på toppen men köra lite billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 28 Juni , 2007 Stämmer väldigt bra med vad jag ligger på med min DC21:a i marschfart. jag ligger på 4k rpm vid 30 knop. Saknar lite på toppen pga av för liten stigning på proppen, 39.5knop vid 5.1k rpm kör 220hk V6:a och Alpha One drev med Aluprop 19 stigning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robmob 0 Postad 28 Juni , 2007 Har faktiskt funderat på det också. Det känns som den skulle behöva lite mer motstånd med lite lägre varv som följd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 28 Juni , 2007 balansgången är hårfin, så det inte blir förmycket åt en eller andra hållet... ökat motstånd = lägre motorvarv i marchfart, men också att den går tyngre= ökad bränlseförbrukning och delvis tvärtom. Jag tycker du skall prova att byta propp, glöm inte att delge oss dina erfarenheter vi är många som är nyfikna , ...är du snäll.. RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 28 Juni , 2007 Hej igen Robmob, Hittade en sida på Marinshopen http://www.marinshopen.se/guide/vpguide.htm#vpaqb som påstår att maxvarv för din AQ231A är 4600 r/min --- om det stämmer så ska du definitivt öka stigningen på propellern, särskilt som motorn är 19 år gammal och därmed knappast gillar att ligga på 4800 varv vid toppfart. Att byta till högre stigning är som att byta till högre växel på en bil -- mer bensin går åt per varv, men hinner förbrännas bättre -- vid samma fart får du lägre varv, lägre bränsleförbrukning, men sämre acceleration. Och kanske lägre toppfart, men skillnaden behöver inte bli så stor (ungefär som att toppfarten på en bil är ungefär samma på 5:an och 6:ans växel). Med så många hästar och så hög toppfart kan du rimligen öka stigningen på propellern en hel del -- en V8 på 229 hästar ska väl ha tillräckligt med vridmoment för att en Ockelbo på 1400 kilo ska komma upp i planing ändå. Tro inte på RCarlsson att balansgången är hårfin -- det gäller kanske på hans 30 fots båt, men knappast på en 21 fots som väger ungefär en tredjedel ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 28 Juni , 2007 Jonas478 skrev: Tro inte på RCarlsson att balansgången är hårfin -- det gäller kanske på hans 30 fots båt, men knappast på en 21 fots som väger ungefär en tredjedel jaja.. kan finnas något i det Öka stigning eller diameter och testa dig fram, och gör det med ALU propp som är blilligare, och se till att du får rätt att testa och ev. byta.. så blir det nog en kanonsommar i din DC. nu ere bara 1 dag kvar till SEMESTERN... RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robmob 0 Postad 28 Juni , 2007 Jag ska gå ner till propellertrim i morgon och snacka med dom imorgon. Jag vet att dom är duktiga på vilken propellerman ska ha samt att jag har hört att man få prova sig fram med olika propellrar. Tack för tipsen /Robmob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser