Gå till innehåll
torsdag 18 december 2025
Robmob

V8 drar mycket bensin

Rekommendera Poster

Hej KillerBoo,

Jag håller med dig om att tråden glidit in på olika stickspår (det är ju ganska vanligt på Bryggsnack, många verkar tycka att det är kul ;-)

Men Robmobs senaste egna inlägg (citat ovan) andas att han är på väg att ge upp. Därför gav jag ming in i debatten, eftersom jag hittat info som talade för att hans förbrukning ligger 25-50% över det optimala för en Ockelbo DC 21.

Och det verkar trist om Robmob ger upp. Men visst har du rätt att han borde prata med ett proffs på hans båttyp. Fast proffs kan ju ha ett egenintresse --- kanske är det totalt sett billigare att tanka mer bensin än att renovera motorn... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Janne: Jo.. det var ju lite det jag menade med att försöka jämföra med ekipage med -om inte samma så åtminstone- liknande förutsättningar. Att fastställa ATT förbrukningen verkligen är oacceptabelt hög, SEDAN leta orsaker. Givetvis sätter man inte sågen i båten utan att veta att det hjälper, tanken var mer att jämföra med en ung lika gammal motor OCH båt...

Allas tankar irrar iväg till felsökning, men är det konstaterat att soppaförbrukningen är såpass mycket för hög för att det berättigar en stor sinnesundersökning?

RobMob: Det skulle troligen underlätta om du informerar oss om skicket på maskineriet. Att motorn startar och går fint behöver ju inte innebära att den är helt frisk. Har själv en gaaaaaammal B18-spis i min Runnö 19. Startar alltid lätt även i 10 minusgrader (jo, jag åker båt då med) och går som en klocka. Den är nog dock inte helt fräsch..... kan inte tänka mig att den renoverats mer än på utsidan s.a.s. sedan den var ny och saknar därmed lite ork o varvvillighet. Drar i mitt tycke alldeles f mkt soppa, men ganska normalt enligt tidigare frågeställningar här på forumet

EDIT: Glömde även: RobMob, vid vilken fart/vilket varvtal har du mätt förbrukningen? Ekonomifart? Fullt spett? Strax över plan?

Min spis ville ha 4-5 l/tim vid absolut tomgång (trollar mkt) Fick dock ner den radikalt (nu c:a 3.5 l/tim) genom att byta luftfilter samt öppna upp ett nytt andningshål till motorrummet. Det var nämligen riktigt trångt o dålig lufttillförsel. Kombinerat med ett luftfilter som säkerligen inte bytts sedan Stalins dagar så fick motorn svårt att andas.

Senast ändrad av KillerBoo | 28 juni 2007 | 12:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RobMob: Titta in på www.ockelboklubben.com och fråga på deras forum. Där borde du kunna få svar från många med samma ekipage som du.

Tycker som Jonas i tidigare inlägg: Synd om du ger upp, båtlivet är härligt och att ge upp det för att det saknas kulor är inte roligt. Särskilt inte om det är så att problemet är möjligt att lösa utan större investeringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla synpunkter och värdefulla vinklingar.

Men som nån sa så var frågan från början bara om det var rimlig förbrukning samt om det fanns några enkla knep för att kunna optimera motorn att dra så lite som möjligt. Jag tycker att jag fått både enkla och mer avancerade förklaringar dessutom är det kul med dessa forum där man verkligen kan få mer information än det man först fågade om.

Tack

Robmob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Igen !

Missade en tråd angående vilken fart och varvtal jag mätt förbrukningen.

Jag har kört i ca 25-28 knop och haft ca 3600 rpm  det känns som att båten och motorn trivs bäst där. Båten gör ca 43 knop på max varv ca 4800rpm men då börjar den kräng lite. Men på spegelblankt vatten går den som en dröm i maxfart. Vad det gäller skicket på motorn så känns det som att den är välskött läcker inte vad man kan se ryker inte oroväckande går jämnt och fint och inga missljud.

/Robmob

Senast ändrad av Robmob | 28 juni 2007 | 13:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant.

Med de imponerande sifforna skulle man säkert kunna gå upp ett steg i stigning, kanske missa någon knop på toppen men köra lite billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer väldigt bra med vad jag ligger på med min DC21:a i marschfart.

jag ligger på 4k rpm vid 30 knop.

Saknar lite på toppen pga av för liten stigning på proppen, 39.5knop vid 5.1k rpm

kör 220hk V6:a och Alpha One drev med Aluprop 19 stigning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har faktiskt funderat på det också. Det känns som den skulle behöva lite mer motstånd med lite lägre varv som följd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

balansgången är hårfin, så det inte blir förmycket åt en eller andra hållet... ökat motstånd = lägre motorvarv i marchfart, men också att den går tyngre= ökad bränlseförbrukning och delvis tvärtom.

Jag tycker du skall prova att byta propp, glöm inte att delge oss dina erfarenheter vi är många som är nyfikna 21.gif\, ...är du snäll..

RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Robmob,

Hittade en sida på Marinshopen

http://www.marinshopen.se/guide/vpguide.htm#vpaqb

som påstår att maxvarv för din AQ231A är 4600 r/min --- om det stämmer så ska du definitivt öka stigningen på propellern, särskilt som motorn är 19 år gammal och därmed knappast gillar att ligga på 4800 varv vid toppfart.

Att byta till högre stigning är som att byta till högre växel på en bil -- mer bensin går åt per varv, men hinner förbrännas bättre -- vid samma fart får du lägre varv, lägre bränsleförbrukning, men sämre acceleration. Och kanske lägre toppfart, men skillnaden behöver inte bli så stor (ungefär som att toppfarten på en bil är ungefär samma på 5:an och 6:ans växel).

Med så många hästar och så hög toppfart kan du rimligen öka stigningen på propellern en hel del -- en V8 på 229 hästar ska väl ha tillräckligt med vridmoment för att en Ockelbo på 1400 kilo ska komma upp i planing ändå. Tro inte på RCarlsson att balansgången är hårfin -- det gäller kanske på hans 30 fots båt, men knappast på en 21 fots som väger ungefär en tredjedel ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jonas478 skrev:

Tro inte på RCarlsson att balansgången är hårfin -- det gäller kanske på hans 30 fots båt, men knappast på en 21 fots som väger ungefär en tredjedel 8.gif\

jaja.. kan finnas något i det smiley-cool.gif\ 

Öka stigning eller diameter och testa dig fram, och gör det med ALU propp som är blilligare, och se till att du får rätt att testa och ev. byta.. så blir det nog en kanonsommar i din DC.

nu ere bara 1 dag kvar till SEMESTERN...21.gif\

RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska gå ner till propellertrim i morgon och snacka med dom imorgon.

Jag vet att dom är duktiga på vilken propellerman ska ha samt att jag har hört att man få prova sig fram med olika propellrar.

Tack för tipsen

/Robmob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...