Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Malla59

Yanmar YSB8 med ojämn gång och tjuvstopp

Rekommendera Poster

Hej

Förutom ruttet väder i midsommar så jäklades motorn med mig. Det gick bra ut ur hamnen. När jag efter några timmar tog ned seglen och startade motorn så hörde jag att den svajjade på varvtalet. Det gick ner och sedan upp till normalt ett par gånger. Till slut lade den av helt. Jag körde startmotorn tre fyra gånger utan att den startade. Till slut fick jag ankra upp. Jag luftade systemet och motorn startade igen. Efter en tjugo minuter började den strula igen. Varvtalet varierade. Jag ökade gasen men det tog lång tid innan varvtalet ökade. Till slut dog motorn igen.

I hamn kollade jag fin-filtret (som såg OK ut), kollade vattenavskiljaren (OK) och luftade systemet igen. Därefter körde jag 5 minuter hårt med backen i vid bryggan. Då funkade den bra. (jag hade bara tid att köra i 5 minuter).

 

Jag har ingen lust att sitta och vara osäker på motorn resten av sommaren.

Ge mig lite goda råd och idéer på hur jag ska känna mig trygg med sur-Yanmarn! Bitte

 

Malla

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn verkar suga luft, du har troligen en läcka på bränsleledningen som luften kommer in genom.

Kolla om du kan dra åt kopplingarna mellan tank, filter och motor.

Annars får du provtrycka systemet, det verkar svårt men är enkelt. Du kan väl först se om det blir bättre med åtdragningen.

Provtryckningen går till på följande sätt: Skaffa en luftpump, sån som man har till luftmadrasser t.ex., tag loss slangen som är ansluten till evakueringsluften från tanken och anslut pumpen till slangen, pumpa några tag tills du märker att tanken börjar svälla, OBS bara lite! då har du tryck på hela bränsleledningen och kan se om det sipprar ur något bränsle nånstans, iså fall ved du vad som bör göras.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv haft liknande symtom. Det var bränslepumpen som hade lagt av. Köpte ny hos Sjöbergs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hade det problemet för några år sedan och då var det bränslepumpen som strulade. Kan säkert ha många fler anledningar än det också..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...