Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Gesse

Lowrance Motorinterface.

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Igår skulle jag installera mitt nyinköpta interface till min Suzuki 115DF men jag förstår inte riktigt hur jag ska få kabeln genom gummibussningen. Hur demonterar man bussningen?

 

Väldigt tacksam för svar även om tråden inte handlar om exakt detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gesse.

Vet inte om du läder i den här tråden längre, men jag tar en rövare. Handlade i början på båtåkandet i år en Suzuki DF 60 2009, ett Lowranse HDS-5 med ekolod och motorinterface. Kunde ej ansluta motorinterfacet i motorn. (fel kontakt. var en stor rund och skall vara en fyrkantig. fick senare veta att Suzuki bytte kontakt till 2008:orna. Man behöver då en adapterkabel. Skaffade en sådan. Stor rund kontakt i ena ändan och liten fyrkantig i andra. Oups... det är en hona på motorns datauttag och en hona på adapterkabeln. Adapterkabeln heter 990C0-88035-1PK. Står även detta på förpackningen: Models/Yrs DF40-250 2008. Har Suzuki bytt datakontakt igen på 2009:orna?   Är det någon som vet.?

 

/Pelle



Senast ändrad av roadster25_25 | 31 augusti 2009 | 17:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vem som säljer ett interface till Suzuki.Tydligen så får inte Sportmaship sälja interface till suzuki längre utan det skall Suzuki själva göra....

Och deras interface funkar bara på 09-10 år modeller!

Jag har en 140Hk-04 och är på jakt efter interfacet som Sportmaship sålde.

Tips motages varmt!

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en Suzuki 115 koplad till en HDS 5, har fått fram det mesta jag är intresserad av från motorn. Men bränsleflödet L/h kan nog inte stämma det visar för lite, bra det !! . Man ser ju att det ändrar vid olika pådrag. Läst i tråden tidigare att det visats för mycke flöde och då hjälpt med software uppdatering. Har nån erfarenhet av att det visar för lite flöde ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon koll på om man kan alternera bränsle informationen till att visa L/nM istället för L/H?

 

Tycker det är en rätt jobbig siffra att se då man oftast pratar i L per NM!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Hör av dig till mig så kan jag nog fixa en om du inte redan fixat detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu uppdatering ver. 2.3 till Suzuki Interface om någon är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Var ett bra tag sedan jag var här inne nu.

Ja, jag är väldigt intresserad av vad en uppgradering kan ge.

Tack på förhand

Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gesse.

Nu ligger båten i vinterdvala och interfacet sitter kvar i båten så jag kommer inte att uppdatera förrän i vår. När man tittar ut så rycker det ju inte så mycket i båtgenen! Om ingen av dom andra uppdaterarna meddelat vad uppdateringen innebär så återkommer jag i samband med sjösättningen i vår.

Måste bara säga att jag har haft väldig nytta av interfacet, framförallt förbrukningen. Känslan för nm/l istället för l/nm kom man in i nästan direkt. Nu har man lärt sig hur förbrukningen brukar vara så i år såg jag att jag hade börjat få snäckor, jag kör omålat. Jag tog upp och tvättade, sen var det ordning igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack från mig också!

Som föregående talare säger så blir det raport tidigast till våren, båten står inlåst i skjulet....

Mvh

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att tacka för. 4chsmu1.gif 

Om fler vill ha denna uppdatering så maila mig eran mailadress så skickar jag den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag är medveten om att jag skriver i en tråd som ingen skrivit i på över ett år, men det här var den bästa och seriösaste tråden i ämnet som jag hittat. (och jag har läst många). smiley

Jag har en Suzuki DF140 från 2003 och en Lowrance 334c, och nåt säger mig att jag borde kunna få över NMEA-data med hjälp av EP-20 motorinterfacet.

I princip alla förståsigpåare på de engelskspråkiga forumen hävdar att ingen Suzuki DF före 2005 funkar med EP20. Officiella sidor hävdar att Limited engine information överförs, men ingen verkar veta riktigt vad.

I den här tråden har bejoh kopplat in en DF (Johnzuki) från 2002 och bevisligen fått det att fungera, vilket ger mig hopp. Det vore intressant att veta årsmodell och motortyp som Gesse  använder (om inte det stod nånstans i tråden, och jag missat det. :) )

Lowrance EP20 verkar sedan länge vara utgången och svår att få tag på, men den ersattes av ett Suzuki-interface med part.no: 990C0-88034. Någon som vet om detta är samma pryl, och om den fortfarande finns att få tag på?

Mvh
//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är samma kabel

jag skulle tippa att motorinterfacet fungerar på alla DF140 från 2002
 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långskott, men det finns ingen härinne som vet nån ÅF i Sverige som har Lowrance EP-20 alternativt Suzuki #990C0-88034 att tillgå. Enda stället på nätet jag hittar är ett ställe i USA. (Browns point marine service). Är väl iofs inte främmande för att beställa därifrån, men ändå. Har av tråden förstått att jag behöver minst en t-koppling och ett termineringsmotstånd också.

Ytterligare en fundering som någon kanske kan svara på är om Lowrance 334c  spänningsmatar databussen. Om inte behöver man väl spänningssätta bussen via ytterligare en T-koppling om jag fattat rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Suzuki DF 115 hk. från 2007. smiley

Men nu använder jag inte interfacet längre då jag köpte en Lowrance HDS 5 och då hade de surt nog bytt kontakter så då passade inte interfacet längre. Måste köpa till en ombyggnadsats för över 800 kr. för att det ska passa. frown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det är tre svarta sladdar som går ut från kontakten så är det rätt
då behöver du ingen T-koppling
du koppar bara EP-20 direkt till skärmen

det står på kabeln
NMEA 2000 Power Cabel
den är Röd, Svart och en skalad kabel som ska ihop med Svarta till Jord

sen har du en annan kabel med Röd, Svart och Vit
den styr Lowrance 334c
Vita ska inte användas o Röd är Plus och Svart är Minus   

den tredje kabeln med Gul,Röd,Blå o skalad ska inte användas


efter som jag har en LMF400 oxå så har jag kopplat in en T-koppling ändå
om jag inte har ekolodet/plottern med mig så får inte LMF400 ström annars

 

VIKTIGT!!
kom ihåg att Lowrance EP-20 finns både med nya röda kontakten och den blåa
du ska ha samma färg som kontakten som sitter på baksidan av 334C
men i värsta fall finns det adapter att köpa för att göra om Blå kontakt till Röd

lycka till

 

 




 

 



 



 




http://www.sea-kit.co.uk/pub/files/.thumbnails/1246740647_PC-26BL_w450_h400.jpg



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...