Gå till innehåll
torsdag 23 oktober 2025
Bongobong

Förarbevis för fritidsbåtar - hur använda det bäst?

Rekommendera Poster

Nu har jag avklarat förarbeviset för fritidbåtar. Jag är nöjd med kursen och här lärt mig mycket.

Men vad kan jag använda förarbeviset till?
Finns det några förmåner/rabatter?
mvh Erik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till förarbeviset!

Jag fick t.ex rabatt på min båtförsäkring(Länsförsäkringar). Ring ditt försäkringsbolag o fråga. Och om du ska hyra båt så krävs det ofta minst förarintyg.

Senast ändrad av Yadis | 21 maj 2007 | 10:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat att visa det för brudarna på krogen - funkar sådär... 8.gif\

Vill påsts att - förutom försäkringsrabatten - är det kunskapen från kursen man använder, inte själva beviset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunskapen framförallt. Bra att ha när regeringen bestämmer om reglerna att framföra båt, många som ska ta beviset, priset stiger på utbildningarna.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, tog mitt för 2 månader sedan. som alla andra har sagt kunskapen är viktigast, men oxå omman blir stoppad av te.x kustbevakningen för fart-överträdelse så underlättar det om du inte har id med dig, så du kommer snabbare där ifrån

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ett sånt fall skall man väl inte visa att man har papper på att man borde kunna! ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det hela handlar om ett förhållningssätt:

När man tar körkort för bil så innebär det ju inte att man kan allt som man ska kunna. Ett körkort innebär ju bara att man har tillstånd till att fortsätta att köra själv och att det är först då som den riktiga utbildningen egentligen börjar. Det är ju då som man kan förkovra sig, skaffa sig viktigt erfarenhet och rutin i sin körning och trafikbeteende.

Det är ju samma sak med förarbeviset. Det bör man ta för kunskapens skull och inte av spekulativa orsaker. När man väl har det så är det en bra grund att utgå ifrån för att förkovra sig ännu mer och få mer erfarenhet.

Att navigera och att navigera är inte alltid samma sak och nybörjare är man nog ganska länge (i varje fall om jag talar för mig själv!) så det är nog inte helt fel att ha en rätt ödmjuk inställning och förhållningssätt till vad kunskap egentligen är för något. Jag återvänder därför gärna till själva grundfrågan: Vad kan man använda förarbeviset till? Eller....varför tar man förarbeviset och vad är den till för? Egentligen....

Jag vill poängtera att jag nog tror att jag förstår din fråga på rätt sätt, så jag beskyller dig inte alls för att ha missat själva grundpoängen med Förarbeviset. Men det här är hur som helst mitt svar på en direkt fråga även om jag förstår att du undrar vilka fler sätt som man kan utnytja Förarbeviset på. Som svar för just den tanken så är det väl i så fall att du kan få rabatt på hos vissa försäkringsbolag. Grattis till Förarbeviset förresten och hoppas att du får mycket nytta och glädje av den kunskapen ute på sjön!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...