joben 0 Postad 15 Maj , 2007 Hej, Hur bra fungerar en billig kylbox typ: Biltema, Jula? Jag har hittat en på 50W 3,8Amp. Jag tänkte ha den för dagsutflykter och kanske någon övernattning. Jag har ett förbrukningsbatteri. Jag vet att dom dyrare är mycket ström snålare men dom är så dyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 Maj , 2007 Skall du ut över en veckoslut bara så behöver du ingen kylbox/väska.Frys in ett antal mjölkpaket och filmjölk, beroende på tycke och smak, och packa färskvarorna mellan dem. Det har hänt oss att vi hade is kvar i någon mjölkpaket på söndag kväll. Vi har djupa kölsvinsfickor i båten. Perfekt som kylskåp. Annars så fungerar biltemas lika bra som alla andra i samma klass och kvalite. Räkna int med underverk. Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Maj , 2007 3,8 A är mycket det. Man ska inte tömma sitt batteri mer än till hälften, och det har din kyl gjort redan efter ett halvt dygn. Själv har jag 180 A i förbrukningsbanken och ett strömsnålt Isotherm, men har änå sällan strömmen inkopplad. Precis som föregående talare så fryser jag in allt som går att frysa plus extra vattenfyllda och frysta petflaskor, och om man inte gavlar på kylskåpet hela tiden så håller kylan säkert en hel vecka i sommarvärmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 16 Maj , 2007 Finns en hel del goda råd på http://www.praktisktbatagande.se/DesktopModules/YetAnotherForumDotNet/Default.aspx?g=posts&t=631 Men som några redan skrivit här. Absolut bästa tricket att spara ström i båten, är att ha ALLT som man stoppar ner i kylen, mycket väl (nära nollpunkten) nedkylt. Då håller det sig svalt ett dygn. En variant, är att ha en STOR kylbox (utan någon form av aggregat) och ta med sig ett antal kylklampar (typ 10-12). Då håller sig allt minst ett dygn... Skall du ut mer än ett dygn, så köper du med dig lite kolsyre-is och packar in det i tidningspapper och lägger i kylboxen. Då har du kyla ett par dygn. Lycka till. Senast ändrad av Reine | 16 maj 2007 | 09:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Maj , 2007 Håller också med övriga. Inget för längre tids användning typ ute flera dagar eller en vecka. Billiga kylboxar fungerar när man har motorn på men sänker sedan batteriet väldigt kvickt. Inte värt priset. Fast stopp ett tag; det beror på hur du ska använda den. Om du har en utombordare och bara kör dagsutflykter så kan det bara ett bra köp. När motorn går har du gott om ström. Boxarna är ju också rätt billiga och robusta, inte så mycket dyrare än en kylbox utan elaggregat. Så kan man ha den inkopplad i bilen på väg ner till båten också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 16 Maj , 2007 Jag tänkte använda den för dagsutflykter samt 1-2 dagars övernattning. Jag håller med om den drar mycket ström och att det inte är värt det. Jag tänkte ha den inkopplad när jag kör och sedan koppla ur den när jag ligger i hamn och använda frysklammpar. Kan jag lika väl köpa en sådan eftersom dom är så pass billiga. Hittade en för 298:- /Johan Senast ändrad av joben | 16 maj 2007 | 13:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pettja 0 Postad 16 Maj , 2007 Vi köpte en på OK för 5 år sedan den fungerar utmärkt fortfarande. Det är både kyla o värme i den, Vi gav ca 600 kr för den. Perfekt när man ska ut med båten eller campa,håller kylan väldigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn Postad 16 Maj , 2007 Jag kan berätta hur min kylbox fungerar för mig. Jag har en lika dan, som drar typ 4 Amp/tim. Jag har en solcell som laddar 2 batterier och med de somrar vi har, så räcker kylan 1 vecka om man stänger av kylen på natten/12 timmar. Välkylda produkter läggs naturligtvis i när den lastas. Solcellen är en vanlig på 50 vatt. Men sedan fungerar det inte längre, då behöver man ladda upp batterierna och man bör vara väldigt försiktig med att öppna kylen. Inte direkt ofta och länge menar jag då Ett inlägg i debatten /U Senast ändrad av Veglarn | 16 maj 2007 | 18:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser