Peter_21 0 Postad 7 Maj , 2007 hej har problem med min båt är en askeladden 430s med en 25hk evenrud när jag kör själv så vill den gärna gräva ner sig bak så jag måste gå fram i båten för att få den i riktigt plan! när vi är 2 stycken i båten går den bättere men är väldigt seg på gasen före den kommer upp i varv. vid 3 personer så går den skit dåligt den bara gräver ner sig bak och gör vågor i stället för att öka farten har provat att flytta runt oss i båten för att ändra vikten lite men hjälper inte. vad kan detta bero på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn Postad 8 Maj , 2007 Min första tanke var, fel propeller( fel på propellern). Men det kanske är ngt annat. Har du nyss köpt båten, om inte. Hur gick den förra året? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 8 Maj , 2007 Känns som du av någon anledning inte får ut max effekt av motorn. Har själv åkt askeladden 14 och en 20hk Mariner. Den planade lätt även med 3 vuxna. Om det är möjligt så kan du testa med att vinkla riggen in mot aktern och se om det blir bättre. Eller höja den om den går för djupt i vattnet (kavitationsplattan ska ligga ca i linje med kölen/botten på båten).Kolla även att du får maxgas på motorn (att förgasarna öppnar helt) när du maxar via reglaget... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Maj , 2007 Varvräknare är a och o om man vill veta om motorn på fullgas varvar nära det av tillverkaren rekommenderade varvtalet (som ofta är ca 5500 varv/min på fullgas). Med normalbelastning i båten. Kan vara motorn som ej kan prestera ordentligt - har den tidigare gått bra på denna båt? Kan vara fel propeller (för stor stigning dvs vinkel på bladen) för din båt men har det funkat bra förut så kan det knappast vara det. Kan vara annat. Ge lite mer information hur båten gått förr. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_21 0 Postad 8 Maj , 2007 Jag har precis köpt båten så det är svårt att säga hur den gick tidigare. men tycker detta är helt skumt han är väldigt seg på gasen även om du är en eller 3 personer jag ska ut idag och brova ändra lite vinklar på motorn. såg att den stog lite lutad bakåt får se om det hjälper att trycka motorn så nära båten som möjligt men har svårt att tro att det ska hjälpa. hör av mig så fort jag vart ute idag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robline 0 Postad 8 Maj , 2007 3 saker kan det vara, alltingen så är motorn i behov av en renovering, eller så är motorn felvinklad, eller fel/på propeller.Om motorn startar bra, gensvarar bra på gas och är allert o varvvillig så är det med stor sannolikhet motorn som behöver justeras så den hamnar i en annan vinkel, borde finns lite olika steg som du kan pröva.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_21 0 Postad 8 Maj , 2007 har nu vart ute och provat motorn i olika vinklar. men ingen förbättring. det värkar precis som inte motorn orkar med riktigt tar en stund för den att komma upp i varv när jag drar gasen i bott blir inte klok på detta vet ju folk som har mycket större båt än ja och får den att funka fint med en 25hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 8 Maj , 2007 Är motorn gammal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_21 0 Postad 8 Maj , 2007 ska åka och köpa ny propeller nu får se om det hjälper. hoppas värkligen det. hör av mig hur det gått senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbomattis 0 Postad 8 Maj , 2007 prova med att köpa hydrofoils på watski, gjorde underverk på min ryds 460 med jonsson 20 hp.... skuttade upp i plan på halvgas, drog mindre soppa och blev mycket mer stadig i styrningen i låga farter matt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 8 Maj , 2007 Lite nyfiken bara: Hur kom du fram till att det är fel på propellern? Eller ska du köpa en mindre? Hur ser båten ut under? Kanske en miljon havstulpaner? Går motorn på båda cylindrarna (för den är väl två-cylindrig)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_21 0 Postad 8 Maj , 2007 hej har vart och köpt ny propeller och även byt och provkört. båten gick mycket bättere med mindre propeller. svarar bättere på gas pådrag. men den går ju saktare men det är sak samma. den kändes mycket starkare och bättere.stort tack till alla som har försökt hjälpa mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser