Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

robline

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om robline

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. okey.. får ha det i åtanke.. jag kör tills det blir problem helt enkelt.. får hoppas den håller lite till.. tack för svar..
  2. robline

    MD17C - tips

    köpte en snipa för 20 år sedan.. har kört i 20 år utan några problem, med en motor som inte har slutet system utan får sin kylning direkt från saltvattnet.. börjar bli lite nojig att det ska hända något snart.. vad kan man göra om man vill vara lite förebyggande.. ska man lossa avgaslimpan och se om det har börjat att "klägga" igen.. har märkt att det inte kommer lika mycket kylvatten som förr, men temp-mätaren visar inga tecken på överhettning än, utan nålen ligger där den brukar.. någon som har något bra tips ? /Robban
  3. Ang. generatorns laddning, så gjorde jag en mätning idag också, .. den "dippade" lite då och då, enligt multimetern.. fixade det idag.. Kom på varför generatorn inte har laddat perfekt trots, att remmen varit spänd.. Fästet som jag tillverkade, sitter bara på en bult, liksom den det gamla fästet gjorde.. vantskruven använder fästet-armen till att trycka ifrån för att spänna generatorn, men när jag startade motorn började fästet att glida.. vilket ledde till att remmen slakades.. därav laddningsförlust.. jag hade det i åtanke när jag spände remmen från början, om fästet verkligen skulle klara av att inte börja glida.. då fästet inte gav vika när jag spände remmen trodde jag den skulle klara att hålla emot.. men när väl motorn startades började den glida. kraften mot fästets arm, blir från en annan vinkel, till det sämre, på det nya fästet, vilket kräver att fästet sitter med mer än 1 bult.. Idag ordnade jag det, så att fästet sitter på 2 bultar istället för 1, så nu går den ingenstans.. Laddningen blev annorlunda därefter.. När jag startade, så låg den på 13.7.. efter 2-3 min klättrade den upp på ca 13.95-14.10, men den går aldrig över 14.10volt.. Volt metern visar en mer stabil spänning, innan kunde den helt plötslig "dippa" till 12.5V. slog på nätet ang vad normal laddning ligger runt.. mellan 13.3 till 14.0V ska vara normalt..
  4. Nu laddar den riktigt.. Vid start och vid 1500varv som är den marchfart som jag bruka hålla.. 13.59 V Ska byta remmen ändå.. remmen är för smal.. Gjorde en liten provrunda på 2h här i e.m/kväll, passade på att dörja lite makrill.. Kattegatt blev 13 makrill mindre ikväll.. stekte 4st makrill här ikväll.. mums ! Tack för era tips..
  5. tack rollen, nu verkar allt okey, pinsamt och behöva säga men det verkar som generatorremmen inte var tillräckligt spänd.. Spände remmen ytterligare och körde motorn i 10 min, och remskivan var knappt ljummen.. perfekt.. laddlampan slocknar men ska för säkerhets skull ta med mig multimetern imorgon och mäta så den laddar riktigt.. Jag var ute för några dagar sen och dörjade, på öppet hav och plötsligt small det till och smällen åtföljdes av ett skrapande metall-ljud, jag stängde genast av motorn.. öppnade motorluckan och fick se att generatorn låg löst hängande mot svänghjulet och lät mindre bra.. troligt scenarie är att övre spännjärnet gått av, och med vobblande kraft, vridit av även nedre bulten som gick av(kraftig bult 17 hylsa).. remmen klarade sig konstigt nog.. men jag klippte av den för att jag ville avlägsna generator och rem för att sedan ta mig hem.. man måste lossa startmotorn för att ta loss generatorremmen.. om något ska krångla, så ska det väl ske, när man är på öppet hav.. jag gjorde bedömningen att det var bättre att klippa av remmen och inte röra startmotorn så att jag kom därifrån utan en klickande startmotor.. Den gamla generatorn började en vecka innan att slamra och sluta ladda.. jag har haft det problemet innan och då plockade jag isär generatorn och såg att det saknades, hade flagnat av en bit koppar på kretskortet på diodbryggan.. jag lödde en liten bit kabel och överbryggade glappet på kortet så kontakt erhölls vilket visade sig funkade och den laddade igen och slamret försvann, skulle kunna tänka mig att lödningen släppte här för 1v. sedan.. men nog om det.. Det går att köpa på nätet en ny diodbrygga till den för några hundralappar men generatorn tog stryk ijm haveriet.. remskivan glappar, fläktskivan likaså, helt söndertrasat, frågan är då hur det ser ut med kilen på axeln och hur axeln ser ut.. Det hade dragit iväg om jag skulle renoverat den.. Jag åkte till en stor butik som säljer reservdelar till bilar.. Priset hamnade på 900kr för den nya generatorn, nedre fästet passade perfekt, likaså låg remskivan i exakt linje med svänghjulets spår, men det övre fästet var jag tvungen att modifiera, då den nya generatorn bygger lite mer.. Vid samband med generatorköpet, passade jag även på att köpa en vantskruv i syrafast som både är snygg och som underlättar att spänna remmen. Ang rem så köpte jag en ny, innan hade jag längden 1175mm, med en bredd på 9.5mm.. Den nya generatorn bygger lite mer så jag köpte en på 1200mm som passade bra, men den var lite smalare, ca 8mm.. när jag monterade remmen så tyckte jag att den gick ner mycket bättre i spåret på svänghjulet, vilket jag trodde skulle leda till att den skulle greppa bättre i spåret, men så var inte fallet... jag fick spänna remmen mycket mer än vad jag brukar/har gjort innan.. imorgon ska jag kolla med multimetern om den laddar riktigt.. jag skriver mer imorgon..
  6. Tackar rollen.. men du ! alltså, efter 20 sekunder luktar det bränt, och skivan är skållhet.. det kan omöjligt bero på att remmen gnuggar mot sidorna på hjulspåret.. jag testade att koppla bort D+ så den inte laddar.. då efter 20 sekunders motorgång är remskivan kall.. det är när jag kopplar till D+ då den får magnetiseringsström som det börjar lukta bränt efter 20 sekunder.. hur menar du då ? drar generatorn runt trögare vid laddning, än om den inte laddar då jag kopplat bort D+ ? dvs remmen får då jobba mer för att dra runt remskivan, då värme uppstår i skivans spår, speciellt nu i början då både rem och generator är nya.. ? Mig veterligen har alla mina båtar/bilar börjat ladda direkt när jag startat enligt multimeter mätt över batteriet/batterierna..
  7. Den nya generatorn är på 65A. Min gamla generator: SEV MARCHAL 35A Motorn är en Volvo Penta MD17C ! När jag startar motorn, så redan efter ca 20 sekunder blir hjulet som drivremmen går i, på generatorn skållhet, men bara på hjulet och ingen annanstans... Jag testade koppla bort D+ för att se så det inte beror på något annat, men hjulet blir inte varmt då, då den ej heller får någon magnetiseringsström. Laddningslampan lyser vid tändningspåslag och slocknar vid start, som sig bör, när jag kollar med multimeter över batteriet med motorn igång, så laddar den ej. All ström verkar gå åt till att ge upphov till någon kortslutning så drivremshjulet blir varmt. Det finns bara anslutningarna B+,D+,W och jorda chassit.. Jag använder bara B+ och D+ och chassit. W om jag förstått det hela rätt är för varvräknare.. men jag har en separat givare som sitter på motorn som sköter det ! En liten detalj är att om man tittar på rotationsriktningen som drivremshjulet har vid motorgång, så verkar det som vinkeln på fläkthjulet(som sitter innanför drivremshjulet) motverkar sitt syfte, mao om man skulle vända generatorn 180 grader, då får generatorn rätt kylning.. nästa fråga då, är den felvänd, går generatorn åt fel håll och isåfall, gör det något ? Jag har inte rört orginal-kablaget, men ska kolla upp vad det är för slags grovhet på kabel som krävs för att förse B+ med rätt strömflöde till startmotorn. Från generatorn går B+ till startmotorn, vidare till batteriplint. I nuläget är B+ strömkabeln på 6 mm2 till startmotor, därefter mycket grövre. Den blir inte ens ljummen när jag har haft igång motorn i 20 sekunder, då drivremshjulet hunnit bli skållhett. Jordkabeln är 4mm2 som jordar chassit på generatorn. Någon som har något tips på varför drivremshjulet blir så varmt på generatorn efter bara 20 sekunders motorgång på en ny generator ? ____________________________________________________________________________________
  8. Tänkte åka till Läsö på semestern och sen vidare in i Limfjorden och stanna till vid Ålborg.. Någon som har erfarenhet av Limfjorden ? Är Ålborg en trevlig stad ? (start Göteborg) //Robert
  9. Broom 35 CL 1X62hk på en 35-fotare, inte illa, snabb ser den ut att vara med, men ack 6 knop .. http://www.ccmarin.se/ Intressant inlägg.. det behöver alltså inte kosta så mycket mer om man har stora motorer, de vill säga om man kör lugnt.. (bara man klarar av att negligera en frustrerad arm/hand). Men det kanske borde finnas som en option, att istället för att beställa 2X220hk o uppåt, att det finns urval där man har mindre dieselmotorerX2, billigare i inköp.. köp billigt sälj billigt. Snikvarianten är väl om man installerar 2st Volvo MD17(35 35=70hk), försäljning av 2st törstiga V8or, kvittas med inköp av 2 MD17.. Toppfart 5 knop.. grov sjö 1.5knop
  10. Av just den anledningen att det är nåt visst att sitta på en flybridge, båtar med flybridge brukar gå fort.. men om man sätter in 2st 40hkr dieslar, låt oss säga att man ligger i ca7-8 knop, då skulle jag uppskattningsvis tro att den drar 6-7liter/timmen, om man jämnför det med 2 st v8or diesel på ca 500hkr, är det någon som vågar gissa vad en sådant kraftpaket drar i timmen om man ligger i 7-8 knop ?? Tycker fö att Volvos IPS är grymt, fattar inte varför man inte har kommit på det innan, eller varför man inte kommit till skott.. jag tror även att det går att göra mycket när det handlar om skroven, man ser ju att det kommer fler och fler skrov som är utformade så att de lättare och fortare kommer upp i planing, det går att göra mycket mer på det området.. man måste kunna utnyttja vattnets kraft och vindens fördelar på ett bättre sätt.. när det gäller motorer så har man ju kommit långt.. jag tror att i framtiden så kommer skroven ha variabla membran/vingar som känner av exakt hur de ska vara vinklade för att båten så snabbt som möjligt kommer upp i planing.. lägg därtill att man utnyttjar luften för att få upp aktern..
  11. Hade jag haft Zlatans lön skulle jag inte skrivit detta inlägg, men jag kan tänka mig att det är många som vill just ha flybridge, men ingen vill ha en bensinförbr. på 1000kr/timmen... Åka ut en kväll o dra en makrill och vips 1000spänn åt skogen.. Har själv en snipa som drar 3liter/timmen diesel.. det blir många turer på sommaren. tack för era inlägg.. lite kul o se vad andra tycker..
  12. mnja, volvo penta är ijfs vad jag vet de dyraste.. om man får 2st v8:or över så kan man ju få en slant för dom.. 8-10knop borde man väl kunna köra i innan den gräver ner sig allt för mycket.. en lagom fart..
  13. Om man nu köper en båt, 35fot med flybridge, som väger några tusen kilo så säger det sig själv att den inte kommer att göra några 40knop trots att den har dubbla V8or, låt oss säga 280 280hkr = 560hkr, det låter ju mycket men den kommer troligtvis bara göra vid full fart ca 25-29knop.. Alltså, att lägga 1000kr/i timmen, hur många turer blir det då per sommar.. Om man nu inte har det behovet att åka så fort(sakta), utan mer gillar båten som sådan, flybridge, feta skinnsäten, dubbelsäng i ruffen mm. Vore det då omöjligt att ersätta de 2 törstiga V8orna med tex 2st diesel 40hkr motorer.. visst blir det meck, men jag har aldrig hört att någon gjort nåt liknande.. man får mer pengar kvar i fickan o kan då njuta av att vara ute mer på havet, för att inte tala om miljömässiga faktorer. Söder över så har de ju helt andra stömmar och där kanske det inte hade varit möjligt men här uppe i norden borde de väl gå.. Nån som vill tycka till !!
  14. menar du http://www.importlagret.com/prod_info.asp?prod=723
×
×
  • Skapa nytt...