Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
joben

Skiljerelä - mycket jobb.

Rekommendera Poster

I idag har jag bara ett batteri men jag har köpt ett extra som förbrukarbatteri som jag ska skilja åt med ett skiljerelä.

Att koppla in ett skiljerelä är inte så mycket jobb men sedan att koppla om alla elprylar som GPS, stereo, lampor mm till förbrukar batteriet blir ju ett jättejobb!!

Hur har ni löst detta? Hur går man tillväga?

/Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alla förbrukare du ska koppla om till det nya batteriet det är startmotorn som ska kopplas till startbatteriet.

Om man ser det på det viset blir det betydligt enklare.

(Jag har installerat Skyllermarks relä i tre båtar nu så jag börjar bli van)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det räcker alltså att koppla ihop batterierna med ett skiljerelä så är det löst? Hur vet jag att förbruknings delarna går på förbrukarbatteriet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koppla allt utom startmotor (och ev värmare och länspump) till startbatteriet. Resten till förbrukarbatteriet. Sätt in ett skiljerelä enligt tips i annan tråd och separationen är klar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan alla mina förbrukare går till säkringspanelen. Från säkringspanelen går det en röd grov kabel till startmotorn. Kan jag koppla in startmotor kabel från säkringsdosan direkt till startbatteriet? Antar att jag behöver en säkring mellan startmotorn och startbatteriet?

Ska jag dra en ny kabel från säkringsdosan där startmotorkabel satt till förbrukningsbatteriet för att få förbrukarna på förbrukningsbatteriet?

Hoppas ni förstår min beskrivning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska ta bort den grova kabeln som går mellan startmotorn och säkringspanelen.

Koppla in en ny (eller den gamla om den är lång nog) mellan pluspolen på ditt nya förbrukningsbatteri och säkringspanel. Nånstans i denna kabel borde du montera en huvudsäkring på 50 ampere eller lite högre. Helst nära batteriet.Min är på 50 ampere och pallar sevicebelastningen i min båt.

Du behöver ingen säkring mellan startbatteriet och startmotorn.

Lycka till.

Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...