fberg 0 Postad 1 Maj , 2007 Har köp mig en ny yamarin 64dc har aldrigt ägt en båt så det ska bli en spännande sommar hoppas jag. Nu till min fråga får båten i slutet av maj funderar på att sätta dit trimplan på den nån som har kört med trim plan på den här båten, och utan nån skillnad är det värt pengarna att sätta dit trim plan på den. Tänkte göra det isåfall. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 1 Maj , 2007 Varför ska du göra det? Kommer du ofta att ha last i båten som tynger ner mest på en sida? Har du tyngre motor än tex Yamaha 150 hk? Har inte hunnit testa min 6420 från 05 ännu - men jag har inte hört nån med 150 hk som behövt ha trimplan. Om jag skaffar trimplan så blir det nog de där små med utskjutbar liten platta - va de nu heter. Ska bli intressant att höra andras synpunkter på detta? Trevlig båtsommar! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Maj , 2007 Hej, Grattis till en Yamarin 64DC, en av de bättre daycruisers i 6 metersklassen som finns idag. En Yamarin 64DC som förstabåt är inget dåligt val! Men ta det lite piano i början, visserligen en mycket förlåtande båt men den gör sina modiga 40 knop på fullgas med 150 hk och det är inte att leka med om man inte haft båt förr. Trimplan: Jag antar du vet varför man har trimplan? Om inte så kommer här några anledningar: 1) Justera snedbelastning i båten och räta upp båten i sidsjö. 2) Trycka ner fören vid acceleration för att snabbare komma upp i planing. Normal sett brukar motorns powertrim räcka för detta men trimplan kan hjälpa till ytterliggare. 3) Trycka ner fören i lägre farter för att få bort el minska ev ålningstendenser som båtar med större V-form brukar ha. 4) Ev kunna köra i planingsfart längre i lågfart utan att sjunka igenom. Du kan kolla på Yamarin 6420 resp 64 DC video här, de har trimplan på båtarna på videon: På 6420 har de Yamaha HPDI V Max 250 hk 2-takt. http://www2.yamarin.com/static/img/6420.wmv På 64 DC har den en Yamaha F150 4-takt. http://www.yamarin.com/Portals/4/Videot/64dc.wmv Personligen skulle jag ha beställt båten med fabriksmonterade trimplan om jag skulle haft det på den båten. Tror inte det är helt lätt att eftermontera, visst går det men det blir en del jobb och extra kostnader. Båten behöver ej trimplan, jag har sett många 6420/64DC utan trimplan och de går utmärkt ändå. Bra att ha men ej nödvändigt med andra ord. /Bo Senast ändrad av bossee | 01 maj 2007 | 18:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser