Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Stefanho

Besatt av båtköp

Rekommendera Poster

Har inte köpt den än, men det är ju en bit (70mil) mellan mig och min anka. Har planerat in en liten semester i maj nångång för att åka å titta på den. så det är väl klart till 90% iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nikitalord---> det borde väl gå att bygga nåt liknande på alucon? Alltså en sk flybrigde (heter det så???)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag byggde på mitt tak med ett extra tak och lägger dörrplåtarna i mellanrummet aluconen har ju riktiga dörrar så på den är det väl bara att inreda taket direkt till en flybridgh. aluconens styrhytstak är nog en 20 cm längre än mitt.  Jag sitter oftast på taket och kör även när jag fiskar, gjorde ena rutan öppningsbar så jag styr med foten. enl bilden bilderna på aluconen finns redan en stor taklucka ovanför ratten så sätt du en ratt till på taket och en lina eller kedja ner så blir det ett enkelt dubbelkomando eller sitt bara på takkanten och styr med fötterna.

post-15930-1394234976,1487_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ju intressant ut. ser dock ut som om det var lite arbete på den. Gillar alucon och abal mer.

 

Dagens fråga: Om det av någon helt oförklarig anledning inte blir nåt köp av alucon, vad rekommenderar ni för båt då? Har kollat lite på båtar med akterruff. För- och nackdelar med dessa??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en snipa. Bra priser, billigt båtägande, sjösäkra båtar, bra bränsleekonomi och framförallt trivsamma utflyktsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hallå. jag var ju inne på en snipa föru.gillar att bara puttra runt lite, men problemet är ju dom gångerna man skulle vilja komma iväg lite längre men inte spendera en hel vecka smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemligheten med snipåkande är, tidiga avgångstider, och att man vågar ta den där osäkra genvägen som man inte skulle vågat med en båt som susar fram i över 20knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tror nog också du gör klokast i att handla en snipa, ankor är roliga men passar bäst i grunda insjöar, och skulle du ångra dig så´ är marknaden för snipor större än för ankor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Klart du skall bli en snipägare, verkar också som att det är den vägen du tar, kul att se vad du beslutar dig för, men tänk på att tiden går undan och båtsäsongen är nära....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag vill ha en båt som man ska kunna, om det behövs, dra på lite.

 

Ingen som kan rekommendera nån båt med för och akterruff???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 25? Den kan du säker klämma upp i 10knop...

Nej skämt åsido. Se bara till att du inte köper nån jävla Folkparca.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Uttern 690

Finnsport 650
är två stycken med akter-ruff, men vet inte hur båtarna är att äga/köra... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Calle----> Vad är det för fel på folkparcan?

 

Har tittat lite å dom, men skulle gärna vilja höra lite för- och nackdelar med dom.

 

 

Uttern och Finnsport såg också fina ut.

 

Mvh

stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DETTA ÄR MINA PERSONLIGA ÅSIKTER:

 

Folkparcan ser rent ut sagt för jävlig ut. Både för och akterruff är taskigt planerade och trånga. Båtarna går som strykjärn i vattnet och gräver ner sig. Den båt som jag provkört stampade också nåt otroligt i motsjö och va svår att hålla kursen med.

Somliga parcor verkar vara halvfabrikat med diverse amatörlösningar.

Jag kan ha fått en skev bild av dessa båtar, men jag håller fast vid den tills jag blir överbevisad.

Frågar du en folkparca-entusiast, så är de säkerligen av en annan åsikt.

 

Kika på en Uttern 690 om du gillar modellen, det är riktigt fina båtar.

Kanske inte så roliga, men jävligt robusta och välplanerade.

 

Senast ändrad av CalleD | 27 mars 2007 | 19:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja utseendet är ju en smaksak.själv tycker jag den ser helt ok ut.Men har för mig att jag hört av fler att dom går som skit i vattnet.

 

Nån fler med åsikter??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


var det inte klart?

 

Har för mig att du skrev att du hade en båt i princip klar....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jorå. jag har en båt till  90%. ligger dock i umeå så det är inte så att man åker och tar en titt över dagen smiley-tongue-out.gif\ Ska upp i slutet av april,början av maj och titta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker du först i början av maj till Umeå så kanske vi ses. För jag/vi susar förbi då. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

tittat lite mer på ankorna och umeå båten är nog lite mer v formad i fören och inte lika pråmplatt som min. stor fördel om det går vågor på mälaren.

 

ett tips för trnsporten.: kärran har nog stått några år , torra däck mm. kolla bultmönster ta med 2 extra hjul, troligen vanlig 4 bult opel fälgar, annars så kolla upp biltransport kärra en vägs från umeå och kör upp allt med trailer och båt så kan du åka fortare hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


oj vilken rolig tråd! jag tror vi har drabbats av samma besatthet som ni! den där fyrkantiga båten er såg för rolig ut - någon som vet någon som är till salu?! Skulle passa mig o gubben suveränt!!...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in Hard topp båtar finns många att välja på allt efter kassa o smak.

vill man ha en att övernatta i så är kanske en ryds camping inte så dum. själv har jag en lite mindre ht  en örnvik550 man kan sova 2 rätt bekvämt ryds båten är lite större skryter med 4 kojplatser men 3 pers ombord är kanske mer realistiskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priserna på en Ryds camping kan liggapå ca 40 papp o uppåt beroende på motor o utrustning man kan hitta fina för ca 60 tusen

Jag letade efter en själv förra året men blev kär i en örnvik 550 istället (kolla mitt album) båtar är som kvinnor man kan inte leva  utan dom.

bilder på en camping

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Om du menar samma fartvidunder som jag har så ligger den kvar på blocket mer info om dessa finns i min sjöbod

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nikitalord: jag hittar ingen sån på blocket - vore glad för län och sökord så jag kan hitta den.. verkar vara en helball båt,, fast undras vad min gubbe tycker.. 14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...