Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Zantax

Högre marshfart

Rekommendera Poster

Har nån provat listerna/skenorna som finns att köpa på bland annat sea n sea som man monterar fast under båten för att höja marshfart och minska planingströskel ?

Det hela verkar ju ganska smart vid första anblicken.. jag är inte framstegsfientig... men min vise far undrade genast:

 

-varför sitter det inte sådana monterade som standard på alla båtar om de är så himla bra?

 

Kan detta vara en bra produkt eller är det Flyinglures ?

smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite opraktiskt o ha för alla...Om man vill dra upp den lilla båten på stranden..hehe

 

Har bara läst om dem, och det blir bättre för det mesta, men det skadar inte o läsa på i ämnet.

Det är inte bara o skruva dit dem, (ifall det skall bli bra)

 

Så produkten är bra. Speccielt vid rätt montering.

 

ut o googla på speedrails..Lite snålt om info på MG....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har speed-rails på min Bella Falcon och tycker det funkar bra.

Eftersom det inte var jag som monterade dem vet jag inte hur båten gick utan dem men av det jag har läst så förstår jag ungefär hur de funkar och håller med om att placeringen är viktig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis köpte det till sin gamla rotor 23:a för att rotorn slingrar sig som f...n vid mindre fart.Det blev grym skillnad både med slingrigheten samt planingströskeln. men den största slkillnaden var greppet vid svängning den satt som på rails,jag kan verkligen rekomendera det till dom som behöver.

 

Själv ska en firma svetsa liknande i plast till min fjord 21 olympic,som också ska bredda varje sida med 5 cm för stabiletens skull.

Min fjord har stark v botten men ej någon kant som planar ut til vågrätt så den blir väldigt vinglig när man kör och nån går i båten.

 

att be en firma svetsa i plast kostar inte märkver men man får exakt som man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp svetsa i plast funkar kanon!om man har rätt grejer.

Pm plast technology heter firman som jag förövrigt har ett samarbete med,Vi installerar reningsverk på öar och båtar så man kan dricka havsvattnet.Dom tillverkar även dragskåp mm till ex sjukhus,dom skär fräser svetsar i plast.hållfastigheten motsvarar samma som materialet.

Det jag ska göra är ett prov på min båt.jag lägger in en bild på ritningen sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej..

Nu har jag googlat lite i ämnet. Alla skriver att placeringen av speed-railsen är avgörande för hur man vill optimera båten.

 

Fråga: 

Är det någon som vet hur man placerar railsen för att minimera planingströskeln bäst ?

Ska de vara så långa som möjligt på den yttersta steglisten från aktern eller räcker det med längden från aktern till där vatten linjen slutar på steglisten vid normal planing i nuläget ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det bara är planingströskeln ni är ute efter så skall den börja 10cm från aktern och gå ca:2 m framåt på den yttersta steglisten,om det är farten ni är ute efter så skall den ligga lika dant men man skall ha rails fra på dom innersta steglisterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...