Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Zantax

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    53
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Zantax

  • Placering
    Löjtnant
  1. Hej. 350 och 496 är kubiktum för slagvolym i cylindrarna. 350 = 5,7L Drev finns det ganska många varianter av de vanligaste är Alpha, Bravo, Omc och volvopenta. Dessa finns i flera uppdateringar generation 1 gen 2... volvo har sifferbeteckningar ju högre desto bättre. Duopropp är som det låter dubbla propellrar. Detta har många fördelar tex att det motverkar slingrig sjögång vid låg fart och att man kan backa rakare än med singelpropp osv.. Dyrt att gå på grund bara.. 240 timmar kan nog vissa extrema typer komma upp i på en sommar, jag har snittat på 45-75timmar per sommar. Antag att du sitter i en bil i 100 knyck i en timme det kommer du 10 på. 10 mil ggr 240 = 2400mil knappt inkörd. Z
  2. Mitt Powertrim slutade fungera, just nu klickar bara solenoiderna men inget händer. Det kommer ut tre st kablar från powertrimmotorn 1svart 1grön och en blå. Den svarta går till jord. Resten är nog hemma fixat. Min tanke gång är denna: Om jag kopplar bort trimmotorn från skatboet med kablar och solenoider och därefter kopplar svart till jord så ska man kunna köra motorn genom att koppla grön till plus för att trimma upp och blå för att trimma ner eller viseversa men det borde väl funka så?
  3. Japp!! Turbo finns på ebay som skall ge ca 25% hk ökning samt att vridet blir högre lägre ner i varvregistret. Goggla på mecka själv det är en kille som släppt en DVD om v8 trimmning och det kommer en till om insprutnings tuning. Kul att det är nån som reder ut begreppen till en lekman.. Z
  4. I prisspannet 400-550 tkr på blocket finns det en mängd båtar som är spännande. Om man går ner ett par årsmodeller får man ju en båt som ser exklusiv ut. Jag tyckte denna såg tråkig och billig ut,, men smaken är som baken. Röd och prickig
  5. Tja. Ett litet inlägg, spelar det nån roll om han gasar med en mpi motor ? det sitter ju spridare.
  6. Hej. Det låter som bränsletillförseln, som att den inte hinner med när du gasar upp på fullt. Gör rent i förgasaren igen och demontera flotören/flottöerna och alla munstycken och smörj/bada dem i nån skön rost o fukt drivare tex 5-56. Lycka till Z
  7. Hej. Den enklaste försäkringen är att köpa en spolmuff och koppla den till en dunk med glykol. Kör igenom ordentligt och sov gott ända till i vår. Z
  8. Tror att jag har sett beg trimm på ebay. Annars kan du ju sätta på trimplan med vant skruvar på båten som budget variant om det är snabbare planing du e ute efter.. MVH Z
  9. Hej Perra. Har hört att man ska fetta in toppackningen om man har sånt problem. Eller om du kan få tag på en tjockare packning, det finns ju packningsark så att man kan lägga orginal-packningen som mall o klippa till en egen. Vidare finns det packning på tub, nåt klet du kan smörja på bägge sidor om packningen. MVH Z
  10. Trist att det är höga priser men på sjö mackarna är det ju inte nån direkt komers på korv, tidning, lösgodis och hyr filmer så man får väl fultanka ett tag till.. 800 per fultankning = två restaurangbesök med tjejen i skärgården ex dricka... Hon e en svamp =) Z
  11. Tja.. Klart du kan.. Snacka med försäkringsbolaget först om du har försäkring och om det finns plåtar som du inte vill plocka bort. Sätt fast en aluplåt ca 4mm på och innanför aktern med pl 400 eller sikaflex och bulta fast den så att du fördelar trycket. På med en 70 hk 2-takt johnson för 2-4 lax och njut i 25 knop.. glöm ej hörselskydd.. MVH Zantax
  12. Plastkulor ? Vart sitter de ? Jag har oxå en 5.0a och har plockat isär nästan allt men har inte registrerat några plastkulor... Skulle 2 plast kulor känna av vilket knä som är varmast ? eller vad har de för funktion ? MVH Zantax
  13. Jag skulle aldrig ge mer än 10 men det finns säkret nån. Det är ju en 20 år gammal motor.... Möjligt att en skojare skulle kunna sälja den för 20 till en som inte vet bättre. 25 för en johnsson 60hk -88 Hmmmm Skulle inte tro det.... MVH Zantax
  14. Tja Patrik. Kolla så att muttrarna sitter fast bakom instrumentet. Varvtalsgivaren brukar vara tändspolen. Men ta det varligt med den... Bryt huvudström och koppla helst bort batteriet helt innan du börjar skruva på muttrarna där. MVH Zantax
  15. Hej. Det finns sprängskissser på drev punkt se. Hur gjorde du vid vinterkonserveringen ? 20L dunk och en klämma över drevet ? Tog du ur termostaten ? Om du inte tog ur termoststen bör du nog kolla så att fryspluggarna sitter kvar. Starta på land innan du sjösätter med vattenslang och klämma. MVH Z
×
×
  • Skapa nytt...