Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
varaderon

ryds= dålig plast???

Rekommendera Poster

Tjena!

Har hittat en ryds 430gt från början av 90-talet som jag tänkt att åka och titta på. Har nu hört att ryds har haft problem att deras skrov spricker, är det någon som kan hjälpa mig med info om detta och vilka år det kan gälla.

Tidigare så ägde jag en triss 480 och fick laga den två gånger på två sommrar och vill inte ha tillbaka det problemet.

Mvh/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
 
Det stämmer att Ryds har haft stora problem med sprickor i sina skrov. Om det sedan beror på fabrikationsfel i plasten eller ej är jag inte man att avgöra. Jag vet dock att ett par fiskevänner till mig nästan fick se sin 610 BigFish sjunka efter att den spruckit i fören under fiske. Vad jag vet gäller detta problem främst under senare delen av 90-talet och en bit in på 2000-talet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, ryds är ingen kvalitetsbåt, mitt råd är köp ingen ryds.

så länge tillverkraren inte verkar ta åt sig av all reklamtioner dom fått.

Så titta på andra fabrikat, du kan få betala lite mera , men det har du igen.

Några fabrikat av hög kvalitet är bla, ymariner, Uttern.

Mvh, S.P. En som vet av egana erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syna noga den Ryds 435 GT du skall kolla på. Om den inte spruckit (ännu efter ca 15 år bruk) så är sannolikheten liten att den gör det i framtiden.

 

Men vill du undvika hela problematiken, då det verkar vara ett känt problem, så välj ett annat fabrikat.

Kanske en aluminiumbåt? T ex Buster S som är mycket stryktålig, t ex:

http://www.blocket.se/vi/9740076.htm?ca=7_s

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara dementera ett inlägg om att Ryds inte gör några kvalitetsbåtar, kanske har ni fått något måndags ex eller dyl men vi i min familj har haft både roddbåtar, styrpulpetare och nu senast en 23 dc alla har varit jäkligt fina och jag har aldrig sett tendeser till sprickor, måste däremot säga att jag tycker att kvalitét och finisch käns mycket bra om man t:ex jämför med andra så kallade Svenskbygda båtar och även andra i samma storlekar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan Ryds är en del av Viamare gruppen tillsammans med Storebro, Nimbus, Maxi m.fl. har det lagts betydligt större fokus på både design och kvalité. Jag skulle vilja säga att ryktet är i dag inte sämre än någon annan volymtillverkares.

Ovanstående gäller kanske för de senaste 4-5 åren och innan dess kan jag tyvärr inte redogöra för. Någon i forumet borde ju ha koll på vilken period man hade en dipp... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KÖP

 

Men du bör veta att skrovet inte är gjort för o åka i lite sjögång.

Då det är ganska flatbottnat.

 

Jag har själv haft en sådan med 40hk Yamaha på..Och den var inte sprucken i skrovet, den finns i 4 utförande beroende på årsmodell.

Naken, naken med puplet, samt 2 olika med innerline.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...