Gå till innehåll
måndag 13 juli 2026
primouza

Nyrenoverad motor, försäljningspris

Rekommendera Poster

Tjena!

Min motor frös sönder för ett par veckor sedan (blocket sprack lite annat smått å gott)

Nu är motorn nyrenoverad med allt vad det innebär:

* Nya lager och packningar i hela motorn

* Ny vevaxel

* Ny sotningssats

* Nytt motorblock med honing

* Ny soppapump (elektrisk istället för mekanisk)

* Nya stötstänger

* en hel drös med andra saker som jag själv inte har koll på

Som killen som renoverade motorn sa:

Man kan säga att du har en 06:ans motor eftersom precis allt som är värt att byta är bytt.

Nu till min fråga.

Om båten har ett marknadsvärde på säg, 250.000:- höjer detta värdet märkbart med nyrenoverad motor eller är det bara en trygghet för nästkommande köpare om jag säljer båten?

Jag har kvitton på allt som är bytt, dock inte på själva jobbet.

PS. motorn är från början en MerCruiser 5.0 - 1990

Tacksam för svar

//Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror tyvärr inte att båtens värde ökar särskilt mycket för att motorn är totalrenoverad. Motorn är fortfarande från 1990 även om skicket är som ny. Tex påverkas inte försäkringspremien av att motorn är renoverad eller ej, de går ju bara på årsmodell. Helt klart är dock att man säljer en viss trygghet om motorn är bevisat renoverad, det kan öka värdet något men inte i klass med ny motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja säga att ifall motorrenoveringen är gjord hos välkänd firma så höjer det givetvis priset något (någon 10-tusenlapp). Men ifall man gjort ett hobbyarbete så kan detta medföra motsatt verkan.. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske hamnar i det övre skiktet på prisspannet . Du får självklart titta på vad liknande båtar kostar och sedan bedömma om du vill ha mer betalt.

Renovering går som vanlig omkostnad , inte investering !

/JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sett sådana som har puttat in sprillans nya motorer i sin båt och priset gör inte så mycket, men hade man inte bytt så hade man ett dåligt utgångsläge vid försäljning.

Ex. om en båt är värd ca. 250.000 som den ligger och man byter en motor för runt 100.000 så gör det inte så mycket vid försäljning.... konstigt nog. Gissar på en höjning av 30 - 40.000.

En förlust hur man än gör.

Mvh/Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man kanske är lite trög men.

Jag har kvitton på allt som är bytt, dock inte på själva jobbet.

vem fan har gjort jobbet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förslagsvis ngn som gjort jobbet svart 9.gif\...

För att försöka svara på huvudfrågan, får inte igen några större pengar dvs ungefär samma svar som jsr. Däremot sänker Du självklart inte värdet på båten efter en renovering hemgjord el ej (självklart under förutsättning att den fungerar som den ska).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med övriga, man ska inte förvänta sig underverk med priset. Man får aldrig tillbaka pengarna på motorbyte/renovering.

Däremot är det ett försäljningsargument och en bra trygghet att den förhoppningsvis går ett antal år utan problem. Ska du sälja så påpeka att den är renoverad -06 och visa upp kvittona på dina inköp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns flera möjligheter att renovera motorer.

Man känner någon och byter tjänster.

Man har en kompis som ställer upp och som vet vad han gör.

Eller så är man duktig och klarar det själv.

Och därav inget kvitto på jobbet.

Skulle renovera själv och vissa verktyg har man tillgång till i form av låna en stund.

Mvh/Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Anledningen till att kvitto på arbetet saknas är ju av sekundär betydelse.

Kvitton på inköpta delar säger väl just ingenting mer än att någon har köpt delarna. Så länge man inte har kvitto och eventuellt arbetsorder från auktoriserad firma på att jobbet är utfört, kan det i mina ögon, som köpare av begagnad båt av privatperson, lika gärna vara ogort!

Detta förutsätter naturligtvis att man inte har en onatulig övertro på andra människors ärlighet, men då hade vi ju förstås inte behövt kvitton överhuvudtaget...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en polare som har gjort jobbet, för er nyfikna. Tjänster och gentjänster som det heter.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som jag inte fattar...

Motorn är fortfarande från 1990?

Vad räknar du som motor?

Blocket är nu från 2002

Och alla bytta delar är sprillans nya (2006)

Det enda som är från 1990 är nu, förgasare, kolvar, vevstakar samt kabelhärvan på motorn samt några andra småsaker som jag säkert glömt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Om jag förstår dig rätt handlar frågan om ett värde på båten vid en eventuell försäljning. Värdet påverkas inte nämnvärt av nämnda renovering, vilket flertalet redan påpekat. Rätt kombination säljare/köpare kan ge något mer än om motorn vore i originalutförande.

Jag vill absolut rekomendera dig att inte skriva annat än att motorn är av -90 års modell på ett kvitto, om du säljer båten. Däremot kan man påtala att motorn är totalrenoverad och det är då upp till köparen att avgöra huruvida denne ska lita på uppgifterna. Skulle olyckan vara framme efter en försäljning och köparen hävdar att han blivit lurad, kan du få stora problem att i efterhand bevisa att delarna är utbytta eftersom ett kvitto (juridiskt papper) saknas på utfört arbete.

Ofta är det så att det man sparar på tjänster och gentjänster förlorar man mångdubbelt vid försäljning. Detta förfarande är ett utmärkt sätt att hålla underhållskostnaderna nere, men det är under förutsättning att man bestämt sig för att behålla båten, eller för den delen bilen, huset, mcn eller vad som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...