Eulalia1 0 Postad 1 November , 2006 Hejsan. Finns det någon som kan hjälpa mig med att lösa ett problem.......... Jag undrar hur det fungerar med om man köper en laptop till båten och vill ha GPS till den hur går man tillväga, vilken sort är bäst att ha till laptop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 1 November , 2006 Har en kompis som kör en s k GPS-puck (kostade en bit under tusingen) till sin dator. Dvs endast en gps-mottagare med en kabel till datorn. Fungerar bra, man behöver alltså inte köra med gps:er som har skärm/plotter! Till det ska man ha programvara (kartprogram typ fugawi eller liknande) och kartor. Ett tips är också att ha en stabil och bra spänningsförsörjning till laptopen eftersom batterierna inte räcker så länge. mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 1 November , 2006 Det finns gratis programvara för din laptop, som en del kör med: http://www.sping.com/seaclear/ Och det du ska ha är en gps-puck som man kopplar in i datorn med USB. Om din laptop har stöd för bluetooth så kan du istället köpa en gps som pratar trådlöst med din dator via just bluetooth. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 422 Postad 1 November , 2006 Billigaste sjökortet är Det Levande Sjökortet till din laptop gissar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser