Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Pirayan

Stripes istället för lacka??

Rekommendera Poster

Skeppohoj. Någon här som kan tipsa om vart van kan vända sig för att få bred film istället för att måla om en bredrand på sidan av båten. Nu har jag två breda lackade blåa ränder. Det e ju ett himla jobb att maska å lacka om. Tänkte man kunde lägga på en sådan film man har till reklamskyltar och reklamdekaler på bilar å dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kolla i gula sidorna efter företag som jobbar med dekaler o skyltar i olika material. Om du inte hittar något som passar dig hör av dig. Jag har en kompis som har eget företag i branchen som kan fixa det mesta. Tala i så fall om bredd,längd totalt,färg. Bor du i Stockholmstrakten?

Lycka till  Göran. S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja kikade lite där men hade lite svårt att hitta rätt. Ja, ja bor i sthlm (söder) kan du höra med din kompis vad det kan kosta med 4 stripes på ca 8,5 x 0,15m och 2 stycken på 2,7m. Du kan kika på min båt så ser du. Det är dom blå ränderna ovan och under relingslisten som jag ska fixa.

Tackar för hjälpen på förhand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erlandson har en snobbrandstape som är 5 cm bred; vit, blå eller röd för 58:-

 

/RR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Systemtext har jag bra erfarenheter från på stripes. Skär till enligt önskemål, har stort utbud på kulörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lite bredare stripe är inte lätt att få att följa våglinjen... Båtsidan är ju troligtvis dubbelkrökt. För att det ska bli bra måste man då först malla på plats, för att sedan få den böjda linjen utskuren. Prova att lägga en tapetvåd eller motsvarande längs sidan (eller bara en bred maskeringstape....)så förstår ni vad jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den typen av stripes jag tänker på är lite mjukare och flexiblare en vanlig stripes. Tror nog att det ska gå att få tag i någonstans

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erlandson har en snobbrandstape som är 5 cm bred; vit, blå eller röd för 58:-

 

/RR

 

Som jag skrev så vill jag ha omkring 15cm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kolla med systemtext, som nämnts ovan, dom skär till exakt den bredd du vill ha. Du kan välja på otroligt många kulörer. De har en kvalitet som är ganska tunn och mjuk som jag själv har använt.

 

Om du bor i Stockholm har dom en affär bla på Fleminggatan som jag brukar handla hos.

 

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För något år sedan gav jag mig på att försöka få till en snygg stripe längs skrovet och på hardtop:en på min Flipper 575:a. Den ursprungliga stripen var borttagen och där den en gång suttit var det klar nyansskillnad jämfört med övriga skrovsidan.

Jag försökte med en stripe på rulle, 50 mm bred, som jag köpte på Systemtext. Det var lögn i helv..e att få till det på ett snyggt sätt. Så fort man kommer föröver där skrovet kröker blev det problem. Stripen var allt för oeftergivlig och gick inte att få till utan veck. Jag och en kompis (duktig på sådana här grejer) gav upp efter ett tag. Det slutade med att målade ränder istället. Det var inga problem få till det med maskeringen med målningstejpen då det var lätt att se var ursprungliga stripen en gång suttit. Tycker själv att resultatet blev ganska bra till slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

När jag kollat övriga inlägg i frågan och tittat närmare på din båt så håller jag med om svårigheten att applicera linjerna när skrovet övergår från plant till lutande och med så pass bred linje. Proffsen klarar säkert detta men då blir kostnaden högre.Jag vet att om man väljer tunn dekorfilm

och är duktig på att applicera kan man få det rakt.Undrar om inte målning är billigast i ditt fall. Att maskera en bågformad linje är ju lättare med maskeringstejp.

Hälsn.  Göran. S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proffset skulle sätta på bärpappret, rita av tex befintlig linje (före bortslipning/skrapning) eller x cm från relingslist. Sedan åka hem och låta datorn skära till efter de linjer man ritat, åka tillbaks och sätta upp... Då är det lätt att hänga snyggt. Men 15 cm rak tejp, knappast! Tyvärr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

enklast och billigast tvätta av ev vax med förtunnig märk upp med tejp var du vill ha ränderna matta fältet med 400 papper vill du få knivskarpa ränder använd tunn tejp eller 3m specialtejp samma går att köpa från bagerier från påsförslutningsmaskinen kostar då ca en tiondel av priset i färgaffären. knalla ner till någon bilackare blanda till 1 dl färg be att få med lite härdare och sen blandar du det hela lagom tunt med tvättförtunningen, blås på med lägsta möjliga tryck överflödigt färgdamm torkas bort ommedelbart med tvättförtunningen.  akryl på plastbåt torkar nästan direkt som grön ammatör bör du klara det 2 timmar.

 

Tejpar du upp strips så kommer det ta betydligt längre tid och nästa år när det börjar mattas eller dragit sig då tar det åtskilliga timmar att få bort skiten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för era svar.

Med en varmluftspistol löser vi en del av problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som skrevs ovan:

 

 

Tejpar du upp strips så kommer det ta betydligt längre tid och nästa år när det börjar mattas eller dragit sig då tar det åtskilliga timmar att få bort skiten.

 

Har precis gjort just det, tagit bort en ca 5 cm bred rand.....Med hjälp av en hårtork(!), och en liten spackelspade tog det ca 5 timmar. Tror nog jag maskar och målar linjen nästa vår.

 

Mvh

Jimmy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att det blir solblekt som allt annat. Men hur kommer det sig att orginal dekaler och stripes håller färgen så länge som det gör. Finns en powerboat (Pantera) på klubben som som har en spygrön panter på sidan. Den har suttit där nu i fyra år nu å ser ut som ny. Det måste ju finnas grejor som funkar någonstans.smiley-cool.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att ta lite lösningsmedel eller vanlig avfettning eller bara lite bensin på ett klistermärke, samma sak kommer hända med dina tejpade stripes, vill du stripes ska hålla då är det bara att dra några varv klarlack över skrovet, vilket troligen gjorts på panteran. Enklare att bara lacka en liten stripe?? eller?? ang orven och hård lack, det går att blanda mjukmedel i akrylen eller att blanda i body i färgen.

 

Ser att du fått mängder med tips redan men här är ytterligare ett köp claes olsons kinesskrot tex 30-8151 eller någon av de ännu billigare modellerna 30-8151 har tillluftstrypning så du kan blåsa utan att damma ner hela båten. Har du ingen luft i närheten klara denna spruta av att blåsa på så lågt tryck att du kan koppla den på ett bildäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varit i kontakt med Systemtext och hos dom får jag en rulle på 25m och 20cm bred för 800:- Det sak inte vara några problem att applicera den mot skrovet till rätt form (utan väck). Det ska stå emot uv-strålning hyffsat bra. 

Har även beställt nya orginal dekaler. Va bara att skicka över bilder per mail med önskat mått. 

Ska bli spännade att se hur dessa blir. 

För säkerhetsskull så beställde jag några från Dekaltrim.nu också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...