Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
exet

Tjutande missljud

Rekommendera Poster

 

Hej

Jag har en Albin 82 med en MD 17C motor som går alldeles utmärkt.

 

När motorn är igång i friläge hör inget oljud men när jag lägger in drivning och går i sakta fart ca 100 m uppkommer ett tjutande ljud. Jag har förhoppningsvis tror jag, lokaliserat detta ljud där propelleraxeln går ut från insidan genom axelpackningen och ut i vattnet.

 

Finns det någon som känner igen detta  har tips om vad detta kan vara.

 

Skulle det möjligt kunna vara tid att byta packning i axeln eller?

 

 

 

Tacksam för tips.

 

Mvh

 

M. Karlsson 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du detta ljud vid vissa varvtal, eller på alla varvtal?

 

Om du har separat smörjning till din axel via en nippel,

kolla så att det finns olja där.

 

/Hans

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hans
jag har det högsta oljudet när jag lägger i drivet på lägsta fart.

Nippel finns under durken i akterruffen. Här finns en lång hylsa som axeln går i.

Jag har sprutat in fett här men jag vet inte hur mycket jag ska spruta in. Om man om möjligt kan få för mycket i hylsan.

 

Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mycket fett, eller olja NIX ingen risk.

Det står inget om vilken typ av backslag du har.

Ljudet kan komma från backslaget, eller från axelhylsan för det fortplantar sig ganska effektivt.

Har du sökt här på forumet, eller på motsvarande forum (finns ett flertal) som har backupp, när det gäller frågor och svar.

Obs kör aldrig propellern med motor, när båten är upptagen för det sista lagret är vattensmort.

 

Lycka till / Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Orven
Har inte koll på vad det är för backslag men det är ett original till denna motor. Ska kolla i motorboken.

Jag ska koll där du föreslog.

Att sista lagret var vattensmort hade jag ingen aning om, så jag följer ditt råd att inte starta på land.

Ang hylsan: skulle man kunna göra så här att man pumpade in fett med en handpump för att få så kompakt med fett så möjligt i hylsan. Svårare att få in fettet med bara fingerkraft.

 

Mats 




Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran till.

 

Har du samma missljud om du lägger i drivning bak?

Inga mistankar om att propellern har fått sig

en skada?

 

Var ute med en båt där ena bladet var skadat vilket

gav ett missljud vid lägre varvtal.

 

Dock så hördes inget när man backade.

 

/Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar sällan backa några sträckor. Oftast bara när jag ska ut från min pålade plats och då hinner inte detta ljud uppkomma.Gör för det mesta bara sista inbromsning vid tilläggning och då inget heller. När du nämner skadad propeller så slår det mig att jag hade fått en tamp någonstans ifrån i propellern förra sommaren, en ganska klen sådan men något skadat propellerblad kan jag inte se för jag har kollat detta när jag tog upp båten för ett par veckor sedan. Kan detta möjligt ha blivit skevare utan att det syns eller kan axeln kanske ha blivit skev? Tampen var kort och ganska klen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just den båten jag var ute med var en Albin 82 med rak axel.

 

Vid maskin fram och runt 12-1700 varv kom det ett missljud från

utsidan skrov, runt axeln.

 

Det visade sig att propellern hade fel stigning på bladen, samt att

ett blad var lite skevt.

 

Att jag frågade Dig om ljudet kommer när du backar beror på att i detta fall med Albin 82:an så lät det bara vid drift fram, och ej back.

 

Detta då propellerbladen går genom vattnet bakåt (självklart :)och då uppkommer inte samma genomskärning i vattnet.

 

/Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju intressant det du skriver. Det tackar jag för.
Albin 82 har ju 2-bladig propeller och dessa blad är ganska så långa, därmed kanske också lite känsligare. Jag ska kolla upp detta igen på båten och se om jag kan se någon typ av förändring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det löser sig.

 

Den Albin 82:a som jag tittade på hade dock en MD2030 med trebladig propeller.

 

Mvh: Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en Albin 82 med md17 som har ett tjutande missljud som kommer vid ca 1300-1600 varv.När jag kontaktade ett varv och dom följde med på provtur sa han att det var propellern. Och om man putsade till kanterna skulle det förvinna. Men jag har inte gjort det än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Har exakt samma problem på min Compis 28.. Dessutom i kombination med vattenintag, främst vid hårdare gång och grov sjö. Har haft isär axeln men inte hittat något fel.

 

Har dock också ett par klick i propen som kanske kan ge upphov till ljuden..

 

Tankar???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipsen
Jag har en ren o fin propeller men kanterna har jag inte funderat på om de ska filas till. Ska testa att fila kanterna relativt skarpa. Kan kanske också vara en fördel om man skulle få något i propellern som förhoppningsvis bladet kapar då.

Det verkar ju komma från detta ställe eftersom ni är ytterligare två som svarat med olika båttyper men troligen samma problem.

Jag tackar för tipset och kommer att kolla upp detta

 

Hälsningar

Mats Karlsson 


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...