Gå till innehåll
fredag 16 maj 2025
CalleD

Volvo Penta MD7B Sötvattenkylning??

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt en båt med glykolkyld Volvo Penta MD7B. Undrar lite om den lilla el-pumpen som sitter på värmeväxlaren -vad används den till? Instruktionsboken är lite otydlig om just den detaljen. Pumpar den enbart runt vattnet i värmeväxlaren. Övriga kylsystemet måste väl ändå drivasav den f.d sjövattenpumpen.

Tacksam för svar //amatören

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är rätt att den lilla pumpen cirkulerar glykolvattnet i motorn.

Den vanliga impellerpumpen förser värmeväxlaren med sjövatten för kylning av värmeväxlaren. Detta vatten går sedan vidare till avgaskröken och kyler den och avgasslangen.

Ofta är sötvattenkylningen  eftermonterad och därför finns den kanske inte med i din instruktionsbok. Den heter oftast Martec.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftermonterade på liten segeldiesel åt brorsan för många år sedan, befintlig sjövatten pump (impeller-) fortsatte att pumpa sjövatten. För att få cirkulation på glykolvattnet genom både motor OCH värmeväxlare monterades en elpump.

Motsvarar alltså pumpen som sitter på en bilmotor, medan sjöpumpen där motsvaras av kylfläkten och kylaren är värmeväxlare...

Din motor kanske också har eftermonterad sötkylning?

Kolla i tbh-katalogerna på Martec kyl och jämför bilderna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en MD 7A som jag valde att sätta en pump på den befintliga pumpen och på det viset garderade jag mig, så att kylvattnet alltid fungerade ifall det blev fel på batterispänningen.

Mvh/Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! Då vet jag lite bättre. Hittade ett kvitto från Martec, så det är nog ett eftermontage. Bara att hålla koll på batterispänningen framöver då! (eller byta till en strömlös pump)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pumparna är lite luriga, har en förmåga att börja läcka i axeltätningen och/eller fastna efter tids stillastående. Samma typ av pump som sitter på vattenvärmare av typen Webasto/Eber... Ej reparabla och kostar 1000-1200kr. Så vid problem kan ju alternativet vara en remdriven pump, det handlar ju dessutom bara om cirkulation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår vad du menar. pumpen ser ju ut att va hermetiskt tillsluten ungefär som en spolarpump till en bil. Får nog bli ett vinterjobb att montera en remdriven pump. Måste ju kunna veva igång min motor och tuffa hem om det kniper med ström!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...