Trevia 0 Postad 8 September , 2006 Har en tanke på att montera dieslar i min båt, men har inte beslutat om fabrikat ännu. Skulle ni välja common rail eller traditionell insprutning? Endel jag pratar med anser att common rail med tillhörande elektronik inte har i en båt att göra, andra menar att det är framtiden. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 9 September , 2006 Common rail är ju inte helt fel. Vet inte hur låmngt de kommit me elektroniken o så, tror inte det bör var några större problem. Effektivare förbränning = mindre förbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 726 Postad 9 September , 2006 Det finns nog mycket som en del förståsigpåare anser inte höra hemma i en båt. Vi kan nog kalla det kollektivet bakåtsträvare. Dessa människor anser att det har blivit för enkelt att handha en båt för då är det ju inget märkvärdigt längre. Om Du frågar den gamle fiskargubben så svarar han föraktfullt fnysande med snuggan i mungipan att allt annat än råoljedriven tändkulemotor är modernt krafs. Är Du sugen på motor med commonrail-teknik så köp den. I en nära framtid har alla nya marinmotorer sådan teknik av många skäl, men kanske framför allt av miljöskäl. Att dessa motorer har bättre prestanda än sina kompisar med traditionell insprutning gör dem inte mindre intressant... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 10 September , 2006 Motfråga: Hur länge har det varit elektronik på bensinmotorerna, inklusive utombordare!? Så varför inte på diesel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 10 September , 2006 Def CR eller UI framför ett traditionellt system. Fördelarna är många och elektronik har funnits länge på marina sidan nu så jag skulle inte oroa mig över det. Mitt val hade varit Volvo Penta om du inte har alltför stor båt förstås //Thorax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trevia 0 Postad 12 September , 2006 Tack för tipsen. Det blir dock inte VP, det lutar åt två motorer från en Italienare som heter FNM. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser