Gå till innehåll
måndag 13 oktober 2025
Lars_J

Buller

Rekommendera Poster

En sak som slår en på sjön är det ständigt närvaranade bullret. ( seglar i Bohuslän)

Det är sällan man INTE har en ljudtapet av motorbuller. På E6:an finns alltid en snabb motorbåt inom hörhåll, i gästhamen surrar gummibåtarna.

Några exempel: I Henån en stilla kväll i solnedgången, en vattenskoter någon nm bort hörs tydligt, något senare är en ruffad snipa på väg in för motor, först på 20 meters avstånd hörs något alls.

Annat exempel: Utnaför Lysekil kör en sån där stor upplevelse-RIB omkring.  Den hörs flera nm och överröstar allt annat.

Är vissa båtar avsiktligt bullriga, ungefär som motorcyklar och bilar på land? Är det rimligt att några, för sitt nöjes skull skall få störa alla andra?

/LArs j

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De områdena du beskriver är ju överbefolkade så här års och övriga sommaren. Finns absolut smultronställen där man slipper allt motorbuller. Gillar man tystnaden på sjön undviker man Lysekil, Marstrand, Smögen (och liknande ställen på v-kusten) samt Sthlms skärgård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ängskär, se ängskärklubb på gästhamnar.

Sen är det väl kanske så att man hör lite vad man vill höra?

Vad åker du själv för båte förresten, det såg tomt ut i sjöboden..

//Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar ja:

många båtar för avsiktligt ett dj-a liv för att detta uppfattas som manligt.

Nej, det är helt orimligt. Personligen vill jag propagera för en ny syn miljöstörningar, nämligen allt i form av ljud eller vågbildning som på ett tydligt sätt avviker från den just då rådande naturliga miljön.

Alltså tyst och snigelartat i stiltje, men efter behov i storm.

Detta handlar inte bara om ljud och synliga vågor. Stora områden med bara några meters djup blir idag helt förstörda av propellerströmmen från alla jättemotorer som korsar dem kors och tvärs hela tiden så vattnet ser ut som ärtsoppa i stället för kristall....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugna fina smultronställen finns ju överallt i den fina skärgården. Bästa tricket är att se till att det inte finns någon sjöpub/restaurang i närheten...det brukar hålla jet set folket borta :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Risken finns att det blir en lååååång tråd om jag lägger mig i så jag passar 2.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj,vad den här tråden kom lämpligt.Tystnaden är något som uppmärksammas mer o mer.Motocrossbana,helikoptrar,skytte och andra sk.bullrandeverksamheter vill Värmdö kommun lägga på Norra Värmdön.Håll i er på land och öarna utanför,för här skall tydligen bli Ö.Svealands ljudinferno.Nu är det slut med natthamnar i lugna vikar,tänk på att packa ner hörselskydd i båtarna,(det finns även små i kulörta färger till små barn).Motocrossbanan fick tillstånd i går och det här är bara början.Helikoptrarna står i startgroparna och det gäller inte bara polis och räddnings.Intresse finns från skytteklubb.Även bilbanor har disskuterats.Himmel,skall skärgården DRÄNKAS i oljud?Ljud färdas lååååångt över vatten.På sommrarna dundrar visserligen en och annan vrålande snabbgående båt och låter men sommaren är kort och den ljuva vår och höst som vi kan njuta av på sjön länge är snart ett minne blott.Vintertid med långfärdsskridskor (öronskydd) inga tysta nätter mer.Nu känns det riktigt dystert.Sthlms skärgård blir förstörd,sälj era paradis,här kan ingen med normal hörselstandard vistas längre.Säger bara det OTROLIGT KORKADE politiker.De är tydligen ett sorts resande folk som kastar sig över en kommun,bygger utav h....te hej o hå,pinkar revir och sedan vidare till nästa.Man vänjer sig säger säkert någon.Men varför skall vi göra det?De etablerade partierna har spelat ut sin rätt,fram för ett rejält skärgårdsparti.Nu skall jag vara tyst.  (ett tag) mvh/hustran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte mina hemmavatten tyvärr. Jag har hittat liknande på västkusten, men de är få och långt emellan. Själv har jag en 8 meters segelbåt, tror du det påverkar mina åsikter? ;)  Men jag kör utombordare ganska ofta.

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försöker inte starta en ny fy-fan-för-motrbåtar tråd. Jag har inget  motorbåtar eller vatteskotrar, men måste de väsnas så mycket? De är inte ofta man hör motorn i en bil med flera hundra hästar, så varför på en båt? Snarare borde det ju vara lättare att minska ljudet när man har tillgång till vatten.

/Lars j

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...