Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
MikaelGbg

Batteriet laddas med 15,7-16,1 V

Rekommendera Poster

Hej, är nybörjare med båtlivet men ganska erfaren med bilar och bilmotorer. Har en ny Selva 30 HK med generator på 12 V/70 W och ett batteri på 88 Ah, helt nytt. Före start ligger strömmen i batteriet på 12,9-12,8 V och strax efter start vissas 13,1-13,5-14-14,8-15-upp till 16,1 V. Jag var rädd och tände alla lanternor då men det hjälpte inte så mycket. Kan vara fel på regulatorn? Eller så måste den funka?     Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16.1 V är väldigt högt. Om det inte är fel på din voltmeter så låter det som fel på din laddningsregulator.

 

Hm, helt nya prylar?

Låna en voltmeter till och prova om du får samma resultat med den.

 

Får du fortfarande överspänning över 14.5 V så är det tillbaka till försäljaren och be dom fixa en ny laddningsregulator.

 

Batterier är rätt robusta och tål en stunds överladdning, men inte att man kör hela dagar med för hög laddningsspänning. Det torde vara svårt att dra ner generatorn med lanternor etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätningarna var enligt mitt Ekolod av typ Garmin Fishfinder 140 som är också helt nytt. Jag ska prova också mäta med en annan voltmeter. Tack för svaret.

post-21564-1394234767,9111_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att det finns någon regulator. Kolla med tillverkaren.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade nyss i instr.boken och det finns en regulator dock inga värde anges för laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns regulator så är den nog trasig. Inga batterier gillar 16V under längre tid liksom inte heller glödlampor, instrument, radio, VHF mm. Har man lite otur kan man förstöra elektronik för en massa pengar.
Se till att få en ny om du mäter rätt 16,1 V.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

var nöjd och glad jag kommer ibland upp till 17 volt på min garmin 140 men mycket hänger på amptimmarna och jag har i klenaste laget. Ska faktist häng på mätaren och kolla hur väl garmin stämmer men det gör den nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah har inget med spänningen att göra mer än själva laddstatusen. Antingen visar instrumentet fel eller oxå fel på laddningsregulatorn. Undvik att köra för mkt innan du kollat med ett annat instrument.

 

mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


inget fel en gammal utombordare har ju ingen riktig generator, får jag 17 volt är jag nöjd, belastar jag med någon amp dvs slår på lanternor och lite innerbelysning så åker spänningen ner till 13 volt, dvs på sin höjd ar styrkan på laddningen  50w/12-13v = ca 4-5 amp  batteriet är minsta biltema fritids 50-55 amph och även ett så litet batteri klarar 4-5 amp konternuelig laddning utan att koka.  Hade jag haft mer amph så hade självklart spänningen stabiliserats bättre.

 

Men för saken skull så kan jag återkomma efter vanlig mätare mätt laddspänningen, men jag annser att lite överspänning från laddare med spole är inget att oroa sig för snarare tvärtom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


jag låg på runt 15,5 volt i våras efter ombyggnad av elsystemet. Tog bort skiljedioden och ersatte den med ett skiljerelä samt bytte till grövre kablar från generator direkt till startbatteriet. Trodde regulatorn pajjat men efter lite mätningar visade det sig att jag hade spänningsfall på mätkabeln till generatorn. Den visade bara 13 volt och då försökte regulatorn kompensera och laddade på allt den orkade. Nu ligger spänningen på 14,4-14,7 volt. Bonus var att jag även hittade ett spännigsfall fram till tändspolen, hade bara 5-8 volt med motorn avstängd och tändning påslagen. Kanske skall tillägga att jag har inombordare.

 

/Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

och du har generator och relä som känner av systemet.

 

Men du har helt rätt i det med spänningsfall har själv lite klena kablar 25 eller 35 minns inte så noga bateriet placerat i fören dvs ca 10 kabel meter från motor, strömutaget mitt på halva kabelvägen dvs spänningsfallet bort till bateriet gör att jag får missvisningar flyttde för skoj skull lodets strömkablar till bateriet och då sjönk det från 17 till 16

 

Men för den orolige loden klarar mer än vad man tror just denna modell som trådskaparen har klarar 18 volt och är han osäker på den igentliga spänningen så mät ute vid någon påslagen förbrukare och då är säkert spänningen mer lagom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Man måste ha kanske tjockare kablar från motorn till batteriet, eller?

 

 Jag ska försöka mäta direkt på motorn och sen på batteriet när det ska visas igen över 16 V på Ekolodet.

 

  För att jag har för mig att med den gamla motorn som jag hade fick jag inte sådana problem och sladdarna var en anning tjockare. De är ca 2-2,5 m långa.

 

  Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael och alla andra.

 

Jag skall också berätta om mina erfarenheter. Jag hade tidigare en Yamaha 115 -90 utombordare som inte laddade när jag köpte båten. Jag bytte till ny laddningsregulator och spänningen steg till ca 16,5 V. Jag blev naturligtvis orolig och kollade upp detta med Yamaha verkstan. De sa att detta är helt normalt för utombordare utan riktig generator. Hade inga problem varken med GPS/Ekolod, lanternor, batteri eller något annat heller så länge jag hade motorn.

 

Min kusin införskaffade en splitterny Yamaha 90 2-t (förgasare) för några veckor sedan. Den laddade också kring 16,5 V. Inga problem har där heller uppstått.

 

Summa summarum så tror jag att den Selva laddar precis som den ska och att du inte behöver bekymra dig. Jag kan ju dock ha fel.

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du Stefan, tack för Ditt inlägg. Jag känner mig redan mycket lugnare. Hoppas att det blir så som Du säger även i mitt fall.

 

  Tack även alla andra för Era svar.

 

             Mvh, Mikael i Göteborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9.gif\ enten har man en regulator som virker, eller ikke.

Hvis den virker så går spenningen ikke over 14,4 Volt,

om påhenger-vekelstrømdynamo eller vanlig vekselstrømdynamo.

Regulatoren beskytter både utstyr mot overspenning og bly-syre batterier som begynner til å koke direkte over 14,40 Volt.

 

Så, kjære venner, vennligst ikke fortell øffentlig at det kunne være o.k. med overspenning, fordi det stemmer dessverre ikke og andre kunne tro at det er sant.

 

Dette som dere måler er glassklart uregulert spenning av påhengerdynamoet.

Hvis dere ikke hadde en batteri inni mellom så ville spenningen skyte opp til mer enn 23 Volt.

og hvis dere ikke snart gjør noe med det så kommer det å skje,

fordi batteriplatene deres kommer til å svikte.

 

21.gif\

Jørg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! precis som Forgus skrev så bör du passa dig för att förstöra elektronik ombord. En hel del apparater klarar inte av mer än ca. 14V. Det är väl det som är det stora problemet förutom att batterierna tar stryk av för hög laddningsspänning, du blir förmodligen tvungen att fylla på vatten i batterierna väldigt ofta och dessutom tvungen byta ut dom ofta. Du har förmodligen ingen regulator elle en icke fungerande regulator.

 

 

/ jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att säga att batteriet är kapslat, underhållsfrit, på 88 Ah som sagt i första inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska finnas batterier som behöver högre laddspänning, kankske är det ett sådant system du har? Men som sagt, en fara för elektroniken ombord är det ju i alla fall.

 

/ jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780


Hej!

 

Det som Jørg skriver är helt korrekt! Inga batterier mår bra av laddspänningar över 14,4 volt. Att ev mekaniker på en aller annan Marina säger att det är OK tyder mer på att ellära kanske inte var deras bästa ämne i skolan och inte heller blivit det på senare tid! Bara för att verkstaden säger en sak så behöver det inte vara korrekt, det är mer felbedömningar och dåligt gjora reparationer än dom flesta kan tänka sig inom branschen!

Läs lite om laddteknologi här!

 

Mvh Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Hängde på mätaren ihop med garmin 140an och den mäter på exakt på tiondelen , själv hade jag som bäst 17,5 volt ikväll och är nöjd med det.

Kan tänka mig att eftersom laddningen kommer från statorlindning och ingen generator så innehåller den mycket brum som får både garmin och vanliga mätaren att visa lite mer än vad det igentligen är. Mig oroar det inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dette er enda verre med en batteri som er kapslat, i så fall.

Disse batterier skal i ingen tillfeldighet få mer enn 14,40 Volt,

dette gjelder også Gelebatterier (også AGM-batterier, men her gjelder delvis også bare 14,1 Volt).

 

Som sagt gasser bly-syre batterier direkte fra 14,40 Volt.

Hvis den er nå kapslat (og ha sikkerhetsventil)så fordamper batteriets vann og så går den tørr.

 

I så fall kommer det om en ganske kort tid till celleslutt (kortslutning) inne av batteriet.

 

Under beste forhold ødelegges det bare batteriet, men blir det verre så ødelegges det også regulator, dynamo og andre utstyr.

 

Hvis nå dynamoet har skikkelig effekt (vekselstrømdynamo hos innbo-motor) så trussler også brannfare.

 

Tips uansett temaet på den tråden her:

kjøp åpne bly-syre batterier.

Disse takler mest, er billigst og kan påfylles med batterivann igjen.

 

21.gif\

Jørg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta utombordare med relativt klen generator har ingen regulator, vanligt förekommande i spränskisser och elscheman är ordet rectifier vilket helt enkelt är en likriktare. Klen generator 4-6 ampere, likriktare och kraftigt batteri som får fungera som regulator det är allt. Lossar man batterikablarna med motorn i gång kan spänningen dra iväg uppåt 50 volt, på fullvarv. Alltså måste batterikablarna vara hela och ordentligt fastsatta. Min Evinrude 60 1989 ger gladeligen ifrån sig 16 volt när batteriet är fulladdat, vilket ju inte är bra. Jag använder en billig kylbox typ Biltema som drar ca 4 ampere och har på det viset alltid kalla öl ombord. Man kan natuligtvis bygga en regulator med transistorer och kylflänsar men då föredrar jag kalla öl. Skämt åsido så är det väl helt enkelt en kostnadsfråga för motortillverkarna. Nya större motorer har numera kraftiga generatorer med regulator och det är klart om motorn ska säljas för hundra tusen kronor så spelar det väl ingen roll om generatorn och regulatorn kostar några kronor mer.

 

Waxholm4 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dette kan hendes hvis a) likeretteren er skadet slik at det kommer vekselstrøm fra dynamoet inn i ladningssystemet og B) hvis man har en spoleinstrument som måler.

Din Garmin har digitalvisning som antakeligvis ikke kan måle vekselstrøm.

I tilleg ville dette instrumentet bare hoppe opp og ned med visningen, slik at du ikke kan lese noe fornuftige på displayet.

Men kanskje at den Garmin har en stabilisator, som jeg ikke tror på.

 

Men likevel.

Lite unøyaktig betyr ca 0,5 til maks. 1 volt som en instrument kan vise feil.

Men ikke 3,1 Volt.

I så fall er det antakeligvis ikke feil på instrumentet, men på annen sted.

Men som jeg Garmin kjenner ville produsenten sikkert ikke tilater at den overhodet vises feil.

 

21.gif\

Jørg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tror inte det spelar roll vilka lungnade svar du ger, lungnade svar har trådskapern redan fått i omgångar.  (håller föresten helt med dig) trådar som denna har redan varit uppe några gånger tidigare men denna gång så lutar det lite åt att få så lång tråd som möjligt.

 

Snart kommer frågan hur man lättst kopplar ihop lsaddningen till bateribankarna eller hur man kan lättast få ut 24 och 12 volt ur sina bankar och ändå kunna ladda dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

den vissad exakt som mitt vanliga arbetsinstrument dvs ingen felvisning.

och växelspänning kan bara förekomma som brumspänning bateriet funkar ju som filterkonding i dessa samanhang och inte är det tänkt att köra baterilöst.smiley-kiss.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

At en tråd kan avvike lit, eller avsporer helt, dette hendes i alle forum.

Men jeg synes at ikke det gjør noe.

Viktig for meg er at man klarstiller hvis det er noe feil i diskusjonen.

Dette ønsker kanskje ikke alle, fordi noen føler seg ikke bra med det.

Men jeg synes at alle disse innlegg blir også lest av folk som absolut er begynnere og/eller har ikke noe kundskap.

Dette folket ønsker å lære noe her.

Og da er det dårlig gjort når en forum tillater feil informasjon.

I så fall trenger man ikke lengre utdanning på noe skole heller.

 

Unnskyld meg hvis noen synes at jeg maser, men dette går ikke an for min skyld.

 

21.gif\

Jørg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...