Gå till innehåll
tisdag 25 november 2025
Julle_Albin78

Hur skapas en revanordning till storen?

Rekommendera Poster

Jag har tänkt att fixa till en singelrevanordning till storen på min Albin 78.

Ett problem som dykt upp är likrännans utformning på masten och därmed travarnas möjlighet att dras ner till bommen. Travarstoppet sitter i vägen.

Hur bör jag göra för att kunna få ner revet ända till bommen?

post-21588-1394234757,2317_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem på en tidigare båt. Tog ett 32 mm svart plaströr, som vi använder när vi (elverk) lägger jordkabel på tex berg och kapade i lagom längd, ca 30 cm, så att det passade mellan likrännans under kant och överkant bommens fäste.

Sågade upp ett spår så att segeltravarna passade lite finjustering i överkant för att travarna lätt skulle glida ner. Jag tror jag var tvungen att såga bort en del matrial längs med också för att få en ordentlig ränna. Spänningen i matrialet drar ihop röret. Efter att jag hissat storseglet tryckte jag röret på plats och fäste det med ett par plåtskruv. När jag revade hamnade travarna i kasetten och de satt kvar där när jag beslog seglet på bomen. Det fungerad perfekt under de 10 åren jag hade båten.

Jag har en bild där detaljen ingår. Dessvärre syns det inte så bra, men det svarta i likrännan är min egentillverkade kasett.

Senare har jag fått höra att det finns färdiga kassert för Seldenmaster att köpa.

post-945-1394234757,2873_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft exakt samma problem jag med. Först kanske man skall säga att om det är orginalmast du har så är det inte en Seldenmast (de himlar med ögonen när man frågar dem om masttypen) utan en Gullmarsmast. Seldenkassetterna har lite andra mått och jag tror inte det är lätt att få dem att passa.

Har hittat ett tips från Cumulusklubben, som också har Gullmarsmast som orginal, som jag tänker testa. Ser rätt lovande ut tycker jag, se länk nedan.

http://www.cumulusklubben.se/Segelintag.pdf#search=gullmarsmast

/hoek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren. Hoek, ditt inlägg visar en smaklig lösning att jobba vidare på. Jag kollar vidare på den lösningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...