Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
JasonFire

b20 till större motor

Rekommendera Poster

Har en VP 130C med ett 270 drev. Skulle vilja byta mot en större motor, typ b23, Renaults V6:a som satt i 264, eller liknande. B30 är för stor att få ner i motorrummet.

Funderar på att konvertera en bilmotor. Är det någon som vet vad som behövs göras med motor, sköld o.s.v för att ro detta ihamn? HAr tänk att behålla drevet. Båten är en Draco 2000HT

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,

 

Tror det finns en del om detta om du söker på forumet.

 

Hur som helst så behöver du en annan kam/kammar då motorn kommer att arbeta i en helt annan miljö än i en bil = Ständig uppförsbacke.

 

Mvh Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilkammen funkar utmärkt om du inte väljer för hög stigning på propellern om du har en tung båt.

 

Det viktiga är att välja en bilmotor som även säljs som båtmotor i marin version så du kan få tag i sköld, vattenpum och limpor till denna vid konverteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PRV 6:an kan du glömma direkt, passar absolut inte i en båt.

 

Dock finns ju andra V 6:or, AQ 175a AQ 205 är några ex, bygger på GM:s motorer. Annan kam är nog en nödvändighet. Ska du klämma dit en sexa så stämmer inte utväxlingen i ditt drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att du har en poäng faktiskt...

 

 

men å andra sidan så är inte hela drevet man behöver byta on man vill ändra utv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tja !

Vi har stoppat in n b23e i båten. Den ger lite mer klös än b20 motorn. Tyvärr är det en hel del extra arbete om man skall marin konvertera en bilmotor. Men är man vän med fräsen, svarven och svetsen är det inga problem.

Kolla på länken för mer info: http://ockelbo.plars.org

 

/ Plarsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, Vet du om det är stor skillnad på 270 och 280 drev som du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

270-280-290 är väldigt lika drev.

 

Det som skiljer vid olika motorval är kåpan du monterar mot motorn men den är separat från drevet. Så du kan ha samma drev till olika block.

 

Det är billigaste är en B23 för dig för då kan du behålla kåpan har jag för mig. Och du behöver bara köpa en limpa och krök. Går du på V6 V8 så behöver du två limpor och krökar annan kåpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken underbar hemsida, har redan fått en massa tips och inspiration.

Tack så väldigt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


270 och 280 dreven är väldigt lika. 270 drevet har en annan under vattens kropp. Det synns tydligt då den främsta skillnaden mellan dreven är avgasutsläppen.
Vidare kan bulten till styrhjälmen skilja. Har du rätt styrhjälm skall det mig veterligen inte vara några problem att montera ett 280 drev på en 270sköld och vise versa.
290 dreven har en helt annan kunstruktion när det gäller skölden.


/ Plarsa 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du får ju plats med en AQ170 (B30 marin) motor om du vill. Jag har precis bytt ut min AQ170 mot en ny som stått i ett miltärförråd. Visserligen är AQ170 en gammal konstruktion och det finns nyare som är mindre törstiga, men det är ändå mycket bensin man skall spara för att kompensera priset på en ny dyr motor. Fördelen för min del var att eftersom det satt en AQ170 där förut så kunde jag utan problem byta ut den. Draco 2000 HT går som en dröm med 170 HK! Tala med Jan Engel i Halmstad han säljer dessa motorer. En annan variant är förstås att marinisera en bilmotor. Union Motor i Landvetter mariniserar olika motorer. Lycka till!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Som dieselvän så skulle jag stoppat i en vass diesel ex xd3 turbo peuogot motor och sen kylt intercolen med vatten, har detta i min terräng bil och skillnaden mot b20 som lyftes ur är enorm, problemet är att hitta dessa motorer, motorn liknar i utseende den serie som volvo köpte från peuogote men det var xd2 med lösa foder och ej avsedda för turbo och höga varv saknade kolvkylning mm.  xd3 presterar mer än dubblet mot sådan volvo peugote motor. Frågan är väl hur mycket drevet klarar xd3 ger ca 3 gånger mer vrid än b20 och kommer ändå att klara samma varvtal så växlar du upp via propellern så hamnar all belastning i drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Intressant idé med Peugeot dieseln. Vad kan en sådan motor väga tro? Vilken bil/lastbil satt en sådan i?

Det finns en del som använt den femcylindriga turbomotorn från Volvo 850 diesel. Motorn är femcylindig och kommer från Audi från början. En firma i Landvetter, Union Motor mariniserar dessa. Effekten är original på 140 Hk men kan pressas till 170Hk med chip. Jag vet inte vikten. Plats och vikt kan nog vara ett problem i Draco 2000HT, men det skadar ju inte att undersöka!

 

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Väger exakt samma som volvos marin xd2 disel  xd3 har samma ursprungsblock men det är generationer i prestandad mellan dem gissningsvis max 20 kg mer än b 20   peugoter  har alu toppar så det är bara den kraftiga veven och svänghjulet som väger extra. och jag har stoppat in detta i en valp så sorleksmässigt är det ingen skillnad valpen med en extra växel och annan utväxling  går ej att toppa men march hastigheten hamnade på över 110 teoretisk top över  150 så då förstår du skillnaden mot b20.  kommer senare med mer uppgifter kw mm     minns jag rätt var de på 2,5 eller 2,6 liter och gav full vrid innan 2000 varv och är väldigt rappa och varv villiga helt ojämnförbart med mecer och audi/ volvo dieslar. denna motor ligger på sidan i bilar ser  helt omöjligt och rent konstig ut och det är nog därför de flesta missar dess möjligheter, att ställa den upp är bara att ändra tråget något och förlänga oljepickupen till pumpen. allt annat överflödigt är bara att klä av. xdr var försedda med lågtrycksturbo intercoler det fanns tidigare modeller men dessa hade vanlig turbo och inge intercooler.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hade du köpt B30:n, går det att få ett telefonnummer el liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peugeout motorn låter jätteintressant, vet du något om prisbild och var man kan få tag på en sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jan Engel 035-122701 0705-211209

MVH

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

här är datan på xd3 te motorn   2,498 liter  81 kw/ 110 din  varvar 4150

max vrid 235 nm vid 2000 varv detta är med luftkyld intercooler där man kommer ner i bästa fall till 70 grader lägger man den i vattenbad då kommer effekten att öka.

 

sista b20 den version som satt i ungersbyggda volvo 202 78-81

 60 kw/82 hk 4700 varv    max vrid 157 vid 2300   OBS. denna b 20 modell fanns bara i en bilserie på 2000 bilar och hade något mer effekt utplockad än den vanliga b 20 serien som fanns från 67-75

 

peugote xd3te fanns i 505 från 88-91 (den fanns även mindre lastbilar) när jag byggde om terränghusbilen så hade jag kunnat valt en wv volvo diesel eller en törstig b30 och sluppit all konventering men efter att provat en bil med xd3te motor så var valet lätt hellre tillverka allt efter eget huvud, koppling, svep, växellåda, mm och få denna prestandan, så ta en provtur innan du bestämmer dig, ta sen med i beräkningarna att en diesel drar betydligt mindre bränsle än en bensinare.

xdran är sen en väldigt tyst motor som är välbalancerad och saknar de vanliga dieselruskandet. 

 

 bifogar bild på drivpaket till 4x4 bil med xd3te

post-15930-1394234700,9054_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ang prisbild så finns det nog bilar för bara hämt pris dvs skrotpremien, motorerna går på export dieslar är för dyrt här och det mesta går till afrika. Jag hittade min medan det fortfarande var höga priser och den satt i ett brandvrak, betalade några tusen, bra affär då, idag får du nog 505 bilar gratis om du lyckas hitta dem, det fanns även en tidigare model xd2t som kom redan 80 och den är exakt samma som volvopeugot dieselen men den har inga lösa foder och hade vanlig turbo, detta är också en väldigt kvick motor bilarna de satt i var förlängda kombi dvs 7 sittsiga och man kände igen dem lätt på att det stack ner en oljekylare under frontplåten väl synlig, dock var turbon på denna motor för stor och all kraft kom på en gång vid för högt varvtal inget roligt att åka med i min bil vid minsta rörelse på gasen så vid 80 km så betedde den sig som en galen saab turbo men i båt kanske detta inte är ett problem, xd3te är däremot en motor utan några gummibandseffekter.  Något märkligt att när peugot avslutade sin slöaste och omodernaste motor dvs de tidiga serierna med lösa foder.mm då tog volvo och köpte upp allt och bara bytte namn på motorerna sen verkar marinfolket accepterat denna motor, medans man i bilvärden ratade den med dess lösa foder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var intressant! Jag har själv en Draco 2000 Ht och håller på att bygga en marin B20. Jag är lite nyfiken på hur ni tänkt: Jag har kört Draco med starkare motorer, men enligt min mening går båten inget vidare när man närmar sig 35 knop. Den tenderar att överplana (finns visserligen ett GT-skrov, men det är rysligt ovanligt) och för att kompensera det krävs nästan drev med powertrim. Sedan är jag rysligt nyfiken på hur man får plats med en B30. Skulle gärna se bilder. I min skulle det åtminstone kräva ombyggnad då bara B20 nästan kräver vaselin. Till sist är jag lite undrande till diesel: Man ska köra en jäkla massa båt för att tjäna in de pengarna...

 

Mvh

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vilka pengar menar du att du behöver tjäna in ?  motorn är ju troligen billigare , drivmedlet är vanlig villaolja och billigare, min 2 tons 4x4 gick ned från 1.8 per mil till 1 liter. de flesta marikonventeringsdelarna som behövs finns redan på volvo peugote dieslar. sen finns mycket annat bra på dessa dieslar ex riktig vacum pump som omvänt går att amvända som kompressor och liten och effektiv sevo pump för  styrhydralik mm.

 

insug är delat och intercollen kyler effektiv ner det till ca 70 grader lägger du den i vatten så går det nog slippa all värme. grenröret på en diesel blir inte varmt som på en bensinare men vill man få det kallare så ta en turbo från japanare med vattenkylning. Oljekylsbiten är redan färdig och i orginal krafrigt tilltagen. Bland renoverar folk så ansågs dessa sista modellerna outslitliga det brukar skojas om att efter 60.000 mil så kunde ev något glapp finnas i turbon i övrigt var allt i nyskick. Men svagheter finns toppar spricker men för marint bruk gör detta inget eftersom dessa dieslar inte var känsliga för om lite kolsyra följde med kylvattnet.    Men all nya ideer kräver ju jobb så behöver du leja bort så är det billigare med standarlösningar.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tjenare !

Jag har läst kärleksförklaringen till xd3 motorn och blir genast sugen på mer information. Du skriver att du monterat in motorn i en Volvo c202. Familjen har den större modellen c303(http://c303.plars.org) under en sväng i terrängen kom vi upp till imponerande 4lilter/milen. Då b30 motorn är ganska bränslesugen har tankarna på diesel väkts.

Det skulle vara roligt att bilda sig en uppfattning om vilka handgrepp som måste till för att få en sådan motor på plats. Jag tänker då främst på växellåda,koppling och avgasrör.

Vidare undrar jag om sprängkåpan från md21:an passar till den nya modellen xd3 ?

 

 

mvh / Plarsa

http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

md21 och är väl en xd2 fast med fasta foder xd3 är en borrad xd2 fast också med fasta foder och xd3te är ursprungsblocket men sen är allt invändigt olikt, spränkåpan bör passa men om det är till 303 så finns det enklare lösningar, och är du riktigt klurig med skruvandet kan du även göra som jag gjorde ta en extra drevsats från en m47 och lägg dessa i adaptern till fördelningslådan då får du en extra växel och 16% överdrift. Jag skrev ett långt kåseri till albinson förlaget om hur man bygger 202 till modern bil detta publicerades aldrig men jag har kopiorna liggande kan scanna av dem ev efter helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sista b20 den version som satt i ungersbyggda volvo 202 78-81

 60 kw/82 hk 4700 varv    max vrid 157 vid 2300   OBS. denna b 20 modell fanns bara i en bilserie på 2000 bilar och hade något mer effekt utplockad än den vanliga b 20 serien som fanns från 67-75

 

82 hk som max i b20-motorer e galet.

B20E fanns med 135 hk i 144 gl 74:a

Den klenaste motorn som satt i 140-modellen var på 85 hk och var en b18

140 kom även i en version som hette 142GT med samma motor som satt i p1800,m.a.o. även den en b20 på 135 hk

den vanligaste b20-motorn...b20A hadde 96 hk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ledsen att rätta dig något men den ungerska motorn var en moderniserad b20 med vrid avsett för en snabbgående tung 4x4 jeep  med samma utrustning fd låda som 303 serien. Du kan ju alltid ta en tur i en 202 och sen jämnföra med en miltärvalp som dels är avsevärt lättare visserligen med b18 och som knappt flyttar på sig, siffrorna jag uppgav var från instuktionsboken och är medveten om att de inte är sae hästar, utan troligen mätta på axlen.  Den som handlade min ungerska motor blev mycket förvånad satte den först i en vanlig volvo och sen i en terrängbil.  I övrigt har du delvis rätt med effektsiffrorna de siffror du nämner var rena sae tagna på svänhjulet. 

 

Det hela spelar ingen roll jag provade först en xd2t t för turbo bil blev imponerad köpte denna bil och slängde in motorn i jeepen,  provade sen en xd3te samma sak igen detta trots jag hade en nu nyrenoverad xd2t så åkte den ut för en xd3te skillnaden var så stor att det kändes lönt.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått ovanstående resonemang rätt så är det möjligt att byta ut den gamla MD21:an, som jag har i min Maxim, mot den modernare turbovarianten? Frågan är väl om VP 110s drevet klarar effekten och vridet...

Som kuriosa kan jag nämna att farsan och jag koverterat en Buster till inombordare. Mot alla förståsigpåare fungerade kombinationen Alfa Romeo 1,7 liter 16V boxer/Mercruiser Alpha One alldeles utmärkt. Detta är en ganska modern motor med Bosch Motronic sprut och 137hk (högvarvig) men det har inte ställt till med några problem, även om vår båt givetvis är lättare än en Draco 2000. Vi har åkt såhär i 5-6 säsonger.Förbrukningen ligger på ca 0,5liter/nm vid 25-27 knop.

Dock kommer nog tillverkning av vattenmantlade avgasrör vara ganska arbetskrävande om man väljer en motor som inte finns i marinutförande.

Lycka till och var inte rädd att prova, ganska snart kommer du märka att du kan mer än många messerschmidts!

 

Mvh Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Är md21 den som volvo handlade från peugote när peugote gav upp sina lösa foder motorer.  en dieselturbo är inte att förväxlas med en glödande bensinturbo så ev kylning så räcker det nog med lite kopparör.

tittar man under huven på en mitten på 80talets peugote och ser allt lullull som sitter där samt att francemänen envisades med att lägga motorn motorerna ner då förstår man att de flesta inte kunnat gissa att detta är ett vanlig xd block.    xd2t är också en kvick motor med mindre slag än den strockade xd3te.

 

xd2t har en vanlig turbo ganska överdrivet stor vilket gör att all effekt kommer på en gång vid ett relativt högt varvtal. xd3te är en mer balacerad motor och allt finlir från teknikerrna är samlat här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maximarcus,

Verkar som ett kul projekt. Har du fler bilder pa Buster bygget? Ser valdigt snyggt ut baserat pa bara detta kort.

 

Och, hur loste ni O2 sensorn, eller satte ni pa nagon typ av simulator som mappade den signalen (eller, ar motorn fran tiden fore avgasrening)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wellcraft19,

All motorelektronik är standard, inklusive lambdan som sitter i ett nytillverkat extraktorgrenrör. Att katalysatorn är borta behöver väl knappast nämnas...Kylningen, av motorrummet och avgassystemet, sker med två kylarfläktar från Fiat Uno. Med de kopplade i serie(6V) så hörs de knappt och tempen hålls på en rimlig nivå.

post-13759-1394234727,1067_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore kul att se mera bilder pa det. Ser VALDIGT snyggt ut pa det dar enda kortet.

 

Vad galler O2 sensor sa finns det ju nagra pa forumet som funderat pa att satta insprutning fran bil pa batmotorn (Volvoman, Plarsa, etc) och det forefaller alltid som om det stoppar pa just O2 sensorn.. Vore kul om du hade lite kort pa placeringen. Ibland hor man att O2 kan bli FOR varm, om den sitter nara utloppen, eller for kall om den sitter mera praktiskt till, narmare vatteninblandningen.

 

Ooops, borde ha sett det. Du anvander dry stack, dvs torrt avgasutslapp ovanfor relingen (darav de stora flaktarna..). Men, fortfarande en valdigt snygg installation. Gillar hur avgasutblaset sas har inkorporerats i motorkapan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...