Sebtho 6 Postad 30 Maj , 2006 Är det någon där ute som har erfarenhet av BILTEMA´ s nya ljudisoleringsplattor? Jag funderar på att lägga in sådana i min Coronet midi 24. Men har inte hittat någon som vet något om dom. Är tacksam för alla svar och funderingar. Med vänliga hälsningar Sebastian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 30 Maj , 2006 Jag satt in Biltemas ljudisoleringsplattor i motorrummet 2001. Det var besvärligt att få bort det gamla(orginal). Det var som jord! Men sen dess har Biltemas funkat bra. Jag köpt 30mm plattor. Har dom kommit ut med nya plattor sen dess? Mvh, Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebtho 6 Postad 30 Maj , 2006 BILTEMA har nu mer en platta som består av tre lager. Ett tunt lager skum (ca: 5mm) sen en tung matta (ca: 3mm) och slutligen en ljudabsorbent (ca: 22mm) Det är den jag är nyfiken på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 30 Maj , 2006 Hej Sebastion, Har du artikelnumret? Jag hittar den inte i Biltemas katalog, är nyfiken! Mvh, Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebtho 6 Postad 31 Maj , 2006 Artikelnumret är 36-9221 Jag har lyckats få ut någon form av informations blad på ljudisoleringsplattan i fråga men den säger inte så mycket mer än att vid deras prov av Eggbox-Vana som dom kallar den gav den en dämpning med 40dB(A) jämfört med den klasiska varianten med återvunnen skumplast med aluminiumfolie som dämpade 30dB(A) Där framgick även att en dämpning med 10dB(A) upplevs som en halvering av ljudstyrkan Jag har läst någon annanstans 3dB(A) upplevs som en halvering av ljudstyrkan så nu är jag riktigt förvirrad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 263 Postad 1 Juni , 2006 3 dB (A) är den minsta ljudvolymförändring örat kan uppfatta. 10 dB (A) är en fördubbling/halvering av ljudvolym. Detta beror på att decibellskalan är 10-logaritmisk. (deci är f ö=tiondel som i t ex decimeter, deciliter. En fördubbling/halvering är alltså egentligen en Bell...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 1 Juni , 2006 Har kört med den nya isoleringen i min båt. Har inga erfarenheter vad gäller ljuddämpningsegenskaper. Mattorna är väldigt tunga jämfört med den vanligare modellen. Ytskiktet är lite känsligt för vassa föremål, men det var o andra sidan aluminiumfolien på de andra oxå. Ska bli spännande att provköra nästa vecka (sjösättning onsdag) /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebtho 6 Postad 31 Maj , 2007 Nu har tiden gått lite tid sedan BILTEMA kom med sin ”nya” ljudisolering så nu undrar jag om det finns någon som har något att säga om den? Någon som har erfarenheter? T.ex. hur limmar man den? Är det bara sprut lim som gäller? Tacksam för alla svar. Mot en skön båt sommar Med vänliga hälsningar Sebastian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 31 Maj , 2007 Är väldigt nöjd med biltemas mattor. Jag limmade mina med casco vattenbaserade kontaktlim. /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebtho 6 Postad 31 Maj , 2007 Tackar som hjärtligast, Patrik! Med vänliga hälsningar // Sebastian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser