ChristerN 2 586 Postad 27 Maj , 2006 Hej Jag måste vara mannen med sämsta turen, eller så möter jag bara såna med maximal tur. I helgen när jag var ute och skulle fiska träffade jag återigen på en kille paddlande i en motorbåt. Jo, han hade fått något knas på motorn och jo, han ville gärna bli bärgad i hamn. För femtielfte gången bärgade jag då killen till hamnen 1,5 timmars gångtid bort (inte samme kille, alltid olika!). Väl framme kommer som alltid handen upp med en hundring för soppan. Nu min fråga: Är det oartigt att tacka nej till ersättningen? Hur skulle ni göra? Jag menar 100:- är ju ingenting mot vad det kostar med en professionell bärgare och 100:- täcker kanske inte ens kostnaden för soppan. Det är väl bättre att man bjuder tillbaka (eller Pay it forward som i den fina filemn som gick på TV nyligen)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 Maj , 2006 Det du gjorde är väl så vi alla gör. Frågar någon på sjön om hjälp så sträcker vi ut en hjälpande hand. Nu kommer men inte fan täcker 100 kronor i soppapengar någonstans. Personligen skäms jag inte att före bogseringen tala om vad bogseringen av båten kostar mig och ifall ägaren till båten som skall bärgas är intresserad av att betala. I annat fall lägger jag av båten vid någon bebodd kobbe. Vidare talar jag om att det finns bärgningsförsäkringar att tillgå. Lika naturligt som att betala båtförsäkring borde det vara ansluten till Trossen och/eller Sjöassistans./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 27 Maj , 2006 Det kan inte vara oartigt att ta betalt för soppan, däremot väldigt oartigt att inte erbjuda sig. Skulle jag bli bärgad av någon hjälpsam kille så tycker jag att det är mer oartigt att bara betala för soppan. Man vill ju gärna ge lite för besväret så att killen som bärgade kan tänka sig att göra om det om det skulle behövas. Mvh/Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 27 Maj , 2006 Hej Om det är fråga om nöd, så HAR MAN LAGLIG RÄTT till del av båten, beroende på hur riskfylld räddningsoperationen var, i vissa fall kan man få upp till 75% av båten värde (kan inte exakt %-sats). Men jag tycker som föregånde talare, tala om för honom vad det kostar med riktig bärgare, att bara ge en 100 ser jag som oförskämt. MVH Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Maj , 2006 Hej, Täckning för bensinen skall man ju absolut ha tycker jag. Bogserade in en motorbåt för några år sedan och även om det inte tog mer än en 1/2 timme in till hans bryggplast så var klockan rätt sent och när jag kunde dra hem till min brygga en ytterliggare trekvart bort så var det rejält mörkt. När jag kom hem till min brygga skvalpade bara ett par liter i tanken. På gränsen att jag tog mig hem själv... Fick 100 kr för besväret och det täckte ju bensinen mitt i fall men hade det kostat mer hade jag talat om det utan att tveka. Det borde nog den som blir bogserad kunna lista ut ungefär eller åtminstone fråga hur mycket bensin som gick åt. Fast det är klart det kanske inte alltid är läge att be om mer pengar (när jag bogserade in båten den gången var hans fru ganska sur och han hade fullt sjå att lungna henne så...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseGBG 0 Postad 28 Maj , 2006 Jag kanske är knasig men... Det skulle aldrig falla mig in att ta betalt för att bärga/hjälpa någon som behöver hjälp och om jag blir erbjuden betalning så tackar jag nej, vare sig det är till sjöss eller på land. En annan gång är det jag som behöver hjälp och om jag har lite tur så kanske jag får hjälp av någon som är lika välvilligt inställd som jag. När jag själv får hjälp i någon situation så erbjuder jag självklart att täcka kostnaderna för den som har hjälpt mig. Om hjälparen nekar att ta emot kontanter så kommer jag ändå tillbaka med en kasse öl eller nåt sånt. Det slutar ofta i att man får en ny kompis... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 28 Maj , 2006 Det är skillnad på bärgning och bogsering. Man är skyldig att hjälpa efter bästa förmåga om någon råkat i NÖD. I ditt fall bogsering till närmsta brygga eller lugn plats. Att bogsera någon är ett uppdrag som skall ersättas. Ersättningens storlek beror på risken man tar, vädret etc. Att bärga någon på lungt vatten ger inte hög bärgarlön, men vid full storm och med risk för att båtarna blir skadad eller totalhavererar stiger bärgarlönen. Bärgade 3 segelbåtar som slitit sig från stans största båtklubb och seglarskola. Kopplade båtarna i hög sjö 50 meter på lovartsidan av en ö. Fick många skrapmärken och svarta märken efter avbärarlisterna. Bogserade båtarna 1 timma till båtklubbens hamn och begärde 1000 kr för soppa och reparation av mantåg och polering. Blev bemött på ett mycket negativt sätt, jag var oförskämd som hade mage att ta betalt. Först efter att jag hotade med att lämna båtarna till polisen som hittegods fick jag betalt. Totalt gick det åt 2½ timma och min planerade tur den dan blev förstörd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser