Peter8008 0 Postad 19 timmar sedan Jag har en 26 fots snipa. 80-tal. Nyinköpt. Idag upptäckte jag att någon hällt cement i kölsvinet! Det är helt intakt längst fram i fören men har krakelerat till grus närmast motorn (blandats med vatten, olja, diesel genom åren). Gjorde man så förr? Någon som känner igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 559 Postad 18 timmar sedan Det verkar vara ganska vanligt. Ett enkelt sätt att fixa ballast. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 603 Postad 18 timmar sedan Bl.a. Saga båtar använde betong som barlast i sina snipor. Min Saga 27 har betong i kölen i akterpiken och i kölen midskepps för om motorummet. Det är vanligt än idag på yrkesfartyg, främst äldre där man blivit tvungen att barlasta för att uppfylla dagens stabilitetskrav. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter8008 0 Postad 18 timmar sedan Ok, tack för upplysningen! Trodde det var en hemma-lösning:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 000 Postad 15 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Peter8008: Ok, tack för upplysningen! Trodde det var en hemma-lösning:-) Riv ur det trasiga och gjut nytt annars riskerar du att det fryser på vintern och skadar skrovet när det utvidgar sig. Gjorde om mitt för ca trettio år sedan och det håller fortfarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 603 Postad 1 timme sedan 16 timmar sedan skrev Peter8008: Ok, tack för upplysningen! Trodde det var en hemma-lösning:-) Det kan ju såklart vara en efterkonstruktion, men att använda betong är en vedertagen metod som fungerar mycket bra och som är kostnadseffektiv. Rätt gjort så får man bra vidhäftning, vilket är viktigt för att inte slagvatten ska rinna ner mellan plast/betong och orsaka frostsprängning. Bäst är ju såklart att hålla dessa utrymmen torra och undvika att få vatten där. Som @Rascal skriver, det är nog bäst att åtgärda det som krackelerat och är blandat med oljevatten. Där krävs nog rejäl fettlösning och rengöring innan ny gjuts. Alternativt ersätta med motsvarande vikt med bly eller liknande eftersom det verkar bildas spill med vatten, olja och diesel där. Något som jag sett förr är gamla balanseringsvikter för däck som man fyllt i plastdunk (istället gör att låta den ligga löst direkt i kölsvinet, då kan den enkelt plockas bort igen vid behov. Mest vikt per krona är nog annars finbetong från bygghandeln som kostar ca 50kg för 25 kg. Men istället för att gjuta borde man kunna fylla pulvret i typ 4 liters dunk (typ spolarvätske dunkar) med kork. Blir lätt att hantera och hålla torr, men blir lite skrymmande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser