Gå till innehåll
söndag 18 maj 2025
Peter8008

Betong i kölsvin!

Rekommendera Poster

Jag har en 26 fots snipa. 80-tal. Nyinköpt.

Idag upptäckte jag att någon hällt cement i kölsvinet! Det är helt intakt längst fram i fören men har krakelerat till grus närmast motorn (blandats med vatten, olja, diesel genom åren).

Gjorde man så förr? 
Någon som känner igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara ganska vanligt. Ett enkelt sätt att fixa ballast.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bl.a. Saga båtar använde betong som barlast i sina snipor. Min Saga 27 har betong i kölen i akterpiken och i kölen midskepps för om motorummet.

Det är vanligt än idag på yrkesfartyg, främst äldre där man blivit tvungen att barlasta för att uppfylla dagens stabilitetskrav.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Peter8008:

Ok, tack för upplysningen!

Trodde det var en hemma-lösning:-)

Riv ur det trasiga och gjut nytt annars riskerar du att det fryser på vintern och skadar skrovet när det utvidgar sig. Gjorde om mitt för ca trettio år sedan och det håller fortfarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Peter8008:

Ok, tack för upplysningen!

Trodde det var en hemma-lösning:-)

Det kan ju såklart vara en efterkonstruktion, men att använda betong är en vedertagen metod som fungerar mycket bra och som är kostnadseffektiv. Rätt gjort så får man bra vidhäftning, vilket är viktigt för att inte slagvatten ska rinna ner mellan plast/betong och orsaka frostsprängning. Bäst är ju såklart att hålla dessa utrymmen torra och undvika att få vatten där.

Som @Rascal skriver, det är nog bäst att åtgärda det som krackelerat och är blandat med oljevatten. Där krävs nog rejäl fettlösning och rengöring innan ny gjuts. Alternativt ersätta med motsvarande vikt med bly eller liknande eftersom det verkar bildas spill med vatten, olja och diesel där.

Något som jag sett förr är gamla balanseringsvikter för däck som man fyllt i plastdunk (istället gör att låta den ligga löst direkt i kölsvinet, då kan den enkelt plockas bort igen vid behov.

Mest vikt per krona är nog annars finbetong från bygghandeln som kostar ca 50kg för 25 kg. Men istället för att gjuta borde man kunna fylla pulvret i typ 4 liters dunk (typ spolarvätske dunkar) med kork. Blir lätt att hantera och hålla torr, men blir lite skrymmande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...