Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
hhedstrom2369

Trimaran

Rekommendera Poster

Hej på er...

Nu har jag nya funderingar ang liten snabb båt.

Vad tror ni om en trailerbar trimaran?

En H-båt med två kanoter bredvid!

 

Vad har ni för erfarenheter? Plus och minus

 

Frågor som jag har:

Hur klarar den hög sjö?

Hur blöt blir man på en kryss?

Hur praktiskt är den i en gästhamn?

Hur lätt fäller man in pontonerna?

 

Tips på intressanta märken

Det enda jag känner till är Corsair och Dragonfly, vad finns det mer?

 

Mina krav är:

Trailerbar (ett måste, annars kommer jag bara titta på större och större båtar)

Sovplats för två vuxna och tre små barn

Rolig att segla

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har man väl erfarit trimarankänslan och upptäckt trimaranens mångsidighet så ska det mycket till innan man går tillbaks till kölbåt. Jag provade en Dragonfly -91 när jag fortfarande seglade J 24. Sedan dess är det bara flerskrov för såväl långsegling som kappsegling och skärgårdsturer. Som med alla båtar är konstruktionen avgörande för hur båten seglar i hög sjö. Dragonflyen (800) är ett ganska enkelt bygge och allmänt lite bräcklig, jämfört med Corsair. Dessutom är Dragonflyen väldigt trång inuti. Min Corsair seglade jag till Medelhavet, den gick suveränt i hård motsjö på Nordsjön. Alla Corsair är ritade av Ian Farrier som är Nya Zeeländare, och ritar båtar för långseglingar i Södra Stilla Havet, då kan man inte kompromissa.
 Eftersom deplacementet är jämnt fördelat och sidoskroven ganska vassa går Corsair otroligt mjukt i sjön (mycket mjukare än en modern kölbåt). Driver man den hårt mot sjön (d v s man underlåter att reva) så kan det naturligtvis bli ganska vild gång, och ett och annat pang om man styr slarvigt (precis som med en blyfraktare). Sidoskroven kan man helt glömma bort.
 
Om man sitter i lovart och styr så är det betydligt torrare än en kölbåt. I brunnen kan ett visst stänk uppstå när balkar och stag träffar vattnet, i frisk vind. Totalt sett dock torrare än de flesta kölbåtar.
 I gästhamn är det inga problem alls, antingen lägger man sig på en grund plats, och behöver inte slåss med andra båtar eller så fäller man ihop båten ifall det är en traditionell marina. (det tar cirka 2-3 minuter) Av estetiska skäl vill jag dock undvika att fälla ihop båten, det brukar ordna sig ändå.
Corsairs fällsysten ger ingen försvagning av konstruktionen och den känns mer som en båt, jämfört med Dragonflyens system som är lite svajigare. Corsairen är bara att dra upp på trailern och köra iväg med (den vilar på sidoskroven). På Dragonflyen måste sidoskroven demonteras och vändas för att man ska kunna traila.
Få båtar är så mångsidiga som de små Farrier(Corsair)-båtarna. En 28-fotare som man kan segla jorden runt med (en sydafrikan gjorde det) ena stunden och i nästa ögonblick ta på trailer efter vanlig personbil. Dessutom kan man utforska skärgårdarna på ställen dit bara kajaker kommer! En finess med trailerbarheten är att man också har en husvagn med sig!


Rolig att segla? Det finns inga roligare båtar att segla! (Det skulle vara racing-trimaraner i såfall, men det kanske inte är något att ta med familjen i. De har mer bärighet i sidoskroven och kan lätta ur.) Rolighetsfaktorn är ju själva bevekelsegrunden för att segla tri! En Farrier-tri seglas precis som en fenkölbåt, bara att det lutar mindre och går otroligt mycket fortare, man pekar aningen lägre i vind, men farten gör att avdriften blir lägre så i längden tuggar man höjd bättre än kölbåten, om man bara vågar satsa på fart! Det är väl alltid VMG som gäller? Om man gillar att segla med spirad fock på plattläns så kanske inte en tri är det allra roligaste; man måste skära en del på undanvind om det ska gå (riktigt) fort.
 På samma längd är en trimaran alltid mindre rymlig än en modern havskryssare, eftersom skroven måste vara ganska smala.(Doxck inte så smala som på en Skärgårdskryssare) En Corsair 31 eller F 9 rymmer dock lätt två vuxna och tre barn och har ståhöjd. Även en 28:a kan funka, det beror på hur sportig man är.
Andra trimaraner är SeaOn som byggts i tre ex (måste demonterar för trailer-mode), Bemax, Pulsar, Drop, Pinta, CatTri. Som du konstaterat: Dragonfly coh Corsair är de största tillverkarna. Corsair har byggt 1.500 båtar, Dragonfly 7-800.
 Mvh
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för info, jag har inte tittat så mycket men jag har sett bla Dragonfly 800 och Corsair F-27. Så du skulle rekommendera en F-27 då?

Nån sa att Dragonfly är gjord för kallt klimat och Corsair är gjord för varmt klimat, vad tycker du?

Jag håller med dig om att Corsair verkar ha ett bättre sätt att fälla ihop båten på.

 

Mvh / Håkan


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Har lite svårt att se att Dragonfly och F-27 skulle vara gjorda för olika klimat. Hur tänker man då?
Ska man segla i skärgården enbart och kan acceptera lite campingliv så funkar Dragonflyen. Den är ju lite lättare och aningen livligare/accelerationssnabbare än F-27 olastad. F-27 klarar mer last utan att seglingsegenskaperna påverkas och den tål mycket tuffare tag och fungerar också på havet och har väl minst det dubbla utrymmet inombords. Tyvärr saknar den vridbar mast som på Corsair 28 som också har mer segel och är snabbare.
 mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Håkan

jag har precis köpt en Farrier F-9R, med en akterruff, den är självbyggnadsvarianten av Corsair 31an.

I den får våran familj 2 vuxna 2 barn plats i med råge. att använda uttrycket trailerbar tycker jag är missvisande, då det mer liknar något som med nöd kan dras efter bilen, dessa båtar är gjorda för att trailas, och det fungerar mycket väl, trailade hem våran från Holland.

Att segla denna liknar ingenting annat jag har seglat tidigare, vi köpte henne utan att någonsin ha seglat flerskrov, så det var ju en chansning :), det är lite som att åka gocart, direktstyrt och en ruskig acceleration, men utan vind i seglen stannar det direkt(ingen levande kraft), så man måste styra genom slagen, vi har lyckats med konststycket att börja backa vid ett dåligt utfört slag, 3kn gick det bakåt innan jag fick över focken igen, intressant upplevelse. På kryssen får man jobba lite för att segla om 45-50 fotare, på alla andra bogar seglar man om alla andra båtar, detta låter ju skrytigt värre, men det är så det har varit för oss. när man seglar så har vi jollen uppe på ena nätet, i den brukar barnen sitta och leka under gång, fast man kan faktiskt var var man vill på båten och göra vad man vill, för det lutar helt enkelt inte så mycket, och det känns mycket tryggare med en förhållandevis plan båt och de stora näten, än en lutende båt och mantåg.

så svar på dina frågor: 1. den klara hur hög sjö som helst, den flyter som en flotte och rider fint över vågorna, och den är osänkbar om det värsta skulle hända

2. inte alls mycket, om det inte regnar förstås, för fartvinden när du flyger fram i 15 kn gör att regnat kommer in rakt framifrån, cyklopet på!

3. inte så värst, men som har sagts det går att fälla den snabbt, men använde hellre de grunda områden dit ingen annan kommer.

post-7635-1394234689,0659_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en fin båt men jag är nog intresserad av F-24 i så fall.

Vad har du haft för båtar tidigare?

Sen kan man segla snabbt med enskrov också men man får jobba mer då!

H-båt drygt 12knop

X-99 drygt 17knop

First 33.7 drygt 11knop

Melges 24 drygt 17knop

Diva 399 drygt 12knop

Nu säger jag inte att dessa båtar seglar lika snabbt som en trimaran men bara för att visa vad de kan prestera i hård undanvind;-)

Du skrev att ni fick jobba för att segla om 45-50 fotare på kryss, vad var det för båtar och hur skulle du vilja beskriva henne som kryssbåt.

Jag läste i segling on en F-27 där ägaren sa sig ha ett lys på 1,50 men seglade i lokala tävlingar på 1,15 vilket gör mig orolig...

Jag vill ha en rolig segelbåt som seglar fint och den måste kunna kryssa bra, fort och lågt kan kompensera i viss mån men hur funkar det i en trång ränna tex? Sen får du gärna rapportera om kvalite och andra bra/dåliga saker. Maila gärna till: hhedstrom2369@hotmail.com

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,
F-27:an var min gamla båt och jag reagerade också när jag läste det där om LYS 1,15 som ju ligger ljusår från den verkliga farten. Men det finns förklaringar: Det handlar om kvällskappseglingar i Viggbyholm, ofta i svag vind och korta banor.
1. Man startar gemensamt med kölbåtarna och då är det nästan omöjligt att få fri vind för en trimaran. Man kan sällan pina sig förbi i lovart utan måste slå alternativt fortsätta i skitvinden.
2. Rolfs segel är 13 år gamla. Och seglen är motorn i en flerskrovsbåt, ännu viktigare än på en kölbåt.


3. LYS-talen för flerskrovare är satta i förhållande till kölbåtarna med en tänkt vindstyrka på 7 m/sek. I svagare vind ska LYS-talen räknas om en aningen enligt en tabell. Tyvärr är det nästan inga klubbar som känner till detta.
4. Rolf seglar bara med den lilla focken (det finns en genua också) som sitter på rullen.
 
Seglade Roslagen SeaRace i helgen. Gamla banrekordet var 16 timmar och banan är cirka 100 sjömil. När vi hade kommit 95 mil och stiltjen ännu inte slagit till hade vi seglat på 8,5 timmar. I samma vindförhållanden tror jag inte att någon kölbåt oavsett size skulle klarat av detta. Sluttiden blev 13 timmar 55 minuter så vi putsade rekordet i alla fall.
Problemet med flerskrov är att alla tror att det finns en hake, det verkar svårt att ta till sig hur totalt överlägsna trimaranerna är.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag vet, det är väl en hake.

Det är inte så kul att köpa en tri och veta att man kommer sist i alla race för att Lys-talet är satt för en helt annan vind.

Vad skulle du rekommendera för nåt om jag vill ha en liten trimaran med krypin att dagsa och raca med?

 

Mvh / Håkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Håkan,
Jag håller helt med dig när det gäller LYS. Det går helt enkelt inte att kappsegla på LYS i blandade kölbåts/flerskrovsrace. Enligt SSFs regelverk ska man inte göra det. LYS fungerar dock nästan bra när det gäller flerskovare mot flerskrovare. Rättvis kappsegling förutsätter dock entyp, enligt mitt sätt att se. Det händer dock rätt ofta att småklubbar tillåter kölbåtar och flerskrov i samma LYS-race och flerskrov kan lika gärna komma först som sist, beroende på vindriktning och -styrka.
F 24 som du nämnde är en jättekul båt.


 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trailerbara trimaraner :

 

Virus21

Trimax

Corsair

Dragonfly

Contour30

Bandit800cc

Challenge30

Krysalid

AM29

Drop26

Catri

Antrim30

Elan35,7.7

SeaCart30

Farrier

Seaon

Telstar

HP1050

Tremolino

Tricat22

Supernova

Astus20

Converter21

L-7

Windrider

Fulmar19

Kurt Hughes

Oxygen

Scarab8.2

Avalon9.0

Tritium720

Pulsar26

Normanni

Egan 9.5

 

 

/ Have fun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i någon mening är väl alla båtar trailerbara. Hur många av dessa kan du fälla ihop på några minuter och wincha upp på trailern? Och för hur många krävs en dags arbete, flera gubbar som demonterar och lyfter av balkar och sidoskrov?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trailerbara trimaraner : * efter de som bara viks ihop utan en massa jobb, och blir max 2.6m breda på trailern,och kan då fraktas vidare till nästa sjösättning efter en normal personbil i 80 km/h.

 

Virus21 *

Trimax

Corsair *

Dragonfly

Contour30 *

Bandit800cc

Challenge30 *

Krysalid

AM29 *

Drop26 *

Catri *

Antrim30

Elan35,7.7

SeaCart30

Farrier *

Seaon

Telstar * 

HP1050

Tremolino 

Tricat22

Supernova

Astus20

Converter21 * 

L-7

Windrider

Fulmar19

Kurt Hughes

Oxygen *

Scarab8.2 *

Avalon9.0 *

Tritium720

Pulsar26

Normanni

Egan 9.5 *

 

 

/ Have fun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

X-99 i 17 knop skulle vara intressant att se en video på - Seeing is 

believing.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kuling, 2-3m vågor, fulla ställt med spinnaker, allt folk bak på båten sen är det bara att åka! Gipparna är dock inte att leka med...

 

Det var några år sedan, seglade delvis på en X-99 igen men nu i Skåne och här går det inte så höga vågor :-(

 

Mvh / Håkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ingen x99

men jag måste få skryta med lite filmsnuttar från trimaransegling i 15-16 knop, jag seglar själv, kidsen sitter inne och ritar vid bordet, frullan lagar lunch!2.gif\
15 knop 
16 knop 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, lyckan är en rymlig trailerbar trimaran (notera ståhöjden vid köket och det klassiska garvet från kaptenen när han läser av loggen.) man får aldrig nog av videosnuttar med seglande trimaraner !

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade efter mycket letande en bild på en Corsair F-31 på hemsidan,men

det finns inga bra bilder på akterruffen, man kan dock se att passagen till

akterruffen ser ut att vara minst sagt trång om inte helt omöjlig att använda !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedgången till akterruffen på F 31:an är från sittbrunnen, tanken är inte att man ska gå ner i ruffen och därifrån krypa under sittbrunnen till akterruffen. Att göra så är ungefär lika begåvat som att segla omkring med blyköl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hittade inte så många bilder från akterruffen, postar de jag hittar

post-7635-1394234846,5206_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad små dem blev, jag ska lägga upp bilder på hemsidan, vad det lider.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

X-99 akterruffens lösning kanske inte så tokig, såg att nya Dragonfly 35 har samma konsept.

 

The Worlds biggest selling and most active 10 meter One Design Class

 

Men ingen video med fart, rimmar illa !

 

17 Knop kanske aldrig inträffar när familjen eller video kameran är ombord ?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan säga såhär, man var mer koncentrarad på att klara lovningarna efter surfen, så att man inte åkte på en kines. Men det hade varit kul om man hade en båt brevid sig som kunde filma.

 

MVH

 

CAlle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild från en Allt I Ett 35 i 17 knop.

Källa, http://maxknots.com/

Går det att få upp den i de hastigheterna går det säkert med en X99 också. Själv har jag som snabbast seglat i 12 knop - med familjens gamla Vega!

738.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Performance 35 (ex. Alltiett 35) kostar väl bortåt 2 mille, en SeaCart30

känns som rena fyndet i sammanhanget, 17 knop vid 5m/s ingår då i priset.

 

Men det finns ju trailerbara trimaraner med betydligt högre fart/pris faktor och det imponerar nog mer på de flesta.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har läst den här tråden med stort intresse, är själv kölbåtsseglare men denna tråd för ju in en på nya tankar. Ett par frågor som dyker upp:

- filmklippen ser ju helt otroliga ut , men vad händer om vattnet inte är lika platt som på mälaren, jag seglar på västkusten och där brukar det gå lite mer sjö.

- Hur der inredningen ut? Finnsdet ngn sprängskiss att se på, jag hittar ingen.

- Jag har för mig att det finns en flerskrovsklubb, kan någon adressen. Visa gärna fler bra länkar  den som har.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...